Main Article Content
Abstract
The purpose of this study was to describe the application of the storytelling method through serial picture media to improve thinking and listening skills in Group B children at Pembina Tais State Kindergarten. Subject of this research are B1 for CAR group, B2 for experiment group and B3 for control group. This type of research uses a combination of Classroom Action Research (CAR) with quasi-experimental. The technic used in data collection is an observation sheet. Analyze of data use mean persentage and t test. The results of the classroom action research showed an increase in children's thinking ability and listening ability between cycles. The application of the storytelling method through serial picture media is effective in improving children's listening skills. The implication of this research is that teachers can try to apply the storytelling method through picture series media as a daily learning method, especially in early childhood learning group B. The results of this study show storytelling can increase in children's thinking ability and listening ability
Keywords
Article Details
References
- Alwi, Hasan. 2002. Fase perkembangan anak. Bandung: IKIP
- Dhieni. Nurbia; Febriani, Hani; Kristina, Geni. 2007. Pengembangan Bhasa pada anak usia dini.Jakarta: PT Rineka Cipta.
- Fadillah, Riani. 2012. Penunjang Kemampuan Sosial Anak Usia Dini. Bandung: Pustaka
- Fikri, Abdulah. Pengembangan Komunikasi anak Usia Dni. Bandung: Pustaka
- Gunarti, Ariani. 2010, Kecakapan Anak Dalam Bersosialisasi. Bandung: Roskarya
- Kaufeldt, Martha. 2019. Berawal Dari Otak. Jakarta. PT. Indeks
- Kianti, Ade. 2017. Pendidikan Anak Usia Dini. Bandung: Gudang Ilmu
- Rasyad, Arif; Darhim, Sukirman. 1996. Penerapan Dongeng Sebagai Bentuk Pengembangan Bahasa Anak. Jakarta. Rineka Cipta
- Suhartono. Puji. 2005. Pengembangan Gaya Bahasa Anak Usia Dini. Jakarta: Gagasmedia
- Suhendar. 2071, Fase perkembangan anak. Bandung: IKIP
- Sujiono, Yuliani. 2009. Konsep dasar pendidikan anak usia dini. Jakarta: Gramedia
- Tampubolon. 1991. Tumbuh dan Belajar Anak Usia Dini. Bogor: KKB-Bakat
- Tarigan, Djago. 1998. Terampil Berkomunikasi Anak Usia Dini. Jakarta: Rineka Cipta
- Trianto, 2011. Metode Pembelajaran Anak. Jakarta: Grasindo
References
Alwi, Hasan. 2002. Fase perkembangan anak. Bandung: IKIP
Dhieni. Nurbia; Febriani, Hani; Kristina, Geni. 2007. Pengembangan Bhasa pada anak usia dini.Jakarta: PT Rineka Cipta.
Fadillah, Riani. 2012. Penunjang Kemampuan Sosial Anak Usia Dini. Bandung: Pustaka
Fikri, Abdulah. Pengembangan Komunikasi anak Usia Dni. Bandung: Pustaka
Gunarti, Ariani. 2010, Kecakapan Anak Dalam Bersosialisasi. Bandung: Roskarya
Kaufeldt, Martha. 2019. Berawal Dari Otak. Jakarta. PT. Indeks
Kianti, Ade. 2017. Pendidikan Anak Usia Dini. Bandung: Gudang Ilmu
Rasyad, Arif; Darhim, Sukirman. 1996. Penerapan Dongeng Sebagai Bentuk Pengembangan Bahasa Anak. Jakarta. Rineka Cipta
Suhartono. Puji. 2005. Pengembangan Gaya Bahasa Anak Usia Dini. Jakarta: Gagasmedia
Suhendar. 2071, Fase perkembangan anak. Bandung: IKIP
Sujiono, Yuliani. 2009. Konsep dasar pendidikan anak usia dini. Jakarta: Gramedia
Tampubolon. 1991. Tumbuh dan Belajar Anak Usia Dini. Bogor: KKB-Bakat
Tarigan, Djago. 1998. Terampil Berkomunikasi Anak Usia Dini. Jakarta: Rineka Cipta
Trianto, 2011. Metode Pembelajaran Anak. Jakarta: Grasindo