Main Article Content

Abstract

 

The purpose of this study was to describe the improvement of students' narrative writing skills using the mind map method in grade IV SD Neger 33 Pagar Alam for the 2020/2021 academic year. This research is a classroom action research (PTK) which consists of 4 stages, namely planning, acting, observing, and reflecting. The research subjects were 21 students of grade IV SD Negeri 33 Pagar Alam. Based on the results of the study, it was found that the application of the mind map method could improve the writing skills of the sixth grade students of SD Negeri 33 Pagar Alam, this can be seen from the average value in cycle I and cycle II and classically it has increased in cycle II.

Keywords

ability to write a narrative essay methods mind map

Article Details

How to Cite
Bacharsyah, M. P., & Wasidi, W. (2022). PENERAPAN METODE MIND MAPING UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENULIS NARASI SISWA KELAS IV SD NEGERI 33 PAGARALAM. Diadik: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 12(1), 54–67. https://doi.org/10.33369/diadik.v12i1.21349

References

  1. Abimanyu, Soli. 2008. Strategi Pembelajaran. Jakarta: Depdiknas
  2. Akhaidah, dkk. 1994. Pembinaan kemampuan menulis Bahasa Indonesia, Jakarta: Erlangga
  3. Amri, Sofan. 2010. Proses Pembelajaran Kreatif dan Inovatif dalam kelas. Jakarta: Prestasi Pustaka
  4. Arrasuli 2001 Wikipedia Bahasa Indonesia, (online) (http://id.wikipedia.org/ wiki/ Imajinasi) diakses tanggal 15 Februari 20123
  5. Arikunto, Suharsimi. 2006. Prosedur Penelitian. Jakarta: Bumi Aksara
  6. Asrori, Mohammad. 2007. Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: CV Wacana Prima
  7. Buzan, Tony. 2007. Buku Pintar Mind Map untuk Anak. Jakarta: PTGramedia
  8. …………………………….2009. Kuasai Memori Anda. Batam. Interaksara De Porter. 2006. Quantum Leaming. Jakarta: Kaifa
  9. Didi. 2011. Peningkatan kemampuan Menulis dengan Menggunakan Metode Mind Map Siswa Kelas V SD Negeri 25 Bengkulu Selatan Tahun Pelajaran 2010/2011. Tesis Tidak diterbitkan Bengkulu: Program Pascasarjana Universitas Bengkulu
  10. Finoza, Lamudin. 2003. Komposisi Bahasa Indonesia. Jakarta: Diksi Insan Mulia
  11. Hendra. Taufik. 2008. Asyiknya Menulis. Bandung: PT Sinergi Printing
  12. Keraf, Gorys. 1999. Komposisi Lanjutan II. Jakarta: PT Grasindo
  13. Krisiyanto. 2011. Kosakata Bahasa Indonesia. (online)http://krizi.wordpress.com/tag/kosa kata diakses tanggal 15 Februari 2013
  14. Leihana. 2008. Pandai Menulis Karangan dan Cerita. Bandung: PT SPI Mahmudin. 2009. Pembelajaran Berbasis Pela Pikiran (online) http mahmuddin.wordpress.com diakses tanggal 16 Juni 2012
  15. Margono, S. 2005. Metodelogi Penelitian Pendidikan. Jakarta: PT Rineka Cipta
  16. Maryadi, Edward. 2009. Mind Map untuk Anak Sehat dan Cerdas. Yogyakarta: Sakti
  17. Muhammad, Fajar. 2008. Tahukah Kamu Aneka Tulisan. Bandung: Sinergi
  18. Nanang, dkk. Disiplin Berbahasa Indonesia. Bandung: Sinergi
  19. Nurgiyantoro, Burhan. 2001. Penilaian dalam Pengajaran Bahasa dan Sastra. Yogyakarta: BPFE
  20. ………………………………2009. Penilaian dalam Pengajaran Bahasa dan Sastra. Yogyakarta: BPFE
  21. Nurudin. 2010. Dasar-dasar Penulisan. Malang: UMM Press.
  22. Poerwadarminta, WJS. 1997. Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka
  23. Pratama, Fitriani, 2008. Yuk Menulis Yuk. Bandung: PT SPI
  24. Riduwan. 2004. Metode dan Teknik Menyusun Tesis. Bandung: Alfabeta
  25. Saptasari. 2008. Keterampilan Menulis. Jakarta: PT. Sinergi Printing
  26. Slamet, Y. Dasar-dasar Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia di Sekolah Dasar. Surakarta: Universitas Sebelas Maret Press
  27. Sufiyati, Nurwahyu 2010. Sukses Bahasa Indonesia. Bogor: Yudhistira
  28. Sukino, 2010. Menulis itu Mudah. Yogyakarta: PT.LKIS Printing Cemerlang
  29. Sumiati. 2008. Metode Pembelajaran. Bandung: CV Wacana Prima
  30. Susetyo. 2010. Guru Bahasa dan Sastra Indonesia yang Profesional. Bengkulu: Universitas Bengkulu,
  31. Wena, Made 2009. Strategi Pembelajaran Inovabil Kontemporer. Malang.PT. Bumi Aksara,
  32. Wibowo. 2003. Manajemen Bahasa. Jakarta: PT. Garamedia Pustaka Utama
  33. Widagdho, 1993. Bahasa Indonesia Pengantar Kemahiran Berbahasa di Perguruan Tinggi. Jakarta: Raja Grafindo Persada Widura,
  34. Sutanto. 2002. Mind Map Langkah Demi Langkah. Jakarta: PT Gramedia