Main Article Content
Abstract
This study aims to describe the application of experiential learning models in class VIII of SMP Negeri 5 Lahat. The method used in this study is a combined research method (mixed method research) which is a combination of action research and action research. The research subjects are students of SMP Negeri 5 Lahat in the first semester of 2019/2020 school year. The number of students for the class ptk 32 people, for the experiment 31 people, and for the control class 30 people. Data collection methods in this study use the assessment sheet and test results. Data analysis using score analysis and test tests consisting of different test between cycles difference test of two unrelated samples. The results showed that the application of the experimental learning model could increase responsibility and learning achievement in Indonesian VIII grade subjects at SMP Negeri 5 Lahat.
Keywords
Article Details
References
- Arifin, Zainal. 2015. Evaluasi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja
- Arikunto, Suharsimi. 2012. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan Edisi 2. Jakarta : Penerbit Bumi Aksara.
- ArenD, r.1997.Classroom Instructional Management. New York: The Mc Graw-hill Company.
- Bigge, Morris L. 1982 Learning Theoris for Teachers.New York Harper &Row PublisInc Fourth Editon
- Crow, Alice and D Crow, Lister 1956. Human Development and Learning. New York: American Book Company.
- Kesuma, D.,T, & Permana, J. 2013. Pendidikan karakter: kajian teori dan praktik di sekolah. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.
- Lickona, Thomas. 2015. Mendidik untuk Membentuk Karakter. Bagaimana sekolah dapat mengajarkan sikap hormat dan tanggungjawab. (Diterjemahkan oleh Juma Abdu Wamaungo). Jakarta: Bumi Aksara
- Mulyasa. 2010. Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Jakarta: Bumi Aksara.
- Muslich, Masnur. 2011. Melaksanakan PTK (Penelitian Tindakan Kelas) itu Mudah. Jakarta: Bumi Aksara.
- Silberman, Mel. 2014. Handbook Experiential Leraning Startegi Pembelajaran dari Dunia Nyata. Nusamedia. Bandung. Slameto. 2013. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
- Sudjana, Nana. 2014. Penelitian Hasil Proses Belajar Mengajar. PT. Remaja Rosdakarya. Bandung.
- Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar Dan Pembelajaran di Sekolah asar. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.
- Tu’u,Tulus. 2013. Peran Disiplin pada Perilaku dan Prestasi Siswa.Jakarta:Rineka Cipta.
- Wakhidiani, Dian. 2017. “Pengaruh Model Experiential Learning Terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Terpadu di Kelas IV SD Negeri 3 Sawah Lama Bandar Lampung tahun Ajaran 2016/2017”. Skripsi. Bandar Lampung: Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Lampung Bandar Lampung.
- Zubaedi. 2011.Desain Pendidikan Karakter. Jakarta: Kencana Prenada Media Group
References
Arifin, Zainal. 2015. Evaluasi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja
Arikunto, Suharsimi. 2012. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan Edisi 2. Jakarta : Penerbit Bumi Aksara.
ArenD, r.1997.Classroom Instructional Management. New York: The Mc Graw-hill Company.
Bigge, Morris L. 1982 Learning Theoris for Teachers.New York Harper &Row PublisInc Fourth Editon
Crow, Alice and D Crow, Lister 1956. Human Development and Learning. New York: American Book Company.
Kesuma, D.,T, & Permana, J. 2013. Pendidikan karakter: kajian teori dan praktik di sekolah. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.
Lickona, Thomas. 2015. Mendidik untuk Membentuk Karakter. Bagaimana sekolah dapat mengajarkan sikap hormat dan tanggungjawab. (Diterjemahkan oleh Juma Abdu Wamaungo). Jakarta: Bumi Aksara
Mulyasa. 2010. Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Jakarta: Bumi Aksara.
Muslich, Masnur. 2011. Melaksanakan PTK (Penelitian Tindakan Kelas) itu Mudah. Jakarta: Bumi Aksara.
Silberman, Mel. 2014. Handbook Experiential Leraning Startegi Pembelajaran dari Dunia Nyata. Nusamedia. Bandung. Slameto. 2013. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Sudjana, Nana. 2014. Penelitian Hasil Proses Belajar Mengajar. PT. Remaja Rosdakarya. Bandung.
Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar Dan Pembelajaran di Sekolah asar. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.
Tu’u,Tulus. 2013. Peran Disiplin pada Perilaku dan Prestasi Siswa.Jakarta:Rineka Cipta.
Wakhidiani, Dian. 2017. “Pengaruh Model Experiential Learning Terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Terpadu di Kelas IV SD Negeri 3 Sawah Lama Bandar Lampung tahun Ajaran 2016/2017”. Skripsi. Bandar Lampung: Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Lampung Bandar Lampung.
Zubaedi. 2011.Desain Pendidikan Karakter. Jakarta: Kencana Prenada Media Group