Main Article Content
Abstract
The purpose of this research is to describe the application of explicit instruction learning model and the effectiveness of explicit instruction learning model to improve enthusiasm and learning achievement at IPA subject of the fourth year class in SD Negeri 01 Lubuk Pinang Mukomuko Regency. The research subjects are the students of the fourth year class SDN 01 Lubuk Pinang at the first semester of the academic year 2022/2023 which is 21 students in class IV A become classroom action research class, 21 students in class IV B become experiment class, and 22 students in class IV C becomes control class. The research design used is classroom action research and quasi experiment. The data collection techniques used are teacher’s observation sheet in applying explicit instruction learning model, student’s enthusiasm observation sheet, and learning result test. The analysis of data uses average scores and test tested that is consists of difference by cycle tested and difference two samples tested that is not related . The research result shows that application of explicit instruction can increase enthusiasm and student’s learning achievement as well as effective in increasing student’s learning result of fourth year class in SD Negeri 01 Lubuk Pinang Mukomuko regency.
Keywords
Article Details
References
- Arikunto, S. & Safruddin. (2004). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara
- Arikunto, Suharsimi. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rienika Cipta
- Ardiansyah, Asrori. 2011.”Tingkatkan Prestasi Belajar Siswa”:(Online), (http://www.majalahpendidikan.com /2011/04/ tingkatan- prestasi belajar-siswa.html).
- Anwar, M., (2014), Peningkatan Intensitas Belajar Mandiri Dengan Layanan Informasi di Kelas, Jurnal Ilmiah Pendidikan Bimbingan dan Konseling, 57-69
- Juliansyah, Hendra and Bambang, Sahono and Johanes, Sapri (2018) Penerapan Model Pembelajaran Explicit Instruction untuk Meningkatkan Kreatifitas dan Prestasi Belajar Siswa (Studi pada Mata Pelajaran Seni Musik Kelas X TBSM SMK Negeri 1 Empat Lawang). Masters thesis, Universitas Bengkulu. http://repository.unib.ac.id/18512/
- Nana Sudjana, 2005. Penilaian Hasil Belajar Mengajar, Bandung: PT
- Remaja Rosdikarya Sanjaya Wina. 2008. PERENCANAAN DAN DESAIN Sistem Pembelajaran. Jakarta. Prenada Media Group.
- Susanto, Ahmad. (2013). Teori Belajar dan pembelajaran di Sekolah Dasar.
- Trianto. 2009. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif: Konsep, Landasan, dan Implementasinya Pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana Prenata Media Group.
- Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang
- Sistem Pendidikan Nasional. 2014. Jakarta: Sinar Grafika.
- W.J.S. Purwodarminto. 1986. Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta. Balai Pustaka
References
Arikunto, S. & Safruddin. (2004). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara
Arikunto, Suharsimi. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rienika Cipta
Ardiansyah, Asrori. 2011.”Tingkatkan Prestasi Belajar Siswa”:(Online), (http://www.majalahpendidikan.com /2011/04/ tingkatan- prestasi belajar-siswa.html).
Anwar, M., (2014), Peningkatan Intensitas Belajar Mandiri Dengan Layanan Informasi di Kelas, Jurnal Ilmiah Pendidikan Bimbingan dan Konseling, 57-69
Juliansyah, Hendra and Bambang, Sahono and Johanes, Sapri (2018) Penerapan Model Pembelajaran Explicit Instruction untuk Meningkatkan Kreatifitas dan Prestasi Belajar Siswa (Studi pada Mata Pelajaran Seni Musik Kelas X TBSM SMK Negeri 1 Empat Lawang). Masters thesis, Universitas Bengkulu. http://repository.unib.ac.id/18512/
Nana Sudjana, 2005. Penilaian Hasil Belajar Mengajar, Bandung: PT
Remaja Rosdikarya Sanjaya Wina. 2008. PERENCANAAN DAN DESAIN Sistem Pembelajaran. Jakarta. Prenada Media Group.
Susanto, Ahmad. (2013). Teori Belajar dan pembelajaran di Sekolah Dasar.
Trianto. 2009. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif: Konsep, Landasan, dan Implementasinya Pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana Prenata Media Group.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang
Sistem Pendidikan Nasional. 2014. Jakarta: Sinar Grafika.
W.J.S. Purwodarminto. 1986. Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta. Balai Pustaka