Main Article Content

Abstract

The purpose of this study is: (1) to describe the application of the concept attainment learning model to increase students' activation in math subjects. (2) to describe the application of the concept attainment learning model to improve students' learning achievement on math subjects.(3) to describe the effectiveness of the application of the concept attainment learning model to increase activation and students' learning performance in math subjects. The method used in this study is a quantitative descriptive type of research is classroom action research (classroom action research) quasi expo. The subject of this research is the XI high school student of 1 Pajar Bulan high school. The data-collecting technique is a essay test that corresponds with An indicator of activity ability and learning achievement on the subject  Trigonometry on the sinus and cosine subject. The given test it’s a ten-to-one descriptions. Research shows that the concept attainment learning model can increase activation and students’ math performance. The average activation and the performance of student mathematics taught with a learning model achieving c higher concepts than average activation and students  learning achievement are taught with conventional models

Keywords

Alearning model of achieving concepts Activation and learning achievement

Article Details

How to Cite
Azhar, A. (2021). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PENCAPAIAN KONSEP UNTUK MENINGKATKAN KEAKTIFAN DAN PRESTASI BELAJAR SISWA (Penelitian Tindakan Kelas Pada Mata Pelajaran Matematika Siswa SMAN 1 Pajar Bulan Kelas XI IPA). Diadik: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 11(2), 156–169. https://doi.org/10.33369/diadik.v11i2.18515

References

  1. Anas Sudijono, (2006). Pengantar Evaluasi Pendidikan, Jakarta: Rajawali Press
  2. Andayani, Sutrisni. 2007. STAD dalam Matematika: Penerapan Kooperatif Teknik “Pengetahuan Konsep” dalam Penbelajaran Matematika. Bahan Ajar, FKIP Universitas Muhammadiyah Metro..
  3. Arikunto,Suharsimi,dan Suharjono,dan Supardi, 2007, Penelitian Tindakan Kelas , Jakarta: Bumi Aksara
  4. Darsono. 2000. Belajar dan Pembelajaran. Semarang : IKIP Press.
  5. Departemen Pendidikan Nasional. 2003. Pedoman Pembuatan Lapor Hasil Belajar Siswa SMA. Jakarta: Dirjen Pendidikan Dasar dan Menengah.
  6. Depdiknas. 2004. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional tahun2007 tentang Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Depdiknas: Jakarta.
  7. Depdiknas. 2006. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 22 tahun 2006 tentang Standar Isi untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Dikdasmen : Jakarta.
  8. Eko Widiyanto. (2015) Pengaruh Aktifitas, Kreatifitas dan Motivasi Belajar Siswa terhadap Prestasi Belajar Kompetensi Alat Ukur di SMK Institut Kotoarjo. Jurnal Pendidikan Teknik Otomotif Universitas Muhammadiyah Purworejo. Purworejo
  9. Fathurrohman, M. (2015). Model-model pembelajaran Inovatif. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media
  10. Kisworo. 2008. Penerapan Model Pembelajaran (SnowballThrowing). Diambil dari: http://mukhtaribenk.blogspot.com/2010/10/bab-ii-penerapan-metodepembelajaran.html.Diakses pada tanggal 12 Maret 2017.
  11. Komalasari, Kokom. 2011. Pembelajaran Kontekstual Konsep dan Aplikasi. Refika Aditama: Bandung.
  12. Slameto. 2003. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
  13. Sudjana, Nana. 2004. Dasar – Dasar Proses Belajar Mengajar. Cetakan keenam. Bandung: Sinar Baru Algensindo
  14. Sujarwo. 2010. Implementasi Pembelajaran Kooperatif dalam Membantu Mengembangkan Kecerdasan Emosional. UNY: Yogyakarta.