Main Article Content

Abstract

This study aims to describe the application of the Jigsaw type cooperative learning model that can increase the creativity of eighth grade students of SMP Muhammadiyah Pagar Alam, to describe the application of the Jigsaw type of cooperative learning model to improve the learning achievement of eighth grade students of SMP Muhammadiyah Pagar Alam, and to describe the effectiveness of the application of the cooperative learning model. Jigsaw type as an effort to improve student achievement in class VIII SMP Muhammadiyah Pagar Alam. This research is a Classroom Action Research (CAR) which was carried out in three cycles, followed by a quasi-experimental study. Each cycle consists of four stages, namely action planning, action implementation, observation and reflection. The subjects of this study were students of class VIII SMP Muhammadiyah Pagar Alam in the academic year 2021/2022. Data collection techniques through observation and tests. Data analysis techniques using the average formula and t-test. From the results of the study, it can be concluded that the application of the jigsaw type of learning model can increase creativity and student achievement and effectively improve the learning achievement of class VIII students at SMP Muhammadiyah Pagar Alam

Keywords

Jigsaw creativity learning achievement

Article Details

Author Biography

Mega Mukti, SMP Muhammadiyah Pagar Alam

SMP Muhammadiyah Pagar Alam

How to Cite
Mega Mukti. (2022). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN COOPERATIVE TIPE JIGSAW UNTUK MENINGKATKAN KREATIVITAS DAN PRESTASI BELAJAR. Diadik: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 12(2), 385–394. https://doi.org/10.33369/diadik.v12i2.24759

References

  1. A.M, Sardiman, 2001. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar, Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada,
  2. Widiyatmoko, A. (4201402037), “ Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Kolaborasi JIGSAW dan TGT Pada Pokok Bahasan Kalor Kelas VIII Semester 1 SMP N 24 Semarang
  3. Anita, L. 2007. Cooperative Learning. Jakarta: Grasindo.
  4. Arends, R. 1997. Classroom Instrunction and Management. Mc Grow-Hill Companies Inc. New York. Hamdayama, Jumanta. 2014. Model Dan Metode Pembelajaran Kreatif Dan Berkarakter. Bogor: Ghalia Indonesia
  5. Arikunto, dkk. 2006. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT. Bumi Aksara Arifin, Zainal. 1988. Evaluasi Instruksional Prinsip-Teknik-Prosedur. Bandung:CV.Remadja Karya.
  6. Arikunto, S. 1998. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta : Bumi Aksara
  7. Arikunto, S. 2006. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta.
  8. Ashari. Didik Dwi. 2013. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw dalam Meningkatkan Minat Belajar Ilmu Pengetahuan Alam Pokok Bahasan Pengaruh Gaya terhadap Gerak Benda pada Siswa Kelas IV-A SDI Al-Munawwar Tulungagung Tahun Ajaran 2012/2013. Tulungagung: t.p.
  9. Aqib, Zainal, dkk. 2008. Penelitian Tindakan Kelas Untuk Guru SD, SLB, dan TK.Bandung: CV.YramaWidya.
  10. Azizah, N. 2013. Pengaruh Metode Pembelajaran Jigsaw Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Dasar Kompetensi Kejuruan di SMK Wongsorejo Gombong. Lumbung Pustaka Universitas Negeri Yogyakarta. Diakses pada 15 Desember 2013 dari http://eprints.uny.ac.id/10164/
  11. Azwar. Syaiful. 2001. Tes Prestasi. Jakarta:Pustaka Pelajar. Dalyono. M. 2007. Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT Rineka Cipta.
  12. Chusnal, A. 2000. Model pembelajaran kooperatif jigsaw dalam pengajaran matematika SD. Thesis: UNS.
  13. Daradjat. Zakiah. 1996. Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara . Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. 1992. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Balai Pustaka.
  14. Hariati, T. 2002. Pengembangan perangkat pembelajaran SD berorientasi pembelajaran berdasar masalah untuk meningkatkan keterampilan berpikir dan pemecahan masalah. Tesis: Tesis magister pendidikan UNESA. Tidak dipublikasikan.
  15. Huda, Miftahul. 2014. Cooperative Learning Metode, Teknik, Struktur Dan Model Penerapan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
  16. Huda, Miftahul. 2014. Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
  17. Hedeen,T. 2003. The Reverse Jigsaw: a Process of Cooperative Learning and Discussion. Teaching Sociology. Proquest Sociology Pg. 325.
  18. Ibrahim, M, dkk. 2000. Pembelajaran Kooperatif. Surabaya: UNESA Press
  19. Kurniawati, I. 2003. Pembelajaran kooperatif Jigsaw terhadap prestasi belajar matematika ditinjau dari aktivitas belajar siswa kelas II SLTP Negeri 15 Surakarta. Thesis: UNS.
  20. Kusumah, Wijaya, dkk. 2009. Mengenal Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT.Indeks
  21. Lie, Anita. 2005. Mempraktekkan Cooperative Learning di Ruang Kelas. Jakarta: Gramedia.
  22. Lie, Anita. 2008. Cooperative Learning :Mempraktikkan Cooperative Learning di Ruang-Ruang Kelas. Jakarta : Gramedia Widiasarana Indonesia.
  23. Muhibbin, Syah. 1999. Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
  24. Shoimin, Aris. 2014. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media
  25. Slameto. 2000. Belajar dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT.Rineka Cipta.
  26. Suryanto, dkk. 2010. Sejarah Pendidikan Realistik Indonesia (PMRI). Yogyakarta: KoleksiPustaka
  27. Sukardi. 2012. Metodelogi Penelitian Pendidikan. Jakarta: PT.Bumi Aksara. Wijaya. 2012. Pendidikan Matematika Realistik. Yogyakarta: Graha Ilmu.
  28. Usman, M. Uzer dan Setiawati, Lilis, 1993. Upaya Optimalisasi Kegiatan Belajar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
  29. Usodo, B. 2000. Penerapan model pembelajaran kooperatif jigsaw pada pembelajaran MIPA. Thesis. UNS.
  30. Utami Munandar. 1999. Kreativitas dan Keberbakatan Strategi Mewujudkan Potensi Kreatif. Jakarta: Gramedia.
  31. Winkel. 1991. Psikologi Pengajaran. Jakarta: PT Gramedia.