Main Article Content
Abstract
The aim of this study was to produce learning media in the form of interactive e-modules to improve students' learning achievement in mathematics class VIII at SMP Negeri 9 Kota Pagar Alam. In this study, a development design (Development Research) was used. The research subjects were Grade VIII students of SMP Negeri 9 Pagar Alam. The data collection techniques used in the study were assessment sheets and student test results. The data analysis used mean and t-test. The material and media expert validation instrument in the study was a Likert scale. The conclusion of this research is that the mathematics E-module developed interactively, is of high quality and feasible as a learning medium at SMP Negeri 9 Kota Pagar Alam class VIII in terms of media components, material, and learning process as well as in terms of appearance, text, images, videos, and operation. The development of e-mathematics modules is effective in improving student learning achievement based on the results of limited-scale and wide-scale trials, there are significant differences
Keywords
Article Details
References
- Borg, Walter R & Gall, Meredith D. 1983, Educational Reseach An Introduction 4th ed.. Longman Inc. New York.
- Depdiknas. 2008. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Dikmenum. Depdiknas
- Marsigit. 2016. Pembelajaran Matematika dalam Perspektif Kekinian.
- Netriwati, Mai Sri Lena, 2017. Media Pembelajaran Matematika, Lampung : Permata Net.
- Rijal, B. S. 2014. Pengembangan Modul Elektronik Perakitan dan Instalasi Komputer sebagai Sumber Belajar untuk Kelas X SMK Piri 1 Yogyakarta. Skripsi. Program S1 Fakultas Teknik Universitas Negeri Yogyakarta. Yogyakarta.
- Rukoyatun. 2018. Pengembangan E-Modul Interaktif Sebagai Sumber Belajar Dasar Desain Grafis Kelas X SMK Negri 9 Surakarta. Naspub, Universitas Muhammadiyah Surakarta.
- Setyosari, P. 2017. Metode Penelitian dan Pengembangan (Edisi keempat). Jakarta: Prenada Media
- Suarsana, M. & Mahayukti, A. 2013. Pengembangan Emodul Berorientasi Pemecahan Masalah untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa.
- Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
- Thiagarajan, S., Semmel, D.S. & Semmel, M.I. 1974. Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Children. Indiana: Indiana University Bloomington.
- Tu’u, Tulus, 2004, Peran Disiplin Pada Prilaku dan Prestasi Siswa, Jakarta : PT. Gramedia Widia Sarana Indonesia
References
Borg, Walter R & Gall, Meredith D. 1983, Educational Reseach An Introduction 4th ed.. Longman Inc. New York.
Depdiknas. 2008. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Dikmenum. Depdiknas
Marsigit. 2016. Pembelajaran Matematika dalam Perspektif Kekinian.
Netriwati, Mai Sri Lena, 2017. Media Pembelajaran Matematika, Lampung : Permata Net.
Rijal, B. S. 2014. Pengembangan Modul Elektronik Perakitan dan Instalasi Komputer sebagai Sumber Belajar untuk Kelas X SMK Piri 1 Yogyakarta. Skripsi. Program S1 Fakultas Teknik Universitas Negeri Yogyakarta. Yogyakarta.
Rukoyatun. 2018. Pengembangan E-Modul Interaktif Sebagai Sumber Belajar Dasar Desain Grafis Kelas X SMK Negri 9 Surakarta. Naspub, Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Setyosari, P. 2017. Metode Penelitian dan Pengembangan (Edisi keempat). Jakarta: Prenada Media
Suarsana, M. & Mahayukti, A. 2013. Pengembangan Emodul Berorientasi Pemecahan Masalah untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa.
Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Thiagarajan, S., Semmel, D.S. & Semmel, M.I. 1974. Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Children. Indiana: Indiana University Bloomington.
Tu’u, Tulus, 2004, Peran Disiplin Pada Prilaku dan Prestasi Siswa, Jakarta : PT. Gramedia Widia Sarana Indonesia