Main Article Content

Abstract

Thepurpose of thisstudytoproduceane-bookapplicationbasedonandroidinphysics learning,totestthe effectivenessof e-booksdeveloped in increasingstudententhusiasm forlearning physics,and todescribe theeffectivenessofe-bookwhichwascomparedby learningresources.The subjectsofthisstudywereteachersandhighschoolstudents,in thelimitedscaletestthe subjectswereSMAN6,andinthebroadscaletestthesubjects were SMAN3,SMAN2and SMAN8.Theobjectofthisstudy isane-bookapplication basedonandroidfor physicssubjectsinXI ScienceClasswhichwasdevelopedbythe Sigil1.2.0application.Theresultsof thisstudyinthe e-bookfeasibilitytestobtainedan averagevalueof89fromteacherrespondentsand85fromstudentrespondentsmeant thatthedevelopede-bookwasworthyofbeingasourceoflearning, whileforthe enthusiasmquestionnaireobtainedanaverageof78.33fortheexperimentalclassand 71.33forthecontrolclassshows thattheuseofan e-bookapplicationbasedandroidasa learning resource canincreasestudententhusiasmforlearningphysics

Keywords

e-book android physics enthusiasm

Article Details

How to Cite
Gustian, R. W., & Riyanto, R. (2021). PENGEMBANGAN E-BOOK BERBASIS ANDROID UNTUK MENINGKATKAN ANTUSIASME BELAJAR SISWA (Studi Pada Mata Pelajaran Fisika Kelas XI IPA SMA Kota Bengkulu). Diadik: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 10(1), 217–232. https://doi.org/10.33369/diadik.v10i1.18152

References

  1. Alfarizi, Moh Khory. 2019. Survey Kepemilikan Smartphone, Indonesia Peringkat ke-24. https://tekno.tempo.co/read/1181645/survei- kepemilikan-smartphone-indonesia- peringkat-ke-24. Senin, 4 Maret 2019 12:59WIB.
  2. Darmadi, H. 2011. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
  3. Lawshe, C. H. (1975). A Quantitative Approach to Content Validity. Personnel Psychology, (28), 563-575.
  4. Mulyani. 2018. Riset Cambridge: Pelajar Indonesia Pengguna Teknologi Tertinggi di Bidang Pendidikan. https://news.okezone.com/read/2018/11/21/65/1980696/riset-cambridge-pelajar- indonesia-pengguna-teknologi-tertinggi-di- bidang-pendidikan.
  5. Munir. 2010. Kurikulum Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi, Bandung: CV Alfabeta
  6. Nasution. 1992. Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
  7. Pemerintah Indonesia. 2005. Undang-undang No. 14 tahun 2005 tentang Guru dan Dosen. Jakarta.
  8. Puslitjaknov. 2008. Metode Penelitian Pengembangan. Jakarta: Depdiknas.
  9. Sekaran, Uma, (2006). Metode Penelitian Bisnis. Jakarta: Salemba Empat.
  10. Sugiyono. 2019. Metode Penelitian & Pengembangan; Research and Development. Bandung: Alfabeta.
  11. Supardi U.S., dkk. 2012. Pengaruh Media Pembelajaran dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Fisika. Jurnal Formatif 2(1):71-81