Main Article Content

Abstract

The average students' chemical learning outcomes are still low, the low learning outcome is influenced by several factors, including students still consider that chemistry as one of the scary, difficult to understand and less interesting lessons. Therefore, the research wants to vary the learning process in the classroom by applying the learning model of Discovery Learning with Group Investigation model. This research was aimed to find out the students’ achievement differences of chemical subject by using Discovery learning and  Group Investigation model. The research is quasi experimental research. The population of this research were class X MIPA in SMAN 9 Bengkulu City, and the sample were X MIPA 2 and MIPA 3. This research using two experimental classes, that is class X MIPA 2 applying Group Investigation model and X MIPA 3 applying Discovery Learning model. Analysis of the data used is mean values, normality test, homogeneity test, and t-test. Post-test mean values for first experiment class is 78,12, but for second experiment class is 81,3. To determine whether the differences of student’s learning outcomes between both of experiment classes or not, we use t-test by using the differences between student’s pretest and posttest values, tcount > ttable (2,17 > 1,67). The result of this research showed that Ha accepted, in other words is a significant differences in learning outcomes of student’s applying Discovery Learning and Group Investigation model.

Article Details

How to Cite
Sari, J., Bahar, A., & Handayani, D. (2017). STUDI KOMPARASI ANTARA MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING DAN GROUP INVESTIGATION TERHADAP HASIL BELAJAR KIMIA SISWA. ALOTROP, 1(1). https://doi.org/10.33369/atp.v1i1.2720

References

  1. Widyastono, 2014, Pengembangan Kurikulum di Era Otonomi Daerah, Bumi Aksara, Jakarta.
  2. Prasetyowati, Soekristin, 2013, Penerapan Model Pembelajaran Group Investigation (GI) Dalam Upaya Peningkatan Aktivitas dan Prestasi Bela-jar Kimia Pada Materi Sistem Tata Nama Senyawa Hidrokarbon, Seminar Nasional Kimia dan Pendidikan Kimia V, Surakarta, 6 April 2013.
  3. Mulyasa, 2014, Pengembangan dan Implemen-tasi Kurikulum 2013, Remaja Rosdakarya, Ban-dung, ISBN: 978-979-629-447-9.
  4. Ayadiya, Naila, 2014, Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Dengan Scientific Approach Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa SMA, Skripsi, Program Studi Pendidikan Kimia, Univ. Negeri Semarang, http://lib.unnes.ac.id/ 23161/ 1/4301410015.pdf.
  5. Sukmawati, Agustina, Widiastuti, Agustina, E.S. dan Sri, Yamtinah, 2016, Studi Komparasi Model Group Investigation (GI) dan Problem Solving Terbimbing Dilengkapi Lembar Kerja Siswa (LKS) Terhadap Prestasi Belajar Dengan Memperhatikan Kemampuan Matematik Siswa Pada Materi Pokok Kelarutan dan Hasil Kali Kelarutan Kelas XI SMA Negeri 1 Karanganyar Tahun Ajaran 2015/2016, Jurnal Pendidikan Kimia ,3(5): 45-53.
  6. Vahlia, Ira dan Rina, Agustina, 2016, Perban-dingan Hasil Belajar Discovery Learning Ber-basis Problem Solving dan Group Investigation Berbasis Problem Solving Pada Pembelajaran Metode Numerik, Jurnal Pendidikan Matematika FKIP Univ. Muhammadiyah Metro,1(5): 82-93.
  7. Asril, Zainal, 2013, Micro Teaching Disertai de-ngan Pedoman Pengalaman Lapangan, Raja Grafindo Persada, Jakarta. ISBN: 978-979-769-291-9.
  8. Yurmawita, 2016, Pengelolaan Pembelajaran Matematika Dengan Pendekatan Discovery Learning Pada Siswa MA, Jurnal Ilmiah Manajemen Pendidikan, 10(4):407-410.
  9. Hosnan, 2014, Pendekatan Saintifik Dan Kontekstual Dalam Pembelajaran Abad 21: Kunci Sukses Implementasi Kurikulum, Ghalia Indonesia, Bogor, ISBN: 978-979-450-683-7.
  10. Rosarina, Gina, Ali, Sudin, dan Atep, Sujana, 2016, Penerapan Model Discovery Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Perubahan Wujud Benda, Jurnal Pena Ilmiah, 1(1): 371-380.
  11. Uno, Hamzah.B. dan Nurdin Mohamad, 2011, Belajar dengan Pendekatan PAILKEM, Bumi Aksara, Jakarta, ISBN: 978-602-217-127-0.
  12. Rauzana, 2011, Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation (GI) Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Pada Pokok Bahasan Hirokarbon dan Minyak Bumi Di Kelas X Madrasah Aliyah Al- Muttaqien Kecamatan Bunga Raya Kabupaten Siak, Skripsi, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau, Pekanbaru, http://repository.uin-suska. ac.id/1366/1/2011_2011588.pdf
  13. Maynastiti, Dewi, Vina, Serevina, Anggara, dan Budi, Susila, Oktober 2015, Perbandingan Hasil Belajar Fisika Siswa Yang Menggunakan Model Pembelajaran Koorperatif Tipe Group Investigation dengan Discovery Inquiry di SMA, Prosi-ding Seminar Nasional Fisika, Jakarta.
  14. Trianto, 2010, Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif, Kencana, Jakarta, ISBN: 978-979-1486-68-2.
  15. Fathurrohman, Muhammad, 2015, Paradigma Pembelajaran Kurikulum 2013, Kalimedia, Yogyakarta, ISBN: 978-602-730-138-2.
  16. Istiana, G.A, Saputro, A.N.C, Sukardjo, J.S, , 2015, Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Prestasi Belajar Pokok Bahasan Larutan Penyangga Pada Siswa Kelas XI IPA Semester II SMA Negeri 1 Ngemplak Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Pendidikan Kimia, 4(2):, ISSN: 2337-9995.
  17. Ciptaningtyas, A.N, Haryono, Masykuri, M. , 2014, Model Pembelajaran Group Investigation (GI) Dilengkapi Media Peta Pikiran Pada Materi Pokok Kelarutan dan Hasil Kali Kelarutan Untuk Meningkatkan Kerjasama dan Prestasi Belajar Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri Kebak-kramat Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Pendidikan Kimia, 3(2). ISSN: 2337-9995.