Main Article Content
Abstract
This research aims to analyze customer satisfaction at Barbershop 96 through a SWOT analysis approach, with a focus on revealing strengths, weaknesses, opportunities and threats that influence service quality. The research methods used include in-depth interviews with customers, distributing questionnaires, and direct on-site observation. The collected data is then analyzed qualitatively and described. The results of the SWOT analysis are expected to provide in-depth insight into the factors that influence customer satisfaction at Barbershop 96. Service advantages and internal weaknesses at Barbershop 96 will be identified, while opportunities and threats from Barbershop 96's external environment will also be evaluated. Next, strategy recommendations will be presented to increase customer satisfaction and optimize business performance. Interview and questionnaire methods will help explore customer perceptions and expectations in more depth, and provide data to measure satisfaction levels. Direct observation at Barbershop 96 will provide a practical understanding of service implementation and customer response in real-time. This research is expected to provide a significant contribution in understanding the factors that influence customer satisfaction in the barbershop industry, as well as providing strategic guidance for Barbershop 96 to improve its service and competitiveness in a competitive market.
Keywords
Article Details
Copyright (c) 2025 M Arif Budiman, Muhartini Salim

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
- Abarca, R. M. (2021). Bab Iii Metodologi Penelitian Kualitatif. Nuevos Sistemas de Comunicación e Información, 2013–2015.
- Abdirrahman, A. W. (2021). Menggunakan Metode Customer Satisfaction Index Untuk Menentukan Strategi Pemasaran Menggunakan. 02(03), 143–154.
- Adabi, N. (2020). Pengaruh citra merek, kualitas pelayanan dan kepercayaan konsumen terhadap keputusan pembelian indihome di witel telkom depok. Manajemen, 12 No.1(1), 32–39.
- Ali Subhan, & Pratiwi, M. (n.d.). Analisis strategi pemasaran produk dengan metode analisis matrik bcg, swot dan benchmarking pada perusahaan rubby hijab.
- Alimudin, A., & Yoga, H. (2015). Strategi Meningkatkan Loyalitas Pelanggan Pada Usaha Kecil Produk Makanan Ringan Di Surabaya. Sustainable Competitive Advantage (SCA), 5(1), 1–12.
- Alma, dan Priansa. D. J. (2009). Penerapan Analisis Swot Terhadap Penentuan Strategi Pemasaran (Studi Kasus Seblak dan Baso Aci Wak Acan Pekanbaru). Manajemen Bisnis Syariah, Bandung. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 115 - 125. Retrieved from https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/131
- Angely, G., Tampi, J. R. E., & Mukuan, D. D. S. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Jasa Service. Jurnal Administrasi Bisnis, 8(2), 51.
- Anggraini, F., & Budiarti, A. (2020). Pengaruh Harga, Promosi, dan Kualitas Pelayanan Terhadap Loyalitas Pelanggan Dimediasi Kepuasan Pelanggan Pada Konsumen Gojek. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 8(3), 86–94. https://doi.org/10.26740/jupe.v8n3.p86-94
- Aprilyani, J. (2017). Bisnis Barbershop Optimis Tumbuh 30%. Diakses 08 februari 2023, kontan.co.id: http://industri.kontan.co.id/news/bisnis- barbershop optimistis-tumbuh-30.
- Ashadi, M. (2021). Perancangan Model Bisnis “Barber On” E-Marketplace Untuk Barbershop. Jurnal British, 2(1), 27–51.
- Astuti, A. M. I., & Ratnawati, S. (2020). Analisis SWOT Dalam Menentukan Strategi Pemasaran (Studi Kasus di Kantor Pos Kota Magelang 56100). Jurnal Ilmu Manajemen, 17(2), 58–70.
- Faisyal. (2016). Perjalanan panjang Barbershop. Diakses 08 februari 2023.
- http://lionmag.net: http://lionmag.net/web/2016/05/04/perjalanan-panjang- barbershop tukang-cukur-legendaris-jakarta
- Farid Tiza, M., & Susanti, F. (2019). Pengaruh kualitas pelayanan terhadap kepuasan
References
Abarca, R. M. (2021). Bab Iii Metodologi Penelitian Kualitatif. Nuevos Sistemas de Comunicación e Información, 2013–2015.
Abdirrahman, A. W. (2021). Menggunakan Metode Customer Satisfaction Index Untuk Menentukan Strategi Pemasaran Menggunakan. 02(03), 143–154.
Adabi, N. (2020). Pengaruh citra merek, kualitas pelayanan dan kepercayaan konsumen terhadap keputusan pembelian indihome di witel telkom depok. Manajemen, 12 No.1(1), 32–39.
Ali Subhan, & Pratiwi, M. (n.d.). Analisis strategi pemasaran produk dengan metode analisis matrik bcg, swot dan benchmarking pada perusahaan rubby hijab.
Alimudin, A., & Yoga, H. (2015). Strategi Meningkatkan Loyalitas Pelanggan Pada Usaha Kecil Produk Makanan Ringan Di Surabaya. Sustainable Competitive Advantage (SCA), 5(1), 1–12.
Alma, dan Priansa. D. J. (2009). Penerapan Analisis Swot Terhadap Penentuan Strategi Pemasaran (Studi Kasus Seblak dan Baso Aci Wak Acan Pekanbaru). Manajemen Bisnis Syariah, Bandung. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 115 - 125. Retrieved from https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/131
Angely, G., Tampi, J. R. E., & Mukuan, D. D. S. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Jasa Service. Jurnal Administrasi Bisnis, 8(2), 51.
Anggraini, F., & Budiarti, A. (2020). Pengaruh Harga, Promosi, dan Kualitas Pelayanan Terhadap Loyalitas Pelanggan Dimediasi Kepuasan Pelanggan Pada Konsumen Gojek. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 8(3), 86–94. https://doi.org/10.26740/jupe.v8n3.p86-94
Aprilyani, J. (2017). Bisnis Barbershop Optimis Tumbuh 30%. Diakses 08 februari 2023, kontan.co.id: http://industri.kontan.co.id/news/bisnis- barbershop optimistis-tumbuh-30.
Ashadi, M. (2021). Perancangan Model Bisnis “Barber On” E-Marketplace Untuk Barbershop. Jurnal British, 2(1), 27–51.
Astuti, A. M. I., & Ratnawati, S. (2020). Analisis SWOT Dalam Menentukan Strategi Pemasaran (Studi Kasus di Kantor Pos Kota Magelang 56100). Jurnal Ilmu Manajemen, 17(2), 58–70.
Faisyal. (2016). Perjalanan panjang Barbershop. Diakses 08 februari 2023.
http://lionmag.net: http://lionmag.net/web/2016/05/04/perjalanan-panjang- barbershop tukang-cukur-legendaris-jakarta
Farid Tiza, M., & Susanti, F. (2019). Pengaruh kualitas pelayanan terhadap kepuasan