Main Article Content
Abstract
This study aims to describe the application of the type of picture and picture cooperative learning models to increase student responsibility and learning achievement. This research uses the Classroom Action Research (CAR) method which is carried out in three cycles with four stages consisting of planning, implementation, observation, and reflection. This research also uses quasi experiment. The subject of the study was the second semester of VB grade students in the 2019/2020 school year at SD Negeri 9 Lahat, totaling 25 students. Whereas the quasi-experiments were VA and VC grade students, each of which numbered 25 students. Data collection instruments in this study used observation sheets and tests. Analysis of research data using statistical averages (mean), percentages and t-test.
Keywords
Article Details
References
- Amri,Sofan.2013.Pengembangan & Model Pembelajaran Dalam Kurikulum 2013. Prestasi Pustakarya. Jakarta.
- BSNP. 2006. Permendiknas RI No. 22 Tahun 2006 tentang Standar Isi untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta.
- Daryanto, 2013. Inovasi Pembela-jaran Efektif. Bandung: Yrma Widya
- Hasbullah. 2006. Otonomi Pendidikan: Kebijakan Otonomi Daerah dan Implikasinya terhadap Penyelengga-raan Pendidikan. Jakarta: PT. Raja Grafindo Perkasa.
- Huda, M. 2014. Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
- Huda, M. 2014. Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
- Iriawan, N. dan S. P. Astuti.2006. Mengolah Data Statistik dengan Mudah Menggunakan Minitab 14. Penerbit Andi, Yogyakarta
- Mustari, Mohamad. 2011. Nilai Karakter. Yogyakarta: LaksBang PRESSindo.
- Purwanto. 2008. Metodologi Penelitian Kuantitatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
- Sudjana, Nana. 2006. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosda karya.
- Taniredja, Tukiran dkk. 2013. Model-Model Pembelajaran Inovatif dan Efektif. Bandung: Alfabeta
- Widoyoko, Eko. 2009. Evaluasi Program Pembelajaran.Yogyakarta ; Pustaka Belajar.
References
Amri,Sofan.2013.Pengembangan & Model Pembelajaran Dalam Kurikulum 2013. Prestasi Pustakarya. Jakarta.
BSNP. 2006. Permendiknas RI No. 22 Tahun 2006 tentang Standar Isi untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta.
Daryanto, 2013. Inovasi Pembela-jaran Efektif. Bandung: Yrma Widya
Hasbullah. 2006. Otonomi Pendidikan: Kebijakan Otonomi Daerah dan Implikasinya terhadap Penyelengga-raan Pendidikan. Jakarta: PT. Raja Grafindo Perkasa.
Huda, M. 2014. Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Huda, M. 2014. Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Iriawan, N. dan S. P. Astuti.2006. Mengolah Data Statistik dengan Mudah Menggunakan Minitab 14. Penerbit Andi, Yogyakarta
Mustari, Mohamad. 2011. Nilai Karakter. Yogyakarta: LaksBang PRESSindo.
Purwanto. 2008. Metodologi Penelitian Kuantitatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Sudjana, Nana. 2006. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosda karya.
Taniredja, Tukiran dkk. 2013. Model-Model Pembelajaran Inovatif dan Efektif. Bandung: Alfabeta
Widoyoko, Eko. 2009. Evaluasi Program Pembelajaran.Yogyakarta ; Pustaka Belajar.