Main Article Content
Abstract
The purpose of this study is to describe (1) the application of the inquiry learning model can improve students' creative thinking in class X IPS MAN Lebong, (2) the application of the inquiry learning model can improve student achievement in class X IPS MAN Lebong, and (3) the effectiveness of the application of the learning model. inquiry can improve student achievement in the subject of Sociology in class X IPS MAN Lebong. The research design used is Classroom Action Research combined with quasi-experimental. The subjects of this study were students of class X IPS, 1 as a PTK class, class X IPS MAN 01 Lebong as an experimental class, while class X IPS MAN 02 Lebong as a control class. The instruments used are observation sheets, pre-test and post-test. The data analysis technique used the formula for the average percentage value of classical learning completeness and T- test. The results showed that (1) the application of the inquiry learning model can improve students' creative thinking in class X IPS MAN Lebong, (2) the application of the inquiry learning model can improve student achievement in class X IPS MAN Lebong, and (3) the effectiveness of the application of the learning model. inquiry can improve student achievement in the subject of Sociology in class X IPS MAN Lebong.
Keywords
Article Details
References
- Aqib, Zainal.2009. Penelitian Tindakan Kelas Untuk Guru SD, SLB, dan TK. Bandung: Yrama Widya.
- Aulia, Shafira Risqi (2017) yang melakukan penelitian tentang “ Penerapan model inkuiri untuk meningkatkan prestasi belajar mata pelajaran sosiologi siswa kelas XII IPS SMA Negeri Srijaya tahun pelajaran 2016/2017. Jurnal ilmiah pendidikan sosiologi
- Djaelani, Rofiq Aunu, 2011. Tehnik Pengumpulan Data Dalam Penelitian Kuantitatif.
- Budiningsih, Asri. 2005. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT Rineka Cipta.
- Hassoubah, Zalrha Izhab, 2008. Mengasah berpikir kreatif dan kritis. Bandung:Nuansa
- Harriman.2017. Panduan untuk memahami istilah psikologi. Jakarta, Restu Agung
- Sugiyono, 2010. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
- Suarna, Al Mucthar, (2004).Pengembangan berpikir dan nilai dalam pendidikan ilmu sosial. Bandung : Disertai fakultas Pasca Sarjana IKIP Bandung.
- Suprihatiningrum, Jamil. 2016. Strategi Pembelajaran (Teori dan Aplikasi). Jogjakarta: Ar-Ruzz Media
References
Aqib, Zainal.2009. Penelitian Tindakan Kelas Untuk Guru SD, SLB, dan TK. Bandung: Yrama Widya.
Aulia, Shafira Risqi (2017) yang melakukan penelitian tentang “ Penerapan model inkuiri untuk meningkatkan prestasi belajar mata pelajaran sosiologi siswa kelas XII IPS SMA Negeri Srijaya tahun pelajaran 2016/2017. Jurnal ilmiah pendidikan sosiologi
Djaelani, Rofiq Aunu, 2011. Tehnik Pengumpulan Data Dalam Penelitian Kuantitatif.
Budiningsih, Asri. 2005. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Hassoubah, Zalrha Izhab, 2008. Mengasah berpikir kreatif dan kritis. Bandung:Nuansa
Harriman.2017. Panduan untuk memahami istilah psikologi. Jakarta, Restu Agung
Sugiyono, 2010. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Suarna, Al Mucthar, (2004).Pengembangan berpikir dan nilai dalam pendidikan ilmu sosial. Bandung : Disertai fakultas Pasca Sarjana IKIP Bandung.
Suprihatiningrum, Jamil. 2016. Strategi Pembelajaran (Teori dan Aplikasi). Jogjakarta: Ar-Ruzz Media