Main Article Content
Abstract
This study aims to describe the application of the PMRI approach can improve cooperation and student achievement in Mathematics for VII grades at MTs Negeri 1 Pagar Alam. In addition, to describe the effectiveness of implementing the PMRI approach if compared to conventional learning methods. The type of research is Penelitian Tindakan Kelas (PTK) with 4 phase, namely Action Planning, Action Implementation, Observation and Reflection. This research was done in 3 cycles, namely Cycle I, Cycle II and Cycle III. The population in this study amount 190 students of VII grade at MTs Negeri 1 Pagar Alam. This research using total sampling method by making the entire population into a sample. 26 students of VII grade at MTs Negeri 1 Pagar Alam acts as an action class. Data collection techniques using observation sheets and tests. Based on observations from the observers, there was an increase in each cycle starting from cycle I, cycle II and cycle III both in aspects of teacher learning activities and aspects of student cooperation. This research concluded that the application of the PMRI approach can improve cooperation and learning achievement of VII grade students at MTs Negeri 1 Pagar Alam
Keywords
Article Details
References
- Agustin, Mubiar. 2011. Permasalahan Belajar dan Inovasi Pembelajaran. Jakarta: PT.Refika Aditama
- Arikunto, Suharsimi dkk. 2006. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT. Bumi Aksara
- Daryanto dan Rahardjo. 2012. Model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta:Gava Media.
- Dimyati dan Mujiono. 2006. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineke Cipta
- Fitrah. 2016. Model Pembelajaran Matematika Sekolah. Malang: Budi Utama
- Sukmadinata, Nana Syaodih. 2003. Landasan Psikologi Proses Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya
- Suryanto dan Sugiman. 2001. Pendidikan Matematika Realistik. Yogyakarta: PPPG Matematika
- Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Media Group
- Supinah. 2008. Pembelajaran matematika SD dengan pendekatan kontekstual dalam melaksanakan KTSP. Yogyakarta: Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan Matematika
- Tampubolon, M Saur. 2014. Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Pendidik dan Keilmuan. Jakarta : Erlangga
- Wijaya, Ariyadi. 2012. Pendidikan Matematika Realistik Suatu Alternatif Pendekatan Pembelajaran Matematika.Yogyakarta: Graha Ilmu.
References
Agustin, Mubiar. 2011. Permasalahan Belajar dan Inovasi Pembelajaran. Jakarta: PT.Refika Aditama
Arikunto, Suharsimi dkk. 2006. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT. Bumi Aksara
Daryanto dan Rahardjo. 2012. Model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta:Gava Media.
Dimyati dan Mujiono. 2006. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineke Cipta
Fitrah. 2016. Model Pembelajaran Matematika Sekolah. Malang: Budi Utama
Sukmadinata, Nana Syaodih. 2003. Landasan Psikologi Proses Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya
Suryanto dan Sugiman. 2001. Pendidikan Matematika Realistik. Yogyakarta: PPPG Matematika
Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Media Group
Supinah. 2008. Pembelajaran matematika SD dengan pendekatan kontekstual dalam melaksanakan KTSP. Yogyakarta: Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan Matematika
Tampubolon, M Saur. 2014. Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Pendidik dan Keilmuan. Jakarta : Erlangga
Wijaya, Ariyadi. 2012. Pendidikan Matematika Realistik Suatu Alternatif Pendekatan Pembelajaran Matematika.Yogyakarta: Graha Ilmu.