Main Article Content

Abstract

This study aims to describe the application of the Experiential Learning model and describe the effectiveness of the application of the Experiential Learning model to increase the responsibility and learning achievement of Natural Science subjects in class VIII of SMP Negeri 10 Lahat. The research method used was Classroom Action Research (CAR) and quasi-experiments. The subjects of this study were eighth grade students of SMP Negeri 10 Lahat in the first semester of the 2019/2020 school year. Data collection methods in this study used the observation sheet Experiential Learning model, responsibility observation sheet, and learning outcomes test. From the results of the study show that the application of the Experiential Learning model can increase responsibility, learning achievement and effectively improve student learning outcomes in science subjects in class VIII of SMP Negeri 10 Lahat

Keywords

Experiential Learning Model Responsibility and Learning Achievement

Article Details

How to Cite
Ariantini, N., & Turdjai, T. (2021). PENERAPAN MODEL EXPERIENTIAL LEARNING UNTUK MENINGKATKAN TANGGUNG JAWAB DAN PRESTASI BELAJAR (Studi Pada Mata Pelajaran IPA Kelas VIII SMP Negeri 10 Lahat). Diadik: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 10(1), 111–120. https://doi.org/10.33369/diadik.v10i1.18118

References

  1. Arifin, Zainal. 2015. Evaluasi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja.
  2. Arikunto, Suharsimi. 2012. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan Edisi 2. Jakarta: Penerbit Bumi Aksara.
  3. Aunurrahman. 2009. Belajar dan Pembelajaran. Bandung : Penerbit Alfabeta.
  4. Kesuma, D.,T, & Permana, J. 2013. Pendidikan karakter: kajian teori danpraktik di sekolah. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.
  5. Lickona, Thomas. 2015. Mendidik untuk membentuk karakter. Bagaimana sekolah dapat mengajarkan sikap hormat dan tanggungjawab. (Diterjemahkan oleh Juma Abdu Wamaungo). Jakarta: Bumi Aksara.
  6. Mulyasa. 2010. Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Jakarta: Bumi Aksara.
  7. Muslich, Masnur. 2011. Melaksanakan PTK (Penelitian Tindakan Kelas) itu Mudah. Jakarta: Bumi Aksara.
  8. Silberman, Mel. 2014. Handbook Experiential Leraning Startegi Pembelajaran dari Dunia Nyata. Nusamedia. Bandung. Slameto. 2013. Belajar dan Faktor-Faktoryang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
  9. Sudjana, Nana. 2014. Penelitian Hasil Proses Belajar Mengajar. PT. Remaja Rosdakarya. Bandung.
  10. Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar Dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.
  11. Tu’u,Tulus. 2013. Peran Disiplin pada Perilaku dan Prestasi Siswa.Jakarta:Rineka Cipta.
  12. Wakhidiani, Dian. 2017. “Pengaruh Model Experiential Learning Terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Terpadu di Kelas IV SD Negeri 3 Sawah Lama Bandar Lampung tahun Ajaran 2016/2017”. Skripsi. Bandar Lampung: Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Lampung Bandar Lampung.
  13. Zubaedi. 2011. Desain Pendidikan Karakter. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.