Main Article Content
Abstract
This research aims to: (1) describe the application of the jurisprudential learning model to increase self-confidence in Civics subjects of VIII class students, (2) describe the application of the jurisprudential learning model to improve learning achievement in Civics subjects of VIII class students and (3) describes the application of an effective jurisprudential learning model to improve learning achievement in Civics subjects of VIII class students at SMPN 37 OKU. The research design used in this study was Classroom Action Research (CAR) and Quasi Experiments. The research subjects were students of class VIII.C SMPN 37 OKU in the odd semester of the academic year 2022/2023, with the Simple Random Sampling technique obtained quasi-experimental samples were class VIII.B and class VIII.A as the control class. The data collection technique of this research used observation and tests. Data analysis techniques are descriptive statistics and t-test. The results of this study conclude that the application of the jurisprudential learning model can increase self-confidence and learning achievement in Civics subjects of VIII class students at SMPN 37 OKU
Keywords
Article Details
References
- Andriani, Susi dan Sahono, Bambang. 2018. Penerapan Model Pembelajaran Yurisprudensial Untuk Meningkatkan Kecakapan Sosial Dan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 8 (1),1-11.
- Arikunto, Suharsimi. 2015. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
- Arikunto, Suharsimi. 2015. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
- Departemen Pendidikan Nasional. 2008. Kamus Bahasa Indonesia. Jakarta: Pusat Bahasa.
- Desmita. 2017. Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
- Ghufron, M.N dan Risnawati, R. 2019. Teori-Teori Psikologi. Yogyakarta: Ar-ruzz Media.
- Rusman. 2018. Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesional Guru Edisi Kedua. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
- Sanjaya, Wina. 2008. Strategi Pembelajaran: Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
- Sugiyono. 2008. Metode Penelitian Pendidikan, Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
- Suryabrata, Sumadi. 2006. Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
- Uno, H.B. 2020. Model Pembelajaran Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif dan Efektif. Jakarta: PT Bumi Aksara.
- Wardani, I.G.A.K. 2014. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Universitas Terbuka.
- Wati, Lenda dan Sahono, Bambang. 2019. Penerapan Model Pembelajaran Yurisprudensial Untuk Meningkatkan Karakter dan Prestasi Belajar (Studi Pada Mata Pelajaran PPKn di Kelas IX SMP Negeri 2 Seluma). Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 9 (1), 39-50.
- Widoyoko. 2012. Teknik Instrumen Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
- Winarno. 2013. Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan: Isi, Strategi, dan Penilaian. Jakarta: Bumi Aksara
References
Andriani, Susi dan Sahono, Bambang. 2018. Penerapan Model Pembelajaran Yurisprudensial Untuk Meningkatkan Kecakapan Sosial Dan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 8 (1),1-11.
Arikunto, Suharsimi. 2015. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Arikunto, Suharsimi. 2015. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
Departemen Pendidikan Nasional. 2008. Kamus Bahasa Indonesia. Jakarta: Pusat Bahasa.
Desmita. 2017. Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Ghufron, M.N dan Risnawati, R. 2019. Teori-Teori Psikologi. Yogyakarta: Ar-ruzz Media.
Rusman. 2018. Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesional Guru Edisi Kedua. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Sanjaya, Wina. 2008. Strategi Pembelajaran: Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Sugiyono. 2008. Metode Penelitian Pendidikan, Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suryabrata, Sumadi. 2006. Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Uno, H.B. 2020. Model Pembelajaran Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif dan Efektif. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Wardani, I.G.A.K. 2014. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Universitas Terbuka.
Wati, Lenda dan Sahono, Bambang. 2019. Penerapan Model Pembelajaran Yurisprudensial Untuk Meningkatkan Karakter dan Prestasi Belajar (Studi Pada Mata Pelajaran PPKn di Kelas IX SMP Negeri 2 Seluma). Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 9 (1), 39-50.
Widoyoko. 2012. Teknik Instrumen Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Winarno. 2013. Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan: Isi, Strategi, dan Penilaian. Jakarta: Bumi Aksara