Main Article Content

Abstract

The purpose of this study to develop and use tutorial learning video media that was implemented using the Camtasia Software to improve student concentration and learning achievement, especially in the Digital Photo Composition subject in the Multimedia department in Bengkulu and to test the effectiveness of the media. The subjects of this study were teachers and students at the SMKS 4 PGRI Kota Bengkulu, SMKS 1 Pembangunan Kota Bengkulu, dan SMKN 1 Kota Bengkulu.  This research method is Research and Development (R & D) which is implemented in three steps: Development Model, Development Procedure, and Product Trial. The results of this study are developing and using learning video media with the Camtasia Software to accommodate visual, audio, and animation, and the results of this study prove that learning video media that are developed and very effective in improving students' achievement and learning concentration.

Keywords

learning video media digital photo composition

Article Details

How to Cite
Marlina, M., & Alexon, A. (2021). DEVELOPMENT OF VIDEO MEDIA TUTORIAL LEARNING TO IMPROVE LEARNING CONCENTRATION AND ACHIEVEMENT (Study on Digital Photo Composition Subjects of Vocational Multimedia Programs in Bengkulu). Diadik: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 8(2), 228–239. https://doi.org/10.33369/diadik.v8i2.17476

References

  1. Abdurrahman,Mulyono.2003.Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar.
  2. Jakarta: rineaka cipta
  3. Agoes, Sukirno, 2001. Auditing, Edisi kedua. Jakarta: Fakultas Ekonomi Universitas Indonesia.
  4. Ahmad Sabri, Strategi Belajar Mengajar Microteaching, (Jakarta: Quantum Teaching,2005), 52- 53.
  5. Iskandarwassid dan Sunendar, Ibid., 286. 20Rachmad
  6. Arikunto, S. 2003. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara. Arikunto, S. 2006. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara. Arsyad, Azhar. 2002. Media Pembelajaran. Jakarta:Raja Grafindo Persada. Daryanto. 1999. Media Pembelajaran. Jakarta: Intermesa.
  7. Arsyad, Azhar. 2013. Media Pembelajaran.
  8. Jakarta: Rajawali Press
  9. Borg & Gall, 1979. Educational Research: an introduction. New York: Longman, Inc.
  10. Daryanto. (2010). Media Pembelajaran.
  11. Yogyakarta: Gava Media
  12. Djamarah. 2005. Media Pembelajaran.
  13. Bandung: Rosda Karya.
  14. Djauhari, Oka. 2003. Pemanfaatan Video Image Sebagai Bahan Expose (Diktat TOT Bidang Perkotaan dengan Media Audio Visual). Surabaya. Balai Produksi Bahan Pelatihan Audio Visual
  15. Emzir. 2014. Metodologi Penelitian Kualitatif Analisis Data. Cet. 4. Jakarta: Rajawali Pers
  16. Hadari Nawawi, Metodologi Penelitian Bidang Sosial, Yogyakarta: Gajah Mada University Press, 1993,
  17. Hamalik, 1994. Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
  18. Hamalik, Oemar.1985. Media Pendidikan.
  19. Bandung: Jemmers.
  20. Haryono, Anung. 1987. Pengembangan Program Media Intruksional. Semarang: Pustekom dan IKIP Semarang.
  21. Hurlock. 2001, Psikologi Perkembangan: Suatu pendekatan sepanjang rentang
  22. Jonassen. 2001. Pembelajaran TIK. Jakarta: Gramedia.
  23. Kartikahadi. 2001. Pengertian Efektif dan Efisien. Jakarta: Gramedia
  24. Miarso, Jusufhadi. 1986. Definisi Teknologi Pendidikan. Jakarta: Rajawali.
  25. Muhibbin, Syah. 2003. Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: Rosda Karya.
  26. Munadi, Yudhi. 2008. Media Pembelajaran Sebuah Pendekatan Baru. Jakarta: Gaung Persada Press.
  27. Munadi, Yudhi. 2008. Media Pembelajaran, Sebuah Pendekatan Baru, Gaung Persada Press, Ciputat.
  28. Nana Sudjana. (1995). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya
  29. Rahardjo. 1988. Media pembelajaran, CV. Rajawali, Jakarta
  30. Rakim. 2003. Karakteristik Media. Jakarta: Rajawali.
  31. Rudi Susilana. Cepi Riyana,.2008. Media Pembelajaran. Bandung :CV Wacana Prima
  32. Salim, Peter. 1996. The Contemporary English-Indonesian Distionary. Modern English Press. Jakarta.
  33. Sarwiko, D. 2010. Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Menggunakan Macromedia Director MX (Studi Kasus Mata Kuliah Pengolahan Citra Pada Juru-san S1 Sistem Informasi). Seels, B.B dan Glasgow, Z. 1990. Excercises in Instructional Design. Colombus: Merril Publishing Company
  34. Setyosari, Punaji & Sihkabuden. 2005. Media Pembelajaran. Penerbit Elang Mas. Malang
  35. Slameto. 2003. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta
  36. Soemantri, M.N. 2001. Menggagas Pembaharuan Pendidikan IPS. Bandung: Remaja Rosdakarya
  37. Sudjana, Nana dan Rivai, Ahmad. 1989. Teknologi Pengajaran. Bandung: Sinar Baru OFFSET
  38. Sudjana, Nana. 1990. Cara Belajar Siswa Aktif dan Proses Belajar. Bandung: Sinar baru
  39. Sudjana. 2005. Metoda Statistika. Bandung: Tarsito
  40. Sugiyono,. 2010. Metode Penelitian Pendidikan, Penerbit Alfabeta
  41. Sugiyono. 2008. Statistika untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta
  42. Surya, Hedra.2004.Kiat Mengatasi Kesulitan Belajar.Jakarta: Elex Media Kumputindo
  43. Tri Nugroho Adi , 2010.Panduan Fotografi. Universitas Jendral Soedirman Purwkerto
  44. Widodo, 2009. Model Pembelajaran Reka Cerita Gamba
  45. Yulian Ardiansyah, 2009. Tip & Trick Fotografi, Teori dan Aplikasi Belajar Fotografi, PT Grasindo Jakarta