Main Article Content

Abstract

This study aims to describe the application of the cooperative learning model type of STAD to increase student participation and learning achievement of the seventh grade students in PPKn subjects at SMP Negeri 2 Kota Pagar Alam. The research design used was classroom action research and quasi-experimental. The research subjects were students of class VII.a SMP Negeri 2 Pagar Alam even semester of the 2020/2021 school year. The quasi-experimental sample was class VII.b and class VII.c at SMP Negeri 2 Pagar Alam. The research instrument used observation sheets and tests. The research data were analyzed using descriptive statistics, mean (mean), percentage, and t-test. The results showed that the application of the cooperative learning model type STAD could increase participation and learning achievement of class VII students of SMP Negeri 2 Pagar ALam.

Keywords

Learning model stad student participation learning achievement

Article Details

How to Cite
Fitriani, M. (2021). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD UNTUK MENINGKATKAN PARTISIPASI DAN PRESTASI BELAJAR (Studi Pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan (PPKn) di Kelas VII SMP Negeri 2 Kota Pagar Alam). Diadik: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 11(2), 277–288. https://doi.org/10.33369/diadik.v11i2.18525

References

  1. Arikunto, Suharsimi. (1997). Dasar-dasar evaluasi pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
  2. Cholisin. (2004). Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan (Civic Education). Yogyakarta: Fakultas Ilmu sosial dan Ekonomi UNY.
  3. Dimyati & Mudjiono. (2002). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Depdikbud dan PT Renika Cipta.
  4. Gafur, Abdul. (2003). Standar Operasional Prosedur (SOP) Pengembangan Silabus Berbasis Kemampuan Dasar Siswa Sekolah Menengah Umum SMU. Yogyakarta : Pasca Sarjana UNY.
  5. Hartati, Sri. (1997). Strategi pembelajaran kooperatif dalam proses belajar mengajar biologi di SMU:Edukasi
  6. Lie, Anita. (2002). Kooperatif learning: Mempraktekan kooperatif learning di Luar kelas. Jakarta:Grassindo.
  7. Madya, Suwarsih. (1994). Panduan Penelitian Tindakan. Lembaga Penelitian FKIP IKIP Yogyakarta.
  8. Muktakim. (2001). Psikologi Pendidikan. Semarang: FTIW.
  9. Nurjanah, Siti. (2007). Meningkatkan Hasil Belajar dan Aktivitas Siswa Pada Pokok Bahasan Pengerjaan Hitung Campuran Melalui Model Pembelajaran Semester 1 SDN Perumas Krapyak 2001.
  10. Permen No.22 Tahun 2006 Tentang Standar isi.
  11. Slavin, Robert E. (2009). Cooperatif Learning teori, riset dan praktik. Bandung : Nusa Media.
  12. Suyatno. (2009). Menjelajah Pembelajaran Inovatif. Sidoarjo: Masmedia Buana Pustaka.