Main Article Content
Abstract
Islamic boarding schools as traditional Islamic educational institutions in Indonesia have an important role in producing a young generation with noble character, religious knowledge and ready to face the challenges of the times. However, in many cases, students in Islamic boarding schools tend to lack adequate access and training regarding information technology. In fact, mastery of computer and information technology is very necessary to support various aspects of students' lives. With good digital literacy, students can access wider and more up-to-date information, increase the effectiveness of teaching and learning, and utilize digital media for da'wah activities and spreading Islamic values. Based on the results of surveys and observations at the Mambaul Ulum Islamic Boarding School, it shows that the students lack basic skills in using computers and the internet. In response to this, the KKM 53 team from Bina Bangsa University designed a training program to increase students' digital literacy. Training covers basic computer operations, use of office applications, and digital security. After training, 86.67% of participants showed significant improvement in information technology skills. The success of this program shows the importance of direct involvement of the implementation team and the high need and interest in digital literacy in Islamic boarding schools.
Keywords
Article Details
Copyright (c) 2024 Mochammad Darip

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
- Seluruh materi yang terdapat dalam situs ini dilindungi oleh undang-undang. Dipersilahkan mengutip sebagian atau seluruh isi situs web ini sesuai dengan ketentuan yang berlaku.
- Apabila anda menemukan satu atau beberapa artikel yang terdapat dalam Jurnal Abdi Reksa yang melanggar atau berpotensi melanggar hak cipta yang anda miliki, silahkan laporkan kepada kami, melalui email pada Priciple Contact.
- Aspek legal formal terhadap akses setiap informasi dan artikel yang tercantum dalam situs jurnal ini mengacu pada ketentuan lisensi Creative Commons Atribusi-ShareAlike (CC-BY-SA).
- Semua Informasi yang terdapat di Jurnal Abdi Reksa bersifat akademik. Jurnal Abdi Reksa tidak bertanggung jawab terhadap kerugian yang terjadi karana penyalah gunaan informasi dari situs ini.
References
- Dhuka, M. N. (2022). Perencanaan Strategis Mutu Pendidikan Agama Islam. Journal of Industrial Engineering & Management Research, 3(5), 287–298. https://doi.org/10.7777/jiemar
- Dwi Erwahyudin, D., & Khusnul Rois, A. (2023). Pendampingan Dakwah Digital Muhammadiyah Ngrayun Timur. Communnity Development Journal, 4(3), 5953–5957.
- Rahayu, D. A., Mangsur, F. Al, & Anggia, A. A. (2022). Sosialisasi Pengenalan Seni Budaya Lokal kepada Masyarakat Desa Boyolangu Melalui Digitalisasi untuk Meningkatkan Nasionalisme. Jurnal Abdi Masyarakat Indonesia, 2(6), 1945–1952. https://doi.org/10.54082/jamsi.563
- Rahmanto, A. N., Yuliarti, M. S., & Naini, A. M. I. (2023). Fact Checking dan Digital Hygiene: Penguatan Literasi Digital sebagai Upaya Mewujudkan Masyarakat Cerdas Anti Hoaks. PARAHITA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 77–85. https://doi.org/10.25008/parahita.v3i2.85
- Ramadhani, I. W., Fahmawati, Z. N., & Affandi, G. R. (2021). Pelatihan Goal Setting Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Pada Siswa Di SMP Muhammadiyah 1 Sidoarjo. Altruis: Journal of Community Services, 2(3). https://doi.org/10.22219/altruis.v2i3.18044
- Sri Winarni, A. F., & Suciptaningsih, A. O. (2024). Penerapan Microsite Berbasis PBL Pada Materi Uang, Pendapatan, Tabungan, Investasi Dan Literasi Keuangan Untuk Meningkatkan Literasi Digital Serta Literasi Finansial. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 4097–4110.
- Vionita, A., Nduru, R., Herawati, H., & Arnova, I. (2024). Sosialisasi Dan Edukasi Pemanfaatan Marketplace Dalam Mengembangkan Minat Wirausaha Mahasiswa Guna Menunjang Ekonomi Mandiri. ADM: Jurnal Abdi Dosen Dan Mahasiswa, e2(2), 159–162. https://doi.org/10.61930/jurnaladm
- Warsah, I., & Habibullah, H. (2022). Implementasi Evaluasi Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam di Madrasah. Journal of Education and Instruction (JOEAI), 5(1), 213–225. https://doi.org/10.31539/joeai.v5i1.3595
References
Dhuka, M. N. (2022). Perencanaan Strategis Mutu Pendidikan Agama Islam. Journal of Industrial Engineering & Management Research, 3(5), 287–298. https://doi.org/10.7777/jiemar
Dwi Erwahyudin, D., & Khusnul Rois, A. (2023). Pendampingan Dakwah Digital Muhammadiyah Ngrayun Timur. Communnity Development Journal, 4(3), 5953–5957.
Rahayu, D. A., Mangsur, F. Al, & Anggia, A. A. (2022). Sosialisasi Pengenalan Seni Budaya Lokal kepada Masyarakat Desa Boyolangu Melalui Digitalisasi untuk Meningkatkan Nasionalisme. Jurnal Abdi Masyarakat Indonesia, 2(6), 1945–1952. https://doi.org/10.54082/jamsi.563
Rahmanto, A. N., Yuliarti, M. S., & Naini, A. M. I. (2023). Fact Checking dan Digital Hygiene: Penguatan Literasi Digital sebagai Upaya Mewujudkan Masyarakat Cerdas Anti Hoaks. PARAHITA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 77–85. https://doi.org/10.25008/parahita.v3i2.85
Ramadhani, I. W., Fahmawati, Z. N., & Affandi, G. R. (2021). Pelatihan Goal Setting Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Pada Siswa Di SMP Muhammadiyah 1 Sidoarjo. Altruis: Journal of Community Services, 2(3). https://doi.org/10.22219/altruis.v2i3.18044
Sri Winarni, A. F., & Suciptaningsih, A. O. (2024). Penerapan Microsite Berbasis PBL Pada Materi Uang, Pendapatan, Tabungan, Investasi Dan Literasi Keuangan Untuk Meningkatkan Literasi Digital Serta Literasi Finansial. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 4097–4110.
Vionita, A., Nduru, R., Herawati, H., & Arnova, I. (2024). Sosialisasi Dan Edukasi Pemanfaatan Marketplace Dalam Mengembangkan Minat Wirausaha Mahasiswa Guna Menunjang Ekonomi Mandiri. ADM: Jurnal Abdi Dosen Dan Mahasiswa, e2(2), 159–162. https://doi.org/10.61930/jurnaladm
Warsah, I., & Habibullah, H. (2022). Implementasi Evaluasi Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam di Madrasah. Journal of Education and Instruction (JOEAI), 5(1), 213–225. https://doi.org/10.31539/joeai.v5i1.3595