Main Article Content

Abstract

This study aims to develop interactive media to improve language and cognitive skills in early childhood. The research method used was the Borg and Gall Research and Development (R&D) method with 10 development steps. Based on the results obtained, it can be concluded: (1) Based on the validation of media experts and material experts, this interactive media falls into the "very feasible" category to be used to improve language and cognitive skills. (2) The use of interactive media can improve early childhood language skills, in terms of listening and speaking. The results of small group trials are included in the "good" category and the results of large group trials are included in the "very good" category. (3) The use of interactive learning media can improve early childhood cognitive abilities. The results of the small group trial were in the "very good" category. In the large group trial, it was included in the "very good" category

Keywords

Interactive Media Language Skills Cognitive Abilities

Article Details

How to Cite
Harliza, T., & Kurniah, N. (2021). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BAHASA DAN KOGNITIF PADA ANAK USIA DINI ( Studi Pada Kelompok A Kelurahan Talang Ulu ). Diadik: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 10(2), 254–262. https://doi.org/10.33369/diadik.v10i2.18285

References

  1. Abbas, Saleh. 2006. Pembelajaran Bahasa Indonesia Yang Efektif Di Sekolah Dasar. Jakarta: Dirjen Dikti Depdiknas.
  2. Alwi. 2002. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka
  3. Anitah, Sri. 2009. Media Pembelajaran. Surakarta: Panitia Sertifikasi Guru Rayon 13 FKIP UNS Surakarta.
  4. Arsyad, A. 2015. Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada
  5. Depdiknas. 2005. Pembinaan Profesionalisme Tenaga pengajar (Pengembangan Profesionalisme Guru). Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan dasar dan Menengah Direktorat Pendidikan Lanjutan Pertama Depdiknas.
  6. .2007. Pedoman Pengembangan Fisik/Motorik di Taman Kanak-kanak. Jakarta.
  7. Dhieni, Nurbiana, dkk. 2005. Metode Pengembangan Bahasa. Jakarta: Penerbitan Universitas Terbuka.
  8. Eliyawati, Cucu. 2005. Pemilihan dan Pengembangan Sumber Belajar Untuk
  9. Anak Usia Dini. Jakarta.
  10. Gunarti Winda, Suryani Lilis ,Muis Azizah. 2008. Metode Pengembangan Perilaku dan Kemampuan Dasar Anak Usia Dini. Jakarta: Universitas Terbuka.
  11. Hurlock, Elisabeth B. 2008. Perkembangan Anak. Cetakan Kelima (Penerjemah : Istiwidayanti, dkk.). Jakarta: Erlangga.
  12. Ibrahim, F. Atiyah, U. 2020. Pengaruh Bermain CD Interaktif Edukatif “ Ayo Belajar Terhadap Kemampuan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun Di TK Mentari Cipondoh Tangerang. Ceria : Jurnal Program Studi Anak Usia Dini Vol. 9 Nomor 1.
  13. Khadijah. 2016. Pengembangan Kognitif Anak Usia Dini. Medan: Perdana Publishing
  14. Pujiriyanto. 2012. Teknologi untuk Pengembangan Media dan Pembelajaran. Yogyakarta: UNY Press.
  15. Rahmawati, W. Nugraheni, A. Rahmadi, F.A. 2016. Pengaruh Stimulasi Media Interaktif Terhadap Perkembangan Bahasa Anak 2-3 Tahun. Jurnal Kedokteran Diponegoro Vol.5,Nomor 4.
  16. Sadiman, A.S. 2010. Media Pendidikan: pengertian, pengembangan, dan pemanfaatannya. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
  17. Sudjana, Nana. 2005. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
  18. Suhartono. 2005. Pengembangan Keterampilan Bicara Anak Usia Dini. Jakarta: Depdiknas.
  19. Suminah. 2015. Kerangka Dasar dan Struktur Kurikulum 2013. Jakarta: Direktorat Pembinaan Pendidikan Anak Usia Dini
  20. Sutopo, Ariesto Hadi. 2012. Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pendidikan. Yogyakarta : Graha Ilmu.
  21. Tarigan. 2008. Berbicara sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa