Main Article Content
Abstract
Digital Transformation of MSMEs is a priority for economic foundation strengthening, as well as efforts to accelerate recovery and increase national economic competitiveness, including in improving the productivity and performance of MSMEs. By using digital technology optimally in running their business, MSMEs can obtain a number of benefits, including being able to reach a larger consumer base, increase revenue, facilitate monitoring of business activities, and reduce costs, especially marketing, logistics and shipping costs. In Sawah lebar Village, there are many MSMEs, but they are still limited to traditional marketing, this is because the understanding of digital marketing techniques is still very limited, then they do not have digital marketing intermediary media, many MSME players are old, with an average age of 40 years, so they need extra learning for the digitization process. Therefore, this service activity aims to provide an understanding to MSME actors about marketing digitalization and product management, this activity is carried out using the PAR (Participatory Action Research) method where the first stage of activity is to be directly involved in digging up information on the problems faced by partners. Then continued the Reflection stage, and Implementation of product management and marketing training programs.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
- Seluruh materi yang terdapat dalam situs ini dilindungi oleh undang-undang. Dipersilahkan mengutip sebagian atau seluruh isi situs web ini sesuai dengan ketentuan yang berlaku.
- Apabila anda menemukan satu atau beberapa artikel yang terdapat dalam Jurnal Abdi Reksa yang melanggar atau berpotensi melanggar hak cipta yang anda miliki, silahkan laporkan kepada kami, melalui email pada Priciple Contact.
- Aspek legal formal terhadap akses setiap informasi dan artikel yang tercantum dalam situs jurnal ini mengacu pada ketentuan lisensi Creative Commons Atribusi-ShareAlike (CC-BY-SA).
- Semua Informasi yang terdapat di Jurnal Abdi Reksa bersifat akademik. Jurnal Abdi Reksa tidak bertanggung jawab terhadap kerugian yang terjadi karana penyalah gunaan informasi dari situs ini.
References
-
Arianto, B. (2020). Pengembangan UMKM Digital di Masa Pandemi Covid-19. In ATRABIS: Jurnal Administrasi Bisnis (Vol. 6, Issue 2).
Dinarah, A., Rumestri, S., Firananta, Y., Atmono, S., & Campoko, D. (n.d.). Nomor 1. 2023 33 Agatha Dinarah | Jurnal Desain Universitas Pembangunan Jaya 2,3 Program Studi Desain Produk (Vol. 2).
Evangeulista. (n.d.). Strategi Umkm Dalam Menghadapi Digitalisasi Evangeulista. Jurnal Oikos-Nomos, 16, 2023.
Gunawan Wibowo, Y. (2021a). Analisa Literasi Digital Usaha Mikro, Kecil, Menengah (UMKM) Makanan Islami Dalam Kemasan. In Jurnal Manajemen Dan Bisnis Indonesia (Vol. 7, Issue 1).
Gunawan Wibowo, Y. (2021b). Analisa Literasi Digital Usaha Mikro, Kecil, Menengah (UMKM) Makanan Islami Dalam Kemasan. In Jurnal Manajemen Dan Bisnis Indonesia (Vol. 7, Issue 1).
Hadion Wijoyo. (2019). Digital Economy Dan Umkm. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/348150340
Setya, G. (2021). Digitalisasi Proses Bisnis Penjualan Studi Kasus Pt Limas Indra Group.
Nurul Qomar, M., Dara, L., Karsono, P., Aniqoh, F. Z., Aini, C. N., Anjani, Y., & Bisnis, F. E. (2022). PENINGKATAN KUALITAS UMKM BERBASIS DIGITAL DENGAN METODE PARTICIPATORY ACTION RESEARCH (PAR). Communnity Development Journal, 3(1), 74–81.
Pamungkas, A. A., Suryaningrum, I. D., Arifin, B., Daryanto, H. M., Putra, A. N., Christin, S. I., & Pritalia, G. L. (2023). Pelatihan Digitalisasi untuk Meningkatkan Pemasaran Produk UMKM Tempe (Vol. 2, Issue 2).
Purwana, D., Rahmi, R., & Aditya, S. (2017). Pemanfaatan Digital Marketing Bagi Usaha Mikro, Kecil, Dan Menengah (UMKM) Di Kelurahan Malaka Sari, Duren Sawit. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Madani (JPMM), 1(1), 1–17. doi: 10.21009/jpmm.001.1.01
Setya, G. (2021). Digitalisasi Proses Bisnis Penjualan Studi Kasus Pt Limas Indra Group.
References
Dinarah, A., Rumestri, S., Firananta, Y., Atmono, S., & Campoko, D. (n.d.). Nomor 1. 2023 33 Agatha Dinarah | Jurnal Desain Universitas Pembangunan Jaya 2,3 Program Studi Desain Produk (Vol. 2).
Evangeulista. (n.d.). Strategi Umkm Dalam Menghadapi Digitalisasi Evangeulista. Jurnal Oikos-Nomos, 16, 2023.
Gunawan Wibowo, Y. (2021a). Analisa Literasi Digital Usaha Mikro, Kecil, Menengah (UMKM) Makanan Islami Dalam Kemasan. In Jurnal Manajemen Dan Bisnis Indonesia (Vol. 7, Issue 1).
Gunawan Wibowo, Y. (2021b). Analisa Literasi Digital Usaha Mikro, Kecil, Menengah (UMKM) Makanan Islami Dalam Kemasan. In Jurnal Manajemen Dan Bisnis Indonesia (Vol. 7, Issue 1).
Hadion Wijoyo. (2019). Digital Economy Dan Umkm. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/348150340
Setya, G. (2021). Digitalisasi Proses Bisnis Penjualan Studi Kasus Pt Limas Indra Group.
Nurul Qomar, M., Dara, L., Karsono, P., Aniqoh, F. Z., Aini, C. N., Anjani, Y., & Bisnis, F. E. (2022). PENINGKATAN KUALITAS UMKM BERBASIS DIGITAL DENGAN METODE PARTICIPATORY ACTION RESEARCH (PAR). Communnity Development Journal, 3(1), 74–81.
Pamungkas, A. A., Suryaningrum, I. D., Arifin, B., Daryanto, H. M., Putra, A. N., Christin, S. I., & Pritalia, G. L. (2023). Pelatihan Digitalisasi untuk Meningkatkan Pemasaran Produk UMKM Tempe (Vol. 2, Issue 2).
Purwana, D., Rahmi, R., & Aditya, S. (2017). Pemanfaatan Digital Marketing Bagi Usaha Mikro, Kecil, Dan Menengah (UMKM) Di Kelurahan Malaka Sari, Duren Sawit. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Madani (JPMM), 1(1), 1–17. doi: 10.21009/jpmm.001.1.01
Setya, G. (2021). Digitalisasi Proses Bisnis Penjualan Studi Kasus Pt Limas Indra Group.