Main Article Content

Abstract

The purpose of this study was to describe the pictorial word card media in learning in order to improve the beginning reading skills and memory of B1 group children in Amanah Kindergarten, South Bengkulu. The research method used was collaborative CAR, which means that researchers with class teachers and peers jointly carry out learning to improve the quality or learning outcomes. The subjects in this study were 13 children in group B1 TK Amanah Bengkulu Selatan. observation sheet. Data analysis used the average, percentage and t test. The results showed that the application of pictorial word card media could improve children's beginning reading skills with the overall percentage achievement for Cycle I 70.5% with developing categories as expected, Cycle II 83.6 % with very well developed categories, and 92.6% in Cycle III with very well developed categories and children's memory abilities with the overall percentage achievement for Cycle I with developing categories according to expectations of 69.2%, Cycle II 85.2% with categories developing very well, and Cycle III 89.7% with very well developed categories

Keywords

Picture Reading Remembering

Article Details

How to Cite
Yunaili, H., & Riyanto, R. (2021). PENERAPAN MEDIA KARTU KATA BERGAMBAR UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN DAN DAYA INGAT ANAK. Diadik: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 10(2), 221–233. https://doi.org/10.33369/diadik.v10i2.18282

References

  1. A Wasik Seefeldt. (2008). Pendidikan Anak Usia Dini: menyiapkan Anak UsiavTiga, Empat, dan Lima Tahun Masuk Sekolah. Jakarta: Indeks.
  2. Asri Budiningsih. (2005). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
  3. Bimo Walgito. (2004). Pengantar Psikologi Umum. Yokyakarta. Andi
  4. Dalman, (2004). Keterampilan Membaca. Jakarta: Rajawali Press.
  5. Dhieni Nurbiana. (2007). Metode pengembangan Bahasa. Jakarta: Univesitas Terbuka.
  6. Elyawati, C. (2005). Pemilihan dan Pengembangan Sumber Belajar untuk Anak Usia Dini. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.
  7. Goodchild, R. (2004). Teaching Children The Joy Of Reading Mengajak Mengajak Anak Gemar Membaca Alih Bahasa Oleh Sri Meilyana. Jakarta: PT. Elex Media Komputindo.
  8. Hartati, S. (2005). Perkembangan Belajar Anak Usia Dini. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.
  9. Kapadia, Mahesh. (2003). Daya Ingat (BagaimanaMendapatkan yang Terbaik). Jakarta: Pustaka Populer Obor.
  10. Meliala, A. (2004). Anak Ajaib Temukan dan Kembangkan Keajaiban Anak Anda Melalui Kecerdasan Majemuk. Yogyakarta: Andi Offset.
  11. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 58, Tahun 2009 Tentang Standar Pendidikan Nasional.
  12. Putra, R. M. S. (2008). Menumbuhkan Minat Baca Sejak Dini. Jakarta: Indeks.
  13. Rusdinal & Elizar. (2005). Pengelolaan Kelas di TamanKanak-Kanak.,Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.
  14. Sadiman, A. S. (2009). Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatannya. Jakarta: Rajawali Pers.
  15. Sanjaya, W. (2010). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Kencana.
  16. Suharsimi Arikonto, (2010). Prosedur PenilaianSuatu Pendekatan Praktik. Penerbit PT Rineka Cipta, Jakarta.
  17. Suhartono. (2005). Pengembangan Keterampilan Bicara Anak Usia Dini. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.
  18. Sumadi Suryabrata. (2006). Psikologi pendidikan Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
  19. Susilo, T. A. (2011). Belajar calistung Itu Asyik. Yokyakarta: PT. Buku Kita.
  20. Tarigan, H. G. (2008) Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
  21. Tulving, M. (2005). Pendidikan Anak dengan Problema Belajar. Jakarta: Departeman Pendidikan Nasional.
  22. Yusuf, M. (2005). Pendidikan Bagi Anak dengan Problema Belajar. Solo: PT Tiga Serangkai Pustaka Mandiri