Main Article Content
Abstract
The purpose of this study is to describe the appropriate application of fun cooking project learning methods, so as to improve the fine motor skills of children aged 5-7 years. This research is a type of classroom action research (PTK) with planning, implementation of action (Act), observation, and reflection, in implementation it is carried out for 3 cycles with the subject of children aged 5-7 years at Posyandu Kelurahan. Kebun Roos Bengkulu City, amounting to 10 children, 2 children aged 5 years and 8 children aged 6 years. This data collection technique uses observation and is analyzed using percentages and averages to determine the increase between cycles using the t-test analyst (Test "t"). Based on the research results, it can be concluded that the application of fun cooking project learning can improve fine motor skills and creativity
Keywords
Article Details
References
- Aqib, Zainal. 2013. Model-model, Media, dan Strategi Pembelajaran Kontekstual (Inovatif). Bandung: Yrama Widya
- Arikunto, s. Dkk. (2011). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara
- Depdiknas. 2007. UU RI No 20 Thanun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Dep Dik Nas.
- Hurlock, Elizabeth B. 1980. Psikologi Perkembangan. Jakarta: Erlangga
- Hasan Alwi, dkk. 2002. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai
- Pustaka
- Isjoni. 2013. Cooperative Learning Efektivitas Pembelajaran Kelompok. Bandung: Alfabeta.
- Istarani. 2011. 58 Model Pembelajaran Inovatif (Referensi Guru dalam Penentukan Model Pembelajaran). Medan: Media Persada
- Jamaris, Martini. 2006. Perkembangan dan Pengembangan Anak Usia Taman Kanak-kanak. Jakarta: Gramedia
- Kemendikbud. (2014) Permendikbud No. 103 tentang pedoman pelaksanaan pembelajaran.Jakarta: Kemendikbud
- Rusman. 2012. Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesional Guru. Jakarta. Grafindo Persada.
- Siti Partini Suardiman. 2003. Metode Pengembangan Daya Pikir dan Daya Cipta untuk Anak Usia Dini. Yogyakarta: FIP UNY.
- Suprijono, 2013: 46) Djaali. 2008. Psikologi Pendidikan. Jakarta. Bumi Aksara.
- Suratno. 2005. Pengembangan Kreativitas Anak Usia Dini. Jakarta. Depdiknas.
- Yeni Rachmawati dan Euis Kurniati Nasution, S. 1996. Berbagai Pendekatan Dalam Proses Belajar. Jakarta. Bina Aksara.
References
Aqib, Zainal. 2013. Model-model, Media, dan Strategi Pembelajaran Kontekstual (Inovatif). Bandung: Yrama Widya
Arikunto, s. Dkk. (2011). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara
Depdiknas. 2007. UU RI No 20 Thanun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Dep Dik Nas.
Hurlock, Elizabeth B. 1980. Psikologi Perkembangan. Jakarta: Erlangga
Hasan Alwi, dkk. 2002. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai
Pustaka
Isjoni. 2013. Cooperative Learning Efektivitas Pembelajaran Kelompok. Bandung: Alfabeta.
Istarani. 2011. 58 Model Pembelajaran Inovatif (Referensi Guru dalam Penentukan Model Pembelajaran). Medan: Media Persada
Jamaris, Martini. 2006. Perkembangan dan Pengembangan Anak Usia Taman Kanak-kanak. Jakarta: Gramedia
Kemendikbud. (2014) Permendikbud No. 103 tentang pedoman pelaksanaan pembelajaran.Jakarta: Kemendikbud
Rusman. 2012. Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesional Guru. Jakarta. Grafindo Persada.
Siti Partini Suardiman. 2003. Metode Pengembangan Daya Pikir dan Daya Cipta untuk Anak Usia Dini. Yogyakarta: FIP UNY.
Suprijono, 2013: 46) Djaali. 2008. Psikologi Pendidikan. Jakarta. Bumi Aksara.
Suratno. 2005. Pengembangan Kreativitas Anak Usia Dini. Jakarta. Depdiknas.
Yeni Rachmawati dan Euis Kurniati Nasution, S. 1996. Berbagai Pendekatan Dalam Proses Belajar. Jakarta. Bina Aksara.