Main Article Content
Abstract
The purpose of this study is to describe the application of the number heads together (NHT) learning method to increase student participation and achievement. This research uses classroom action research, which is followed by quasi-experiment. The subjects of the study were students of class 5A in semester 2 of the 2019/2020 school year in SD Negeri 11 Lahat, while for the experiment were students in grade 5B and grade 5C in SD Negeri 11 Lahat. Data collection techniques using assessment sheets and tests. Analysis of the data of this study uses the average (mean) and t test The results of the study show that the application of the cooperative learning model type Number Heads Together (NHT) not only increases student learning participation but also increases understanding of the material and this has the effect of increasing the results of student learning achievement. PTK taking techniques by observation and tests, while the experimental class only tests the Number Heads Together (NHT) learning model. Based on the analysis of this research data, that the application of the Number Heads Together (NHT) learning model can increase participation and mathematics learning achievement of 5th grade students at SD Negeri 11 Lahat.
Keywords
Article Details
References
- Arifin, Zainal. 2015. Evaluasi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja.
- Arikunto, Suharsimi. 2012. Dasar- dasar Evaluasi Pendidikan Edisi 2. Jakarta: Penerbit Bumi Aksara.
- Aunurrahman. 2009. Belajar dan Pembelajaran. Bandung : Penerbit Alfabeta.
- Mulyasa. 2010. Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Jakarta: Bumi Aksara.
- Muslich, Masnur. 2011. Melaksanakan PTK (Penelitian Tindakan Kelas) itu Mudah. Jakarta: Bumi Aksara
- Skilberman, Mel. 2014. Handbook Experiential Leraning Startegi Pembelajaran dari Dunia Nyata. Nusamedia. Bandung.
- Slameto, 2013. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
- Sudjana, Nana. 2014. Penelitian Hasil Proses Belajar Mengajar. PT. Remaja Rosdakarya. Bandung.
- Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar Dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.
- Wakhidiani, Dian. 2017. “Pengaruh Model Experiential Learning Terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Terpadu di Kelas IV SD Negeri 3 Sawah Lama Bandar Lampung tahun Ajaran 2016/2017”. Skripsi. Bandar Lampung: Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Lampung Bandar Lampung
References
Arifin, Zainal. 2015. Evaluasi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja.
Arikunto, Suharsimi. 2012. Dasar- dasar Evaluasi Pendidikan Edisi 2. Jakarta: Penerbit Bumi Aksara.
Aunurrahman. 2009. Belajar dan Pembelajaran. Bandung : Penerbit Alfabeta.
Mulyasa. 2010. Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Jakarta: Bumi Aksara.
Muslich, Masnur. 2011. Melaksanakan PTK (Penelitian Tindakan Kelas) itu Mudah. Jakarta: Bumi Aksara
Skilberman, Mel. 2014. Handbook Experiential Leraning Startegi Pembelajaran dari Dunia Nyata. Nusamedia. Bandung.
Slameto, 2013. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Sudjana, Nana. 2014. Penelitian Hasil Proses Belajar Mengajar. PT. Remaja Rosdakarya. Bandung.
Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar Dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.
Wakhidiani, Dian. 2017. “Pengaruh Model Experiential Learning Terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Terpadu di Kelas IV SD Negeri 3 Sawah Lama Bandar Lampung tahun Ajaran 2016/2017”. Skripsi. Bandar Lampung: Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Lampung Bandar Lampung