Main Article Content
Abstract
The purpose of this study was to describe the application of Quantum Learning Strategy to improve Interpersonal and Intrapersonal Intelligence in Hamasah Kindergarten, Bengkulu City. The research design used is Classroom Action Research and Quasi Experiment Class. The research subjects for the CAR were the children of Group B1 TK Hamasah Bengkulu City in the odd semester of the 2021/2022 academic year. For the quasi-experimental sample, the children of Group B2 TK Hamasah Bengkulu City. The research instrument used an observation sheet, the research data were analyzed by descriptive statistics, the average (mean), percentage, and t-test. The results showed that the implementation of the Quantum Learning Strategy could improve the Interpersonal and Intrapersonal Intelligence of Group B in Hamasah Kindergarten, Bengkulu City
Keywords
Article Details
References
- Arikunto, Suharsimi. 2010. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta : PT. Bumi Aksara.
- DePorter, Bobbi & Mike Hernacki. 2011.Quantum Learing Membiasakan Belajar Nyaman dan Menyenangkan. Bandung: Kaifa.
- Djamarah, Syaiful Bahri. 2002. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta : Rineka Cipta
- Fakhruddin, Umar, Asef. 2010. Sukses Menjadi Guru TK-PAUD. Jogjakarta: Bening
- Gagne, R. M. 1997. Kondisi Belajar dan Teori Pembelajaran. Terjemahan
- Munandir. Jakarta: Depdikbud Dirjen Pendidikan Tinggi
- Gardner, Howard. 2003. Kecerdasan Majemuk. (Terjemahan Drs. AlexanderSindoro). Batam Centre: Interaksara
- Gardner, Howard. 2010. Multiple Intelligences, Kecerdasan Majemuk Teori
- dalam Praktik. Tangerang Selatan: Interaksara
- Kemp, J. E. (1994). Proses Perancangan Pengajaran. Bandung: Penerbit ITB
- Lwin, M., Khoo A., Lyen K., dan Sim C. 2008. How To Multiply Your Child’s Intelliegence. Jakarta: Indeks.
- Makmun, Abin Syamsuddin.2003. Psikologi Pendidikan. Bandung: Rosda Karya Remaja.
- Mulyadi Dan Risminawati. 2012. Model-Model Pembelajaran Inovatif di
- Sekolah Dasar. Surakarta: FKIP UMS.
- Prasetyo, J.J. Reza dan Yeni Andriani. 2009 Multiply Your Multiple
- Intelligences. Andi: Yogyakarta.
- Putri, Weni Tria Anugrah, 2016. Kontribusi Quantum Learning Terhadap Perkembangan Kecerdasan Interpersonal siswa SD Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains, Vol 1 (1) 126-140. Ibriez
- Rodiyana,Roni 2018. Pengaruh Penerapan Strategi Quantum Learning Terhadap Motivasi Belajar Dan Pemahaman Konsep Siswa Jurnal Cakrawala Pendas, 4(2) 45 – 57. Rosda Karya
- Sukarno. 2009 Penelitian Tindakan Kelas: Prinsip-prinsip Dasar, Konsep, dan Implementasinya. Surakarta: Media Perkasa
- Uno, Hamzah B & Masri Kuadrat. 2014. Mengelola Kecerdasan Dalam Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara
- Wiriaatmaja, Rochiati, 2014. Metode Penelitian Tindakan Kelas Untuk Meningkatkan Kinerja Guru dan Dosen. Bandung: Remaja Rosda Karya.
- Yuliani,2012, Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta : PT Indeks
References
Arikunto, Suharsimi. 2010. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta : PT. Bumi Aksara.
DePorter, Bobbi & Mike Hernacki. 2011.Quantum Learing Membiasakan Belajar Nyaman dan Menyenangkan. Bandung: Kaifa.
Djamarah, Syaiful Bahri. 2002. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta : Rineka Cipta
Fakhruddin, Umar, Asef. 2010. Sukses Menjadi Guru TK-PAUD. Jogjakarta: Bening
Gagne, R. M. 1997. Kondisi Belajar dan Teori Pembelajaran. Terjemahan
Munandir. Jakarta: Depdikbud Dirjen Pendidikan Tinggi
Gardner, Howard. 2003. Kecerdasan Majemuk. (Terjemahan Drs. AlexanderSindoro). Batam Centre: Interaksara
Gardner, Howard. 2010. Multiple Intelligences, Kecerdasan Majemuk Teori
dalam Praktik. Tangerang Selatan: Interaksara
Kemp, J. E. (1994). Proses Perancangan Pengajaran. Bandung: Penerbit ITB
Lwin, M., Khoo A., Lyen K., dan Sim C. 2008. How To Multiply Your Child’s Intelliegence. Jakarta: Indeks.
Makmun, Abin Syamsuddin.2003. Psikologi Pendidikan. Bandung: Rosda Karya Remaja.
Mulyadi Dan Risminawati. 2012. Model-Model Pembelajaran Inovatif di
Sekolah Dasar. Surakarta: FKIP UMS.
Prasetyo, J.J. Reza dan Yeni Andriani. 2009 Multiply Your Multiple
Intelligences. Andi: Yogyakarta.
Putri, Weni Tria Anugrah, 2016. Kontribusi Quantum Learning Terhadap Perkembangan Kecerdasan Interpersonal siswa SD Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains, Vol 1 (1) 126-140. Ibriez
Rodiyana,Roni 2018. Pengaruh Penerapan Strategi Quantum Learning Terhadap Motivasi Belajar Dan Pemahaman Konsep Siswa Jurnal Cakrawala Pendas, 4(2) 45 – 57. Rosda Karya
Sukarno. 2009 Penelitian Tindakan Kelas: Prinsip-prinsip Dasar, Konsep, dan Implementasinya. Surakarta: Media Perkasa
Uno, Hamzah B & Masri Kuadrat. 2014. Mengelola Kecerdasan Dalam Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara
Wiriaatmaja, Rochiati, 2014. Metode Penelitian Tindakan Kelas Untuk Meningkatkan Kinerja Guru dan Dosen. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Yuliani,2012, Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta : PT Indeks