Main Article Content
Abstract
Thisstudy aimstoDescribetheapplicationoftheProblemBasedLearning(PBL)learning model,Describetheimprovementof studentlearningincreaseforactivitiesandDescribethe learningachievementsofstudentsatsocialstudiessubjectsin classIVSDNegeri 11Merapi BaratLahat.TheresearchmethodusedwasClassroom ActionResearch(CAR)andquasi- experiments. The research subjects were fourth grade students of semester two of the 2019/2020schoolyearSDNegeri11MerapiBaratLahat.Forquasi-experimentalsamples areclassIVA,classIVBandIVC.Thenumber ofstudentsfor the CARclassis20students, fortheExperimentclassthereare20,andforthecontrol classthereare20students.Data collection methods in this studyused assessment test. Data analysis uses mean means, percentageandt-tests.TheresultsofthestudyshowthatTheapplicationoftheProblem BasedLearningmodel canimprovestudentlearningactivities,Canimprovestudentlearning achievementimprovestudentlearningoutcomesinSopsalScience (IPS)subjects
Keywords
application Problem Based Learning model
Activities
achievement
Article Details
License
How to Cite
Erfianty, F. (2021). PENERPAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN PRESTASI BELAJAR SISWA (Studi Pada Mata Pelajaran IPS Siswa Kelas IV SD Negeri 11 Merapi Barat Lahat). Diadik: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 10(2), 143–152. https://doi.org/10.33369/diadik.v10i2.18275
References
- Arikunto,Suharsimi dkk.2010. PenilitianTindakanKelas. Jakarta:PTBumi Aksara.
- Asnati, 2014.Aktivitas Belajar. Bandung: Alfabeta.
- Amir,M.T. 2013. Inovasi Pendidikan Melalui Problem Based Learning:Bagaimana Pendidikan Memperdayakan Pemelajar di Era Pengetahuan.Jakarta:Kencana.
- A.M., Sardiman. 2014 .Intraksi dan motivasi Belajar Mengajar.Jakarta:Raja Grapindo Persad.
- Anderson, L. W. & Krathwohl, D.R. 2001. Kerangka Landasan untuk Pembelajaran,Pengajaran dan Asesmen: Revisi Taksonomi Pendidikan Bloom.Yogyakarta:Pustaka Pelajar.
- Depdiknas.2003.Undang-undang RI no 20 tahun 2003.Tentang Sistem Pendidikan Nasional.
- Depdiknas.2006.Permen no 22 Tahun 2006.Jakarta: Depdiknas
References
Arikunto,Suharsimi dkk.2010. PenilitianTindakanKelas. Jakarta:PTBumi Aksara.
Asnati, 2014.Aktivitas Belajar. Bandung: Alfabeta.
Amir,M.T. 2013. Inovasi Pendidikan Melalui Problem Based Learning:Bagaimana Pendidikan Memperdayakan Pemelajar di Era Pengetahuan.Jakarta:Kencana.
A.M., Sardiman. 2014 .Intraksi dan motivasi Belajar Mengajar.Jakarta:Raja Grapindo Persad.
Anderson, L. W. & Krathwohl, D.R. 2001. Kerangka Landasan untuk Pembelajaran,Pengajaran dan Asesmen: Revisi Taksonomi Pendidikan Bloom.Yogyakarta:Pustaka Pelajar.
Depdiknas.2003.Undang-undang RI no 20 tahun 2003.Tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Depdiknas.2006.Permen no 22 Tahun 2006.Jakarta: Depdiknas