Main Article Content

Abstract

This study aims to find out how to plan, organize, implement and evaluate the cooperation program with DUDIKA, especially the Field Work Practice program. The method used is descriptive qualitative with data collection methods, interview observations and documentation. The research subjects were the Principal, Deputy Principal for Curriculum, Deputy Principal for Quality Assurance, Vocational Maple Teachers, and one of DUDIKA is  PT. POS  Pagar Alam City . Data analysis is to perform data reduction, data presentation and conclusions and verification. The results of the research that has been done at SMK Muhammadiyah and PT. POS Kota Pagar Alam has several research findings, such as (1) Planning of industrial work practice activities for DUDIKA is based on synchronizing joint curriculum, making MoU between schools and DUDIKA, student readiness planning (competency mapping), and placement planning (DUDIKA place mapping). in accordance with the competence of students required by DUDIKA. (2) Organizing the industrial work practice activity program by dividing the organizational structure and division of labor, as well as placing students in each DUDIKA. (3) The implementation of the industrial work practice program for DUDIKA is carried out flexibly in accordance with the policies of each school. By conducting training, direct industrial work practices, as well as recruiting students who meet DUDIKA's needs. (4) Evaluation of the industrial work practice program for DUDIKA is carried out with an assessment from DUDIKA using an assessment format from each school

Keywords

Program Implementation Business Industry and Work Worl

Article Details

Author Biography

Kiki Eva Maria, SMK Muhammadiyah Pagar Alam

SMK Muhammadiyah Pagar Alam

How to Cite
Kiki Eva Maria. (2022). IMPLEMENTASI PROGRAM DUNIA INDUSTRI, DUNIA USAHA DAN DUNIA KERJA DI SEKOLAH. Diadik: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 12(2), 475–482. https://doi.org/10.33369/diadik.v12i2.24778

References

  1. Arikunto, Suharsimi dan Safruddin, Cepi.“ Evaluasi Program Pendidikan”, (Jakarta: Bumi Aksara., 2008).
  2. Azizah, Murniatiar dan Khairuddin, “Strategi Kerjasama SekolahDengan Dunia Usaha dan Dunia Industri (DUDI) dalam Meningkatkan Kompetensi Lulusan pada SMK Negeri 3 Banda Aceh”, Jurnal Administrasi Pendidikan Pascasarjana Universitas Syiah Kuala, Vol. 3 No. 2, Mei 2015
  3. Budiono, Luluk, 2018 “Revitalisasi Smk Hasilkan Perubahan Positif” Biro Komunikasi dan Layanan Masyarakat (BKLM), Kemendikbud, Gedung C Lantai 4,XXVII/Oktober – 2018, Jakarta.
  4. Lulu Ulfa Sholihannisa, Poniah Juliawati1. Manajemen pembelajaran Model Block System Learning pada pendidikan Tinggi Vokasi diPoliteknik LP3I. Tematik- Jurnal Teknologi Informasi Dan Komunikasi, Vol. 7, No. 1 Juni 2020
  5. Moleong, L.J. (2011). Metodologi Penelitian Kualitatif EdisiRevisi. Bandung: PT.Remaja Rosdakarya.
  6. Hadam,Sampun, MM& Nastiti, Rahayu,&S.Pd Ayu, Nur, Ariyadi, S.Pd., 2017 ”Strategi Implementasi Revitalisasi SMK (10 Langkah Revitalisasi SMK).Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Kejuruan DirektoratJenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Gedung E Lt 12-13 Kompleks Kemdikbud Senayan. Cetakan 1 Tahun 2017
  7. Indriaturrahmi, 2016, “Peran Dunia Usaha Dan Dunia Industri Dalam Penyelenggaraan Smk Berbasis Kearifan Lokal Di Kota Mataram”,Jurnal Pendidikan Vokasi, PTK PPs Universitas Negeri Yogyakarta, Volume 6, No 2, Juni 2016 (162-172).
  8. Samsudi, 2014, “Pengembangan Model Pembelajaran Program Produktif Smk Untuk Membentuk Karakter Kewirausahaan Lulusan”, Cakrawala Pendidikan, Juni 2014, Th. XXXIII, No. 2.
  9. Saufi, Ahmad, Dr.rer.nat, “ Kemitraan Pendidikan Tinggi Vokasi Dengan Industri, Dunia Usaha, dan Dunia KerjaTahun 2020”, Pedoman Pelaksanaan Program, Mitras DUDI.
  10. Satyani, Eka “ . Manajemen Kerjasama Sekolah dengan Dunia Usaha dan Dunia Industri dalam Meningkatkan Kompetensi Siswa (Studi Multikasus di SMKN 1 Rejotangan dan SMK Islam 1 Blitar). Tesis. 2018
  11. Septiana Dewi Cahyanti. Implementasi Program Link and Match dengan Dunia Usaha dan Dunia Industri pada Lulusan Pemasaran SMK Negeri 1 Surakarta. BISE: Jurnal Pendidikan Bisnis dan Ekonomi. p-ISSN 2548-8961 | e-ISSN 2548-7175 | Volume 4 Nomor 1 (2018).
  12. Soenarto & Amin, Muhammad Mustaghfirin & Kumaidi, “Evaluasi Implementasi Kebijakan Sekolah Menengah Kejuruan Program 4 Tahun Dalam Meningkatkan Employability Lulusan” Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan Volume 21, No 2, December 2017 (215-227), Univ. Negeri Yogyakarta, Direktorat PSMK Kemdikbud, Univ. Muhammadiyah Surakarta
  13. Sutjipto, 2019, “Perancangan Kurikulum Sekolah Menengah Kejuruan Sebagai Pranata Budaya Kerja” Pusat Kurikulum dan Pembelajaran, Balitbang, Kemdikbud.
  14. Noviansyah, Wahyu, & Efendi, Adhan, 2016, “ AnalisisKesiapan dan Hambatan Partnership MAK-DUDI di Daerah Istimewa Yogyakarta”, Seminar Nasional dan pameranProduk Pendidikan VOkasiKe- 1, PPS UNY, Tahun 2016.
  15. Narbuko, Cholid, Drs.&Achmadi, Abu, Drs.H, 2018“ Metodologi Penelitian”, Penerbit Bumi Aksara, ISBN 979-526-107-X, Jakarta.
  16. Nilayanti, Vindy, 2012, “Evaluasi Pelaksanaan Teaching Factory Di Sekolah Menengah Kejuruan Kota Yogyakarta”, Program Studi Pendidikan Teknik Mekatronika Fakultas Teknik Universitas Negeri Yogyakarta
  17. Nugrahani, Farida, “METODE PENELITIAN KUALITATIF file:///C:/Users/Acer/ Downloads/buku%20Penelitian%20Kualitatif.pdf
  18. Widianto, 2010, “ Strategi Pengembangan Kurikulum Berbasis Kompetensi DUDI untuk SMK”, Jurnal Pendidikan EkonomiDinamika Pendidikan, Vol. V, No.2, Desember 2010, 103-116
  19. Yuwantoro, 2018. Manajemen Kerjasama Humas SMK Dengan Dunia Usaha dan Industri (Studi Deskritif Kualitatif di SMK Negeri 5 Kepahiang). Tesis. Universitas Bengkulu.