Main Article Content
Abstract
This study aims to describe the application of an educative-based storytelling method to improve concentration and speaking ability of children in group B TKIT UMMI in Bengkulu City. This research was conducted using mix method, namely Classroom Action Research (CAR) and Quasi Experimental. CAR in three cycles, each cycle consists of planning and implementation, observation and reflection, while in the Quasi Experiment with the type of one group pretest posttest.. Subjects in the CAR were the children of group B2 TKIT UMMI Bengkulu City, while the research sample in the Quasi Experiment was group B3. The data collection techniques used were observation and documentation techniques. The data analysis technique used the average test and t-test. The result of the CAR research show that the educative-based storytelling method can significantly improve concentration and speaking ability, besides that it is also proven that the educative-based storytelling method is very effective in improving speaking ability.
Keywords
Article Details
References
- Abbas Tasakkori & Charles Teddie, 2010. Mixed Methodologi (Mengkombinasikan Pendekatan Kualitas Dan Kuantitas). Yogyakarta : Pustaka Pelajar
- Bachri, Bachtiar S. 2005. Pengembangan Kegiatan Bercerita di Taman Kanak-Kanak Teknik dan Prosedurnya. Jakarta : Depdiknas
- Depdiknas Pendidikan 2003. Undang-Undang Republik Indonesia No 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta
- ___ 2004. Pedoman Merancang Sumber Belajar. Jakarta : Depdiknas
- Dhieni, Nurbiana. 2005. Metode Pengembangan Bahasa. Jakarta : Universitas Terbuka
- ____2006. Metode Pengembangan Bahasa. Jakarta : Universitas Terbuka
- ____2008. Metode Pengembangan Bahasa. Jakarta : Universitas Terbuka
- HIldayani, Rini. 2005. Pendidikan Keterampilan Berbahasa. Jakarta: Universitas Terbuka
- Nuryana, Aryati, Setiyo Purwanto. 2010. Efektivitas Brain Gim Dalam Meningkatkan Konsentrasi Belajar Pada Anak. Jurnal Ilmiah Berkala Psikologi Vol. 12 No.1
- Rusydie, Salman. 2012. Kebiasaan-Kebiasaan Khusus Pembuat Daya Ingat Anak Semakin Cemerlang. Yogyakarta : Laksana
- Sunarto dan Agung Hartono.2006. Perkembangan Peserta Didik.Jakarta : PT Rineka Cipta
- Sunawan, 2009. Diagnosa Kesuiltan Belajar. Semarang : UNNES
- Supriyo. 2008. Studi Kasus Bimbingan Konseling.Semarang : CV. Nieuw Poerwadarminta
- Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta : Rineka Cipta
- Tajfel, H. 1981. Human Groups and Social Categories. Cambridge : University Press
- Tarigan, Henry Guntur.1981. Berbicara. Bandung:Angkasa
- -------2008. Berbicara Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung : Angkasa
- Yusuf, Syamsu. 2006. Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Jakarta: PT. Bumi Aksara
- ____ 2007. Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Bandung: Remaja Rosda
References
Abbas Tasakkori & Charles Teddie, 2010. Mixed Methodologi (Mengkombinasikan Pendekatan Kualitas Dan Kuantitas). Yogyakarta : Pustaka Pelajar
Bachri, Bachtiar S. 2005. Pengembangan Kegiatan Bercerita di Taman Kanak-Kanak Teknik dan Prosedurnya. Jakarta : Depdiknas
Depdiknas Pendidikan 2003. Undang-Undang Republik Indonesia No 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta
___ 2004. Pedoman Merancang Sumber Belajar. Jakarta : Depdiknas
Dhieni, Nurbiana. 2005. Metode Pengembangan Bahasa. Jakarta : Universitas Terbuka
____2006. Metode Pengembangan Bahasa. Jakarta : Universitas Terbuka
____2008. Metode Pengembangan Bahasa. Jakarta : Universitas Terbuka
HIldayani, Rini. 2005. Pendidikan Keterampilan Berbahasa. Jakarta: Universitas Terbuka
Nuryana, Aryati, Setiyo Purwanto. 2010. Efektivitas Brain Gim Dalam Meningkatkan Konsentrasi Belajar Pada Anak. Jurnal Ilmiah Berkala Psikologi Vol. 12 No.1
Rusydie, Salman. 2012. Kebiasaan-Kebiasaan Khusus Pembuat Daya Ingat Anak Semakin Cemerlang. Yogyakarta : Laksana
Sunarto dan Agung Hartono.2006. Perkembangan Peserta Didik.Jakarta : PT Rineka Cipta
Sunawan, 2009. Diagnosa Kesuiltan Belajar. Semarang : UNNES
Supriyo. 2008. Studi Kasus Bimbingan Konseling.Semarang : CV. Nieuw Poerwadarminta
Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta : Rineka Cipta
Tajfel, H. 1981. Human Groups and Social Categories. Cambridge : University Press
Tarigan, Henry Guntur.1981. Berbicara. Bandung:Angkasa
-------2008. Berbicara Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung : Angkasa
Yusuf, Syamsu. 2006. Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Jakarta: PT. Bumi Aksara
____ 2007. Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Bandung: Remaja Rosda