Main Article Content

Abstract

The purpose of this study was to describe the application of Quantum Learning Strategy to improve Interpersonal and Intrapersonal Intelligence in Hamasah Kindergarten, Bengkulu City. The research design used is Classroom Action Research and Quasi Experiment Class. The research subjects for the CAR were the children of Group B1 TK Hamasah Bengkulu City in the odd semester of the 2021/2022 academic year. For the quasi-experimental sample, the children of Group B2 TK Hamasah Bengkulu City. The research instrument used an observation sheet, the research data were analyzed by descriptive statistics, the average (mean), percentage, and t-test. The results showed that the implementation of the Quantum Learning Strategy could improve the Interpersonal and Intrapersonal Intelligence of Group B in Hamasah Kindergarten, Bengkulu City

Keywords

Quantum Learning Interpersonal intelligence Intrapersonal intelligence

Article Details

How to Cite
Arnis Susanti. (2023). PENERAPAN STRATEGI QUANTUM LEARNING UNTUK MENINGKATKAN KECERDASAN INTERPERSONAL DAN INTRAPERSONAL. Diadik: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 13(1), 246–260. https://doi.org/10.33369/diadik.v13i1.27536

References

  1. Arikunto, Suharsimi. 2010. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta : PT. Bumi Aksara.
  2. DePorter, Bobbi & Mike Hernacki. 2011.Quantum Learing Membiasakan Belajar Nyaman dan Menyenangkan. Bandung: Kaifa.
  3. Djamarah, Syaiful Bahri. 2002. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta : Rineka Cipta
  4. Fakhruddin, Umar, Asef. 2010. Sukses Menjadi Guru TK-PAUD. Jogjakarta: Bening
  5. Gagne, R. M. 1997. Kondisi Belajar dan Teori Pembelajaran. Terjemahan
  6. Munandir. Jakarta: Depdikbud Dirjen Pendidikan Tinggi
  7. Gardner, Howard. 2003. Kecerdasan Majemuk. (Terjemahan Drs. AlexanderSindoro). Batam Centre: Interaksara
  8. Gardner, Howard. 2010. Multiple Intelligences, Kecerdasan Majemuk Teori
  9. dalam Praktik. Tangerang Selatan: Interaksara
  10. Kemp, J. E. (1994). Proses Perancangan Pengajaran. Bandung: Penerbit ITB
  11. Lwin, M., Khoo A., Lyen K., dan Sim C. 2008. How To Multiply Your Child’s Intelliegence. Jakarta: Indeks.
  12. Makmun, Abin Syamsuddin.2003. Psikologi Pendidikan. Bandung: Rosda Karya Remaja.
  13. Mulyadi Dan Risminawati. 2012. Model-Model Pembelajaran Inovatif di
  14. Sekolah Dasar. Surakarta: FKIP UMS.
  15. Prasetyo, J.J. Reza dan Yeni Andriani. 2009 Multiply Your Multiple
  16. Intelligences. Andi: Yogyakarta.
  17. Putri, Weni Tria Anugrah, 2016. Kontribusi Quantum Learning Terhadap Perkembangan Kecerdasan Interpersonal siswa SD Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains, Vol 1 (1) 126-140. Ibriez
  18. Rodiyana,Roni 2018. Pengaruh Penerapan Strategi Quantum Learning Terhadap Motivasi Belajar Dan Pemahaman Konsep Siswa Jurnal Cakrawala Pendas, 4(2) 45 – 57. Rosda Karya
  19. Sukarno. 2009 Penelitian Tindakan Kelas: Prinsip-prinsip Dasar, Konsep, dan Implementasinya. Surakarta: Media Perkasa
  20. Uno, Hamzah B & Masri Kuadrat. 2014. Mengelola Kecerdasan Dalam Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara
  21. Wiriaatmaja, Rochiati, 2014. Metode Penelitian Tindakan Kelas Untuk Meningkatkan Kinerja Guru dan Dosen. Bandung: Remaja Rosda Karya.
  22. Yuliani,2012, Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta : PT Indeks