Main Article Content

Abstract

The problem of learning process that often occur in classroom that the use of conventional learning method. This makes the lack of student activeness in the process and makes the students' low learning outcomes . So that researchers interested in finding variations of teaching by combining the learning model with instructional media. The use of this media is taken into consideration from its practicality, strength, and effectiveness. The type of research used is quasi experimental research with population class XI IPA in SMAN 8 Bengkulu  and sample is class XI IPA 2 and class XI IPA 3. The sample in this research is by applying smart card media for experiment class 1 (XI IPA 3) With the experimental class 2 (XI IPA 2) using smart steering card media on salt hydrolysis topics. Data analysis used are mean value, homogeneity test, normality test, t test and questionnaire analysis. The average value of posttest experiment class I is 76.875, while for experimental class II is 80,85. Then t test with significant level (? = 0,01), then got tcount value equal to 5,41 and 2,39 for table . The results showed that there were significant differences in learning outcomes between the smart card media class and the smart media grade of the steering wheel on the salt hydrolysis topics.

Article Details

How to Cite
Sari, Y. A., Bahar, A., & Rohiat, S. (2017). STUDI PERBANDINGAN PEMBELAJARAN KOOPERATIF MENGGUNAKAN MEDIA KARTU PINTAR DAN KARTU KEMUDI PINTAR. ALOTROP, 1(1). https://doi.org/10.33369/atp.v1i1.2716

References

  1. Arifin, Zinal. 2009. Evaluasi Pembelajaran. Bandung : Remaja Rosdakarya ISBN :979-692-956-2
  2. Arsyad, Azhar. 1996. Media Pembelajaran. Jakarta: PT PT Raja Grafindo Persada ISBN :978-979-416-343-6
  3. Hemi, Putri Rosiana dan Woroharsi, Dyah. 2016. Media Kartu Kemudi Pintar (KKP) Berbasis Grafis Untuk Penguasaan Kosakata No-mina Singular Dan Plural Bahasa Jerman Peserta Didik Kelas XI SMA Negeri 12 Surabaya. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Jerman, 5(3). http://ejournal.unesa.ac.id.
  4. Djamarah, Bahri Syaiful, Zain Aswan. 1996. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta : Rineka Cipta ISBN :979-518-675-2.
  5. Hidayati, Imtihani Nur Arum. 2013. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Team Achievement Division (STAD) Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Prestasi Belajar Kimia Pada Materi Pokok Kesetimbangan Kimia Siswa Kelas XI MAN Klaten Tahun Pela-jaran 2011/2012. Jurnal Pendidikan Kimia, 2(2). ISSN 2337-9995 http://jurnal.fkip.uns.ac. id.
  6. Nursanti, Dian Metasari. 2014. Pengembanagan Media Pembelajarana Kartu Pintar Bola Basket Dalam Memperkenalakan Teknik Dasar Bola Basket Untuk Anak Usia Dini. Skripsi. Universitas Yogyakarta. http://eprints. uny. ac.id.
  7. Perdana, Dimas Dian. 2014. Upaya Peningkatan Minat Dan Prestasi Belajar Materi Hidrokarbon Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Team Achievement Division (STAD) Berbantuan Kartu Soal Pada Siswa Kelas X Semester Genap SMA N 8 Surakarta Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK), 3(1). ISSN 2337-9995 http://jurnal.fkip.uns.ac.id.
  8. Qurniawati, Annik. 2013. Efektivitas Metode Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together (NHT) Dengan Media Kartu Pintar Dan Kartu Soal Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Materi Pokok Hidrokarbon Kelas X Semester Genap SMA Negeri 8 Surakarta Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Pendidikan Kimia, 2(3), ISSN :2337-9995, http://jurnal. fkip.uns. ac.id.
  9. Rianto, Milan dan Winoto, Suparman Adi. 2006. Pendekatan Strategi dan Metode Pembelajaran. Malang: Departemen Pendidikan Nasional.
  10. Rusman.2014. Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada ISBN :978- 979-769-313-8
  11. Ristyani, Asih dan Hidayati Maftuhah Yulia. 2013. Peningkatan Motivasi Belajar Matema- tika Melalui Media Kartu Kemudi Pintar Pada Siswa Kelas V Di Sekolah Dasar Muhammadiyah 11 Surakarta Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, https://publikasi ilmiah.ums.ac.id
  12. Warih, Handono Jadmiko Anom. 2015. Pembelajaran Kimia Menggunakan Model Numbered Heads Together (NHT) Disertai Media Kartu Pintar dan LKS Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Materi Pokok Termokimia Kelas XI SMA N 1 Karanganyar Tahun Pelajaran 2013/ 2014. Jurnal Pendidikan Kimia, 4(2) ISSN 2337-9995. http: //jurnal. fkip.uns.ac.id/ index.php/kimia