Main Article Content
Abstract
This study aims to describe collaboration, student achievement, and the effectiveness of the application of the Windows Shopping learning model to improve student achievement in science subjects in class VIII SMP N 1 Gumay Talang. The research method used is Classroom Action Research (CAR) and quasi-experimental. The subjects of this study were grade VIII students of SMP Negeri 1 Gumay Talang in the first semester of the 2022/2023 academic year. The number of students for the CAR class is 26 people, for the experimental class there are 27 people, and for the control class there are 27 people. The data collection method in this study used the Window Shopping learning model observation sheet, cooperation observation sheet, and learning outcomes test. Analysis of the data using the analysis of the average score and tests consisting of a difference test between cycles and a different test of two unrelated samples. The results of the study indicate that the application of the Window Shopping learning model can increase collaboration, learning achievement and effectively improve student learning outcomes in science subjects for class VIII SMP Negeri 1 Gumay Talang
Keywords
Article Details
References
- Arikunto, Suharsimi. 2012. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta : Rineka Cipta
- Depdiknas. 2007. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 16 tahun 2007 tentang Standar Kualifikasi dan Kompetensi Guru. Jakarta Depdiknas
- Madya, Suwarsih. 2006. Penelitian Tindakan. Bandung.: Alfabeta
- Nazir, M. 2003. Metode Penelitian. Jakarta : Ghalia Indonesia
- Rahman, W. 2017. Pengaruh penggunaan metode kooperatif window shopping terhadap partisipasi bimbingan konseling klasikal. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia (JPPI) Vol. 2, No. 2, April
- Sudjana, Nana, 1996, Cara Belajar Siswa Aktif dalam Proses Belajar Mengajar, Bandung: Sinar Baru Algensindo.
- Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Penerbit Alfabeta.
- Sukmadinata, N. S. 2005. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosda Karya
- Suwarno, Agus (Kreator) . 2012. Model Pembelajaran Window Shopping
- Syamsu, Yusuf . 2004. Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Bandung: Remaja Rosdakarya
- Yitnowat, Uki. 2019. Penggunaan Metode Windows Shopping Pada Materi Suhu Dan Pemuaian Dengan Berorientasi Pada Pembelajaran HOTS DI SMP AL FALAH Ketintang Kota Surabaya. Surabaya : Dinas Pendidikan Pemerintah Kota Surabaya
References
Arikunto, Suharsimi. 2012. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta : Rineka Cipta
Depdiknas. 2007. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 16 tahun 2007 tentang Standar Kualifikasi dan Kompetensi Guru. Jakarta Depdiknas
Madya, Suwarsih. 2006. Penelitian Tindakan. Bandung.: Alfabeta
Nazir, M. 2003. Metode Penelitian. Jakarta : Ghalia Indonesia
Rahman, W. 2017. Pengaruh penggunaan metode kooperatif window shopping terhadap partisipasi bimbingan konseling klasikal. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia (JPPI) Vol. 2, No. 2, April
Sudjana, Nana, 1996, Cara Belajar Siswa Aktif dalam Proses Belajar Mengajar, Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Penerbit Alfabeta.
Sukmadinata, N. S. 2005. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosda Karya
Suwarno, Agus (Kreator) . 2012. Model Pembelajaran Window Shopping
Syamsu, Yusuf . 2004. Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Bandung: Remaja Rosdakarya
Yitnowat, Uki. 2019. Penggunaan Metode Windows Shopping Pada Materi Suhu Dan Pemuaian Dengan Berorientasi Pada Pembelajaran HOTS DI SMP AL FALAH Ketintang Kota Surabaya. Surabaya : Dinas Pendidikan Pemerintah Kota Surabaya