Main Article Content

Abstract

The purpose of this research was to determine Bengkulu MSEs strategy in digital economy era. The most of MSEs were conventional management. Its due to not only the millennial businessmen, but the most of them is from the baby boomer generation. The use of technology has not yet become a culture, so the challenge more difficult with millennial consumers and more competitive with millennial businessman. The result from SWOT analysis is the weakness more than the strenghts and the opportunities has more than the threats. The strategy to develop MSEs is stability strategy (turn around). The strategies are: easier access to financial institution (bank), increasing socialization and simplification of lending requirements, conduct training of tehnology, digital payment system and e-commerce, provide assistance in administrative completeness, implementation of promotion events regularly.


Keywords :  Micro Small Enterprises, Strategy, Digital Economy


Abstrak


Tujuan penelitian ini adalah untuk menentukan strategi Bengkulu SME di era ekonomi digital. Sebagian besar SME adalah manajemen konvensional. Hal ini disebabkan tidak hanya oleh para pengusaha milenial, tetapi sebagian besar dari mereka berasal dari generasi baby boomer. Penggunaan teknologi belum menjadi budaya, sehingga tantangan lebih sulit dengan konsumen milenial dan lebih kompetitif dengan pengusaha millenial. Hasil dari analisis SWOT adalah kelemahan lebih dari kekuatan dan peluang lebih dari ancaman. Strategi untuk mengembangkan SME adalah strategi stabilitas (turn around). Strategi-strategi tersebut adalah: memfasilitasi akses ke lembaga keuangan (bank), meningkatkan sosialisasi dan menyederhanakan persyaratan pinjaman, melakukan pelatihan teknologi, sistem pembayaran digital dan e-commerce, memberikan bantuan dalam kelengkapan administrasi, implementasi acara promosi secara teratur.


Kata Kunci :  Micro Small Enterprises, Strategi, Ekonomi Digital

Article Details

How to Cite
Indraswanti, B. I. E., & Sunoto, S. (2025). Strategi Pengembangan Umkm Kota Bengkulu Di Era Ekonomi Digital. Convergence: The Journal of Economic Development, 6(1), 50–69. https://doi.org/10.33369/convergencejep.v6i1.35227 (Original work published June 30, 2024)

References

  1. Adam, N. A., & Ghadah, A. (2021). Innovation practices for survival of small and medium enterprises (SMEs) in the Covid-19 times: the role of external
  2. support. Journal of Innovation and Entrepreneurship (2021) 10:15
  3. https://doi.org/10.1186/s13731-021-00156-
  4. Ariani, A., & Utomo, M. N. (2017). Kajian Strategi Pengembangan Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (Umkm) Di Kota Tarakan. Jurnal Organisasi Dan Manajemen, 13(2), 99–118. https://doi.org/10.33830/jom.v13i2.55.2017.
  5. Ayodya, W. (2020). UMKM 4.0: Strategi UMKM Memasuki Era Digital. Elex Media Komputindo. Jakarta.
  6. Bank Indonesia Institute. (2021). Technology 4.0 in Economic & Finance. Bahan TOT Kebanksentralan. Tidak dipublikasikan.
  7. Budiarto, R., dkk. (2016). Pengembangan UMKM: Antara Konseptual dan Pengalaman Praktis / Rachmawan Budiarto. Gadjah Mada University Press: Yogyakarta, 2016.
  8. Diskominfo Beltim. (2023). Pelaku UMKM Meningkat Drastis di Tahun 2022. https://portal.beltim.go.id.
  9. Fathan, M.A. (2023). 7 Jenis Inovasi Teknologi untuk Bisnis, UMKM Wajib Tahu. Wawasan Bisnis. ukmindonesia.id. 17 Juli 2023
  10. Hadiyanto. (2022). Ekosistem Fiskal untuk Kebangkitan UMKM. MTI Vol. 2. Tahun 2022. www.djpb.kemenkeu.go.id
  11. Hanim, L.E.S., & Maryanto. (2021). Pengembangan UMKM Digital di Masa Pandemi Covid-19. Seminar Nasional Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat Universitas Sang Bumi Ruwa Jurai Tahun 2021
  12. Karadag, Hande. (2015). The Role and Challenges of Small and Medium-sized Enterprises (Smes) in Emerging Economies: An Analysis from Turkey. Business and Management Studies 1(2). August 2015. DOI:10.11114/bms.v1i2.1049
  13. Lin, D., Sruthi, N.R., Karim, N., & Rebecca Y. (2022). Beyond financials: Helping small and medium-size enterprises thrive. McKindsey and Company.
  14. Megawati, I. A. P. . (2022). Digitalization Of Smes In Indonesia For Post Covid-19 Economic Recovery. International Conference Faculty of Economics and Business, 1(1), 143-164. https://journal.undiknas.ac.id/index.php/icfeb/article/view/3548.
  15. Mone, R. (2022). Naik Lebih dari 300 Persen, Jumlah UMKM di Solo Tumbuh Signifikan Selama 2022. MNEWS.co.id. 31 December 2022.
  16. Primiana, I. (2009). Menggerakkan sektor UKM & industry. Bandung: Alfabeta.
  17. Rangkuti, F. (2015). Analisa SWOT Tehnik Membedah Kasus Bisnis. Jakarta: Gramedia
  18. Riskita, A. (2022). Perkembangan UMKM di Indonesia dan Perannya, Seperti Apa? https://store.sirclo.com. June 7, 2022
  19. Rizaty, M.A. (2022). 20,76 juta UMKM di Indonesia Masuk Ekosistem Digital pada 2022. https://dataindonesia.id
  20. Sasongko, D. (2020). UMKM Bangkit, Ekonomi Indonesia Terungkit. https://www.djkn.kemenkeu.go.id
  21. Singh, R.K.., Garg, S.K.., & Deshmukh, S.G. (2008), Strategy development by SMEs for competitiveness: a review, Benchmarking: An International Journal, 15(5). 525-547. https://doi.org/10.1108/14635770810903132
  22. Sugiarto, A. (2022). Mengenal Ekonomi Digital. Jakarta: PT Kompas Media Nusantara.
  23. Tambunan, T.TH . (2012). Peran Usaha Mikro dan Kecil dalam Pengentasan Kemiskinan di Daerah. Jurnal Bina Praja Vol.4 No.2 (2012). https://doi.org/10.21787/jbp.04.2012.73-92
  24. Undang-undang No. 20 Tahun 2008 tentang Usaha Mikro, Kecil dan Menengah.
  25. www.ekon.go.id. (2022). Perkembangan UMKM sebagai Critical Engine Perekonomian Nasional Terus Mendapatkan Dukungan Pemerintah. Siaran Pers HM.4.6/553/SET.M.EKON.3/10/2022.
  26. Widiyanto., & Sumarno. (2010). Strategi Pembangunan UMKM di Jawa Tengah. Jurnal Eksplanasi, 5(1): 54-68
  27. Wijoyo, H., & Widiyanti. (2020). Digitalisasi Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) di Era Pandemi Covid-19. Prosiding Seminar Nasional Kahuripan I Tahun 2020.