Main Article Content

Abstract

This study aims to explain 1) increase children's imagination power 2) the application of the picture card-assisted playing method in children 3) the effectiveness of the application of picture card-assisted games in writing skills in the children of Group B Baitul Ilmi Kindergarten, Bengkulu City. The research design is a mixed methods research. The sample in this study is for the CAR class that will be given the play  method  treatment  is  consists  of  10  children.  10 children as the  experimental  class  and  the  control  class  with  a  total  of  10 children. Data collection techniques in this study used: 1) observation, 2) tests and the results of children's work. The results were as follows: 1) The results of children's early writing skills in cycle II increased significantly when compared to writing abilities in cycle I, 2) Results of early writing skills in cycle III increased significantly when compared to the writing ability in cycle II, 3) The results of the child's early writing ability in cycle III increased significantly when compared to writing ability in cycle I. Research proves that the application of the illustrated letter card playing method is more effective than the conventional method approach

Keywords

children's imagination picture letter cards writing skills

Article Details

How to Cite
Sinta Yulia. (2023). PENERAPAN METODE BERMAIN BERBANTUAN KARTU HURUF BERGAMBAR UNTUK MENINGKATKAN IMAJINASI DAN KETRAMPILAN MENULIS AWAL. Diadik: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 13(1), 237–245. https://doi.org/10.33369/diadik.v13i1.27534

References

  1. Arikunto, 2013. Penelilitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bina Aksara
  2. Bungin, 2012. Materi pokok pengelolaan Kegiatan Pengembangan Anak Usia Dini Modul 1-12 PAUD 447 4 SKS. Jakarta: Universitas Terbuka
  3. Beck, Joan. 1998. Meningkatkan Kecerdasan Anak. Jakarta: Pustaka Delapratasa.
  4. Hernawati. 2019. Pandawa : Jurnal Pendidikan dan Dakwah. Volume 1, Nomor 1, September 2019; 110-128 https://ejournal.stitpn.ac.id/ind ex.php/pandawa.
  5. Laely, Khusnul. 2013. Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Penerapan Media Kartu Gambar. Jurnal Pendidikan Usia Dini. Volume 7 Edisi 2, November 2013. Hlm 1- 20. DOI: https://doi.org/10.21009/JPUD.072.
  6. Muhibbin Syah , M E d, 2003 , Psikologi Pendidikan Dengan Pendekatan Baru, PT. Rosdakarya Bandung
  7. Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia, Nomor 137 Tahun 2014, tentang Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini.
  8. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 58 Tahun 2009, tentang Standar Pendidikan anak Usia dini. Jakarta. Kemendikbud
  9. Rahyuni, Sang Ayu Putu. Agung, AA Gede dan Suami, Ni Ketut. 2014. Penerapan Model Pembelajaran Make A Match berbantuan Media Kartu Bergambar untuk Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak. E-Journal PG PAUD Universitas Ganesha. Jurnal Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini. Volume 2 No 1 Tahun 2014.
  10. Sudjana, N. 2004. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
  11. Sugiyono. 2006. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung:Alfabeta.
  12. Suparno, 2008. Riset Tindakan untuk Pendidikan. Jakarta: PT Gramedia Widia Sarana Indonesia.
  13. Suyanto.1997. Pedoman PelaksanaanPenelitian Tindakan Kelas (PTK) Bagian satu. Jakarta: Dirjen Dikti Depdikbud Proyek Pendidikan Tenaga Akademik Bagian Pengembangan Pendidikan Guru Sekolah Dasar (BP3GSD).
  14. Trianto, 2011. Desain Pengembangan Pembelajaran Tematik. Edisi 1. Cetakan pertama. Jakarta: Kencana
  15. Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003, tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta. Kemendikbud
  16. Zuchdi, Darmayati dan Rofiudin. 1998. Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia di Kelas Tinggi. Yogtakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. Direktorat Jenderal Perguruan Tinggi.
  17. .