Main Article Content

Abstract

This study purpose to describe the application of learning methods to improve students' enthusiasm and learning achievement. The research method used is Classroom Action Research and uses Quasi Experiments. The subjects of this study were students of class X SMA Negeri 3 in Rejang Lebong in the first semester 2 of the 2021/2022 academic year. The number of students for the CAR class, namely class X IPS 1, amounted to 35 people, for the control class, namely X IPS 2, which amounted to 35 people. The method used in data collection in this study used learning observation sheets, enthusiasm observation sheets and student learning outcomes tests. Data analysis used the analysis of the average data score and the t-test which consisted of a difference test between cycles and a different test of two unrelated samples. The results showed that the application of thelearning Explicit Instruction (EI) model could increase students' enthusiasm, learning achievement and the effectiveness of the application of the learning Explicit Instruction (EI) model in Civics subjects for class X IPS SMA Negeri 3 in Rejang Lebong

Keywords

Explicit Instruction (EI) Enthusiasm Learning Achievement

Article Details

How to Cite
Ristika Pratiwi. (2023). PENERAPAN MODEL EXPLICIT INSTRUCTION (EI) UNTUK MENINGKATKAN ANTUSIASME DAN PRESTASI BELAJAR. Diadik: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 13(1), 174–182. https://doi.org/10.33369/diadik.v13i1.27527

References

  1. Akhmad Sudrajat. 2008. Pengertian Pendekatan, Strategi, Metode, Teknik dan Model Pembelajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
  2. A.M, Sardiman, 2006, Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada
  3. Ahmad Susanto. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group
  4. Ahmadi, A., & Widodo, S. (2013). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
  5. Djamarah. S.B. 2000. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
  6. Fikri, S.N. 2009. Metode-Metode Mengajar, Pre Test, Appersepsi, Post Test, dan Tanya Jawab. (on line). [ Http//www. fikrinatuna. Bloggpot. Com.html, diakses 23 februari 2019].
  7. Gagne, R. M, Briggs, I. J. & Wager, W. 1992. Principles of Instructional Design. Fourth edition. Tokyo: Harcourt Brace Jovanovich College Publishers.
  8. Gunawan, Adi W. 2003. Genius Learning Strategy. Jakarta: Salenka Humanika.
  9. Halimah. 2008. Seluk Beluk Profesi Guru. Bandung: Bumi Aksara
  10. Hamruni. 2009. Strategi dan model – model pembelajaran aktif dan menyenangkan. Yogyakarta: Fakultas Tarbiyah dan UIN Sunan Kalijaga.
  11. Harahap, Nasrun. (1994). Prestasi Belajar Anak. Bandung: PT.Remaja Rosda Karya.
  12. Maritis, Yamin. 2007. Kiat Membelajarkan Peserta didik. Jakarta: Gaung Persada Press dan Center For Learning Innovation (CLI).
  13. Musfiqon. 2012. Pengembangan Media Belajar Dan Sumber Belajar. Jakarta: Prestasi Pustakakarya.
  14. Oemar Hamalik. 2008. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Sinar Grafika.
  15. Prakosa. 1991. Pengertian hasil belajar. http://zaifbio.wordpress.com/2011/12/28/Definisi. Pengertian dan faktor – faktor yang mempengaruhi prestasi belajar/. Diakses tanggal 22 agustus 2021..
  16. Sugiyono. 2005. Metode Penelitian Administrasi. Bandung: Alfabeta.
  17. Slameto. 2003. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rieneta Cipta
  18. Syaiful. 2006. Konsep dan makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta. Sagala,
  19. Sagala, Syaiful. 2003. Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfa Beta.
  20. Sardiman, A.M. 2002. Interaksi dan Motivasi dalam Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada
  21. Slameto. 2003. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakrta: Rieneta Cipta.
  22. Sanjaya, Wina. (2010.) Penulisan Tindakan Kelas. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
  23. Somantri, M. N. (2001), Menggagas Pembaharuan Pendidikan PKn. Bandung: Remaja Rosda Karya dan PPS UPI
  24. Sudjana, Nana.2005. Dasar- Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.
  25. Sujaerah, Suparna. 001. Membangun Kompetisi Belajar. Jakarta: Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan Nasional. Sugiyono. 2008. Metode Penulisan Bisnis. Bandung: CV. Alfabeta.
  26. Sumaatmadja, N., dkk. 2002. Konsep Dasar IPS. Jakarta: Universitas Terbuka Suryabrata, Sumardi. 2003. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada. Suryabrata, Sumadi. 2003. Metode Penulisan. Jakarta
  27. Trianto 2011) Model Pembelajaran Terpadu Konsep Strategi Dan Implementasinya Dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara