Main Article Content

Abstract

The purpose of the study was to describe the application of demonstration methods in improving spiritual and musical intelligence of early childhood based on joyful board media in group B in PKK talang Tinggi ECD Seluma District. This study used Clasroom Action Research (CAR). The subjects of this study were 15 children in  group B1 in PKK Talang Tinggi Seluma District. The data collection techniques used a child’s observation sheet on spiritual and musical intelligence. Analysis of  researcd  data  used mean and  T test. The results of  the study show  that children’s musicality  in  cycles 1,2  and 3. The results of  this  study  show  that teacher  has  successfully  implemented  this method, furthermore, this method can scientifically spiritual and musical intelligence. The results of this study recommend that joyful board media is one of the media that can be done by teachers to improve spiritual and musical intelligence

Keywords

Demonstration Joyful Board Spiritual Intelligence Musical Intelligence

Article Details

How to Cite
Sisanti, S., & Alexon, A. (2021). IMPLEMENTATION OF DEMONSTRATION METHOD BASED ON THE WORLDBOARD MEDIA TO IMPROVE SPIRITUAL AND MUSICAL INTELLIGENCE (Study in Group B PAUD PKK Talang Tinggi District of Seluma). Diadik: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 8(2), 177–191. https://doi.org/10.33369/diadik.v8i2.17471

References

  1. Aisyah,dkk, 2010. Buku Materi Pokok PAUD: Perkembangan dan Konsep Dasar Pengembangan Anak Usia Dini, Jakarta: Universitas Terbuka.
  2. Ali Muhammad, 2010. Strategi Penelitian Pendidikan. Bandung: Angkasa
  3. Aqib,dkk., 2008. Peneilitian Tindakan Kelas, Bandung: Yrama Widya
  4. Arikunto, suharsimi, 2008. Metodologi Penelitian, Jakarta: Rineka Cipta
  5. Dinar Wiwien, 2008. Psikologi Anak Usia Dini, Jakarta: PT Indeks Djamarah, Syaiful, 2010. Peningkatan Kecerdasan Kinestetik Anak Usia Dini. Jakarta: Gagas Media Fasningkom.tkplb.id
  6. Ginanjar ary, 2001. ESQ. Emotional, Spiritual, Quotient. The ESQ Way 165, Jakarta: Arga
  7. Helmawati, 2015. Mengenal dan Memahami PAUD, Bandung: PT Remaja Rosdakarya
  8. Jamaris Martini, 2017. Pengukuran Kecerdasan jamak, Bogor: Ghalia
  9. Seefeldt Carol, 2008. Pendidikan Anak Usia Dini. Menyiapkan Anak Indonesia Jaournal. Student.uny.ac.id
  10. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, Peraturan Menteri Pendididkan dan Kebudayaan Nomor.137 tahun 2014 tentang Standar Nasional Pendidikan Anak usia dini, Jakarta: Kemendikbud
  11. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, Peraturan Menteri Pendididkan dan Kebudayaan Nomor.146 tahun 2014 tentang Kurikulum 2013 Pendidikan Anak Usia Dini, Jakarta: Kemendikbud
  12. Kemmis, S. and McTaggart, 1988. The Action Researh Reader. Victoria, Deakin University Press.
  13. Kuntjojo, 2010. Model-model Pembelajaran
  14. Inovatif Berorientasi Konstruktivisti: Konsep, Landasan Teoritis, Praktis dan Implementasinya, Jakarta: Prestasi Pustaka Publisher
  15. Kusumahwati Sadiah, 2017. Modul PKB TK.B Media Papan gembira, Bandung: PPPPTK dan PLB
  16. Margono, 2004. Metodologi Penelitian Pendidikan, Jakarta: Rineka Cipta
  17. Montessori Maria, 2016. Rahasia Masa Kanak-kanak, Yogyakarta: Pustaka Belajar
  18. Munandar Utami, 2009. Penelitian Tindakan Kelas, Jakarta: Rineka Cipta
  19. Musfiqon, 2012. Pengembangan Media dan Sumber Pembelajaran, Jakarta: Prestasi Pustaka
  20. Rosyad, Aminudin, 2002. Metode Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Bumi Aksara
  21. Sanjaya, Wina 2006. Metode Penyajian Media Pembelajaran Pra Sekolah. Jakarta. Gagas media
  22. Santi Danar, 2009. Pendidikan Anak usia Dini. Antara Teori dan Praktik, Jakarta: PT Indeks Syah, Muhibbin, 1995. Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Usia Tiga, Empat, dan Lima Tahun Masuk sekolah, Jakarta: PT indeks
  23. Sugiono, 2007. Metodologi Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif , Bandung : Alfabeta
  24. Susanto Ahmad, 2017. Pendidikan Anak Usia Dini. Konsep dan Teori, Jakarta: Bumi Aksara
  25. Suyadi, 2009. Psikologi Belajar Anak Usia Dini, Yogyakarta: PT Pustaka Intan madani.
  26. Suyanto, 1997. Pedoman Pelaksanaan Penelitian Tindakan Kelas (PTK)., Bagian satu. Jakarta: Dirjen Dikti Depdikbud Proyek Pendidikan Tenaga Akademik Bagian Pengembangan Pendidikan Guru Sekolah Dasar (BP3GSD) Baru. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya Tkplb.kemdikbud.go.id
  27. Trianto, 2011. Model Pembelajaran Terpadu,Jakarta: Bumi aksara
  28. Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003, tentang Sistem Pendidikan Nasional, Jakarta. Kemendikbud
  29. Wiriatmadya, Rochmiati. 2007. Metode Penelitian Tindakan Kelas untuk Meningkatkan Kinerja Guru dan Dosen. Bandung: Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Indonesia bekerjasama PT Remaja Rosdakarya
  30. Yuliani, 2009. Pengembangan Al-Islam usia 0-6 Tahun Pendidikan anak Usia Dini Aisyiyah Bustanul Athfal, Semarang: Toha Putra