Main Article Content

Abstract

This study aims to: (1) describe the application of the Role Playing model in increasing the empathy of class II students of Cluster IV South Bengkulu. (2) Describe the application of the Role Playing model in improving student achievement in class II Cluster IV South Bengkulu. (3) Describe the effectiveness of the application of the role playing model in improving student achievement in class II Cluster IV South Bengkulu. This research is a classroom action research (CAR) which is then followed by experiments. The method used is a quasi-experimental method. The subjects of this study were the second grade students of SDN 64 South Bengkulu, which amounted to 17 people. The design at this writing is The Matching Only Pretest-Posttes Control Group Design. The population in this study was class II students in Cluster IV South Bengkulu. The sample in writing is class II SDN 64 Bengkulu Selatan totaling 17 people as the experimental class and class II SDN 58 Bengkulu Selatan as the control class. The instruments used were observation sheets and written test sheets. The results showed that there was an increase in students' empathy and learning achievement by using a role playing model in Civics subjects for grade II students in cluster IV, South Bengkulu.

Keywords

Role Playing Model Empathy Learning Achievement

Article Details

How to Cite
Novlita, I., & Sapri, J. (2021). PENERAPAN MODEL ROLE PLAYING UNTUK MENINGKATKAN EMPATI DAN PRESTASI BELAJAR (PTK Pada Mata Pelajaran PKn Siswa Kelas II SD Gugus IV Bengkulu Selatan). Diadik: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 10(2), 208–220. https://doi.org/10.33369/diadik.v10i2.18281

References

  1. Learning Teori dan Aplikasi Paikem. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
  2. Amir, M.Taufik. 2013. Inovasi Pendidikan Melalui role playing. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
  3. Arikunto. Dkk. 2006 Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktek, Edisi Revisi. Jakarta: Rineka Cipta.
  4. Dimyati. 2009. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
  5. Hadi, Syaiful. 2011. “Pengembangan Program Berbantuan Komputer Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematika Peserta Didik Smp. Jurnal Penelitian Dan Pemikiran Pendidikan, Volume 1, Nomor 1, September 2011.
  6. Hamalik, Oemar. 2014. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
  7. Julius Hambali, Iskandar, dan Mohamad Rohmad. 1996. Materi Pokok Tematik Tema 1 – 5. Jakarta: Universitas Terbuka.
  8. Kunandar. 2008. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
  9. Kurniasih, Imas. 2014. Implementasi Kurikulum 2013 Konsep Dan Penerapan. Surabaya: Kata Pena.
  10. Kencana, sari. 2018. Model role playing untuk meningkatkan prestasi belajar siswa pada pembelajaran tematik. SkrPKni UPI: Tidak diterbitkan.
  11. Mawardi. 2014. Pemberlakuan Kurikulum SD/MI Tahun 2013 dan Implikasinya Terhadap Upaya Memperbaiki Proses Pembelajaran Melalui PTK. Scholaria 4 (3):107- 120.
  12. Mikarsa, Hera Lestari. 2009. Pendidikan Anak Di Sekolah Dasar. Jakarta: Universitas Terbuka.
  13. Muslich, Mansur. 2012. Melaksanakan Penelitian Tindakan Kelas Itu Mudah. Jakarta: Bumi Aksara.
  14. Mudjiono dan Dimyati. 2006. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta : PT Rineka Cipta Rohani, Ahmad. 2010. Pengelolaan Pengajaran. Jakarta: PT Rineka Cipta.
  15. Ruseffendi. 1998. Pengantar Kepada Membantu Guru Mengembangkan Kompetensinya Dalam Pengajaran Matematika untuk Meningkatkan CBSA. Bandung : Tarsito
  16. Rusman. 2011. Model-model Pembelajaran Menyenangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
  17. Sagala, Syaiful. 2006. Konsep Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Alfabeta.
  18. Samatowo, U, M.Pd. 2006. Bagaimana Pembelajaran TEMATIK di SD. Departemen Pendidikan Naasional.
  19. Sardiman, A. M.(2004. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali.
  20. Slameto. 2015. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT Rineka Cipta.
  21. Sudjana, Nana. 2012. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
  22. Sugiharto,dkk. 2007. Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar. UltimateSammy.wordpress.com/2013/03/23/faktor-faktor-yang mempengaruhi-hasil-belajar. Di unduh 24 Agustus 2020, 19:40 WIB.
  23. Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
  24. Syam, Norman. 2011, Peningkatan Kualitas Pembelajaran Pkn di Sekola Dasar, http://staff.uny.ac.id/sites/default/files/tmp/Materi%20Diklat%20PKn. di unduh 24 Agustus 2020, 20:11 WIB
  25. Tim FKIP UNIB. 2019. Panduan Penyusunan Tesis, dan Artikel Jurnal Ilmiah. Bandung: Pelangi Press.
  26. Wahab, Abdul Aziz & Sapriya. 2011. Teori dan Landasan Pendidikan Kewarganegaraan. Bandung: Alfabeta.
  27. Wardhani, Igak. 2007. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Universitas Terbuka.
  28. Warsiningsih, Insriyanti. 2017. Pengaruh Penerapan Model Role Playing Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Dalam Pembelajaran PKn Kelas V Min. Pontianak: Universitas Tanjungpura.
  29. Winarni, E. W. (2018b). Teori dan Praktik Penelitian Kuantitatif Kualitatif Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Reseach And Development (R&D). Jakarta: Bumi Aksara