Main Article Content

Abstract

This study aimed to describe the application of the team quiz learning model and describe the effectiveness of the application of the Team Quiz learner model to improve critical thinking thinking skills and learning achievement of Islamic religious education in class X TKJ SMK Negeri 2 Lahat. The research method used was Classroom Action Research (CAR) and quasi experimental. The subject of the research was students of class X TKJ 1 semester one of the2019/2020 school year SMK Negeri 2 Lahat. For quasi experimental samples are class X TKJ 3 .and X TKJ 2. The number of students for the PTK class is 27 students for the experimental class totalling 27 students, and for the control class there are 27 students. Data collection methods in this study used observation sheets for the implementation of Team Quiz learning, observation sheets for critical thinking skills, and learning achievement tests. Data analysis uses tests that consist of different tests between cycles and different tests of two unrelated samples. The results of the study show that the application of the Team Quiz learning model can improve critical thinking skills, and effectively improve student achievement in Islamic Religious Education and Characteristics

Keywords

team quiz model critical thinking abiliti learning achievement

Article Details

How to Cite
Tillawari, T. (2021). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN TEAM QUIZ UNTUK MENINGKATKAN BERPIKIR KRITIS DAN PRESTASI BELAJAR SISWA (Studi Mata Pelajaran Mata Pelajaran PAI Dan Budi Pekerti Siawa Kelas X SMK Negeri 2 Lahat). Diadik: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 10(1), 148–158. https://doi.org/10.33369/diadik.v10i1.18139

References

  1. Arifin Zainal. (2013). Evaluasi Pembelajaran.Bandung: PT Remaja Rosdakarya Lampiran 1. Surat Izin Fakultas Teknik
  2. Arikunto, Suharsimi dkk. 2010. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara.
  3. Amsyah, Zulkifli. 2005.Manajemen Sistem Informasi. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
  4. Arikunto, Suharsimi. 2007. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan praktik. Jakarta: Reineka Cipta.
  5. Darsono Sapinatul. 2013. Indikator Berpikir Kritis dan Kreatif http://evisapinatulbahriah.co.id diakses minggu 27/12/2015.
  6. Darsono dan Nugroho.2001. Belajar dan Pembelajaran. Semarang: IKIP Semarang Press.
  7. Hanafiah, Nanang. 2012. Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung: Refika Aditama.
  8. Haris, dkk. 2012. Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo.
  9. Haryanto. 2007. Sains Jilid VI untuk Sekolah Dasar Kelas 6. Jakarta: Erlangga.
  10. Nyoman Sudana Degeng. (1997). Strategi Pembelajaran Mengorganisasi Isi Dengan Model Elaborasi. Malang: IKIP Malang berkerjasama dengan Biro Penerbit Ikatan Profesi Teknologi Pendidikan Indonesia.
  11. Mudjiono dan Dimyati. 2006. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta : PT Rineka Cipta.
  12. Mulyasa,E.2011. Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
  13. Narbuko, Cholid dan Achmadi,Abu. 2013. Metodologi Penelitian, Jakarta: PT. Bumi Aksara.
  14. Nazir, Moh. 2003. Metode Penelitian: Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
  15. Nurkencana, Wayan. 1993. Evaluasi Pendidikan. Surabaya: Usaha Nasional.
  16. Nana Sudjana. (1996). Cara Belajar Siswa Aktif dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
  17. Niswatul Lailah. (2003). Konsep Dasar Active Learning dan Relevansinya dengan Pengajaran Muhadatsah. Yogyakarta: Universitas Islam Negeri Yogyakarta.
  18. Pangestika, Rizkia. 2012. Keefektifan Penerapan Metode Eksperimen Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas V SDN 1 Sumbang Banyumas. Tesis, Universitas Negeri Semarang. Diunduh pada tanggal 12 Agustus 2017.
  19. Qur'anni Evi Afriliya. (2013). Pengaruh Model Team Quiz Terhadap Minat Belajar Dan Pencapaian Kompetensi Menghadapi Situasi Darurat Pada Mata Pelajaran K3LH Di SMK Negeri 2 Godean. Sekripsi. Universitas Negeri Yogyakarta.
  20. Roestiyah, N.K. 2001. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
  21. Samadhi Ari. (2009). Pembelajaran Aktif (Active Learning). Jakarta: Teaching. Improvement Workshop, Enginering Education Development Project.
  22. Slameto. (2010). Belajar dan Faktor- faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Sugiyono. (2005). Statistika untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.
  23. Sugiyono. (2008). Model Penelitian Kuantitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
  24. Sugiyono. (2010). Statistika untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.
  25. Sugiono. (2013). Model Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
  26. Sukandarrumidi. (2006). Metodologi Penelitian. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
  27. Suryabrata Sumadi. (2006). Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
  28. Sagala, Syaiful. 2006. Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
  29. Sanjaya, Wina. 2008. Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group. Sarwono, Jonathan.2006. Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Yogyakarta: Graha Ilmu.
  30. Slameto. 2010. Belajar dan faktor- faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
  31. Slavin, Robert E. 2008. Cooperative Learning (Teori, Riset dan Praktek)Bandung: Nusa Media Bahasa.
  32. Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, R&D. Bandung: CV. Alfabeta.
  33. Sukmadinata, Nana Syaodih. 2004. Landasan Psikologi Proses Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
  34. Syah, Muhibbin. 2009. Psikologi Belajar. Jakarta: PT Raja Grafindo.
  35. Widoyoko Eko Putra. (2012). Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
  36. Wardhani, IGK. 2007. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Universitas Terbuka.
  37. Winataputra, Udin. S. 1992. Strategi Belajar Mengajar IPA. Jakarta: Depdikbud.