Main Article Content
Abstract
The objectives of this study are to: (1) describe the application of the As-Sam'iyyah Asy-Syafawiyah Method to improve Arabic speaking skills in Arabic lessons. (2) Describe the application of the As-Sam'iyyah Asy-Syafawiyah Method to improve the ability to write simple Arabic texts in Arabic lessons and (3) Describe the effectiveness of the As-Sam'iyyah Asy-Syafawiyah method in improving the ability to speak and write simple texts Arabic class XII MIPA SMA N 4 Lahat. In this study, the Classroom Action Research (CAR) method was used and experimental. The subjects of this study were students of class XII MIPA at SMAN 4 Lahat. Data collection techniques used observation sheets and student test methods. Analysis of the data used values are (1) Pre-test and Post-test analysis, (2) t-test analysis of the ability to speak and write simple Arabic texts. The conclusions of this research are; The application of the As-Sam'iyyah Asy-Syafawiyah learning method is effective in improving students' speaking and writing skills in simple Arabic texts compared to with conventional learning models
Keywords
Article Details
References
- Al-Ghalayain, 2005, Jami’ ad-Durus al-‘Arabiyah jilid I, Beirut: Dar al-Kutub al- Ilmiyah
- Arikunto, Suharsimi, 2002, Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineksa Cipta
- Arvina, Eva Ayu, 2016, Penerapan Metode As-Sam’iyyah Asy-Syafawiyyah Dalam Pembelajaran Mahārah Al Kalām Pada Peserta didik Kelas Vii Madrasah Tsanawiyah Negeri Wonosari Tahun Pelajaran 2015-2016, Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga.
- Haryadi dan Zamzani. 2000. Peningkatan Keterampilan Berbahasa Indonesia. Jakarta: Depdikbud
- Kunandar. 2011. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas sebagai Pengembangan Profesi Guru.Jakarta : PT. Raja Grafindo Persada
- Nazir, M. 2003. Metode Penelitian. Jakarta : Ghalia Indonesia.
- Santoso, Singgih. 2014. Statistik Parametrik Edisi Revisi. Jakarta: Elex Media Komputindo.
- Sudjana. 2006. Metode Statistik. Jakarta: Rineka Cipta.
- Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta.Cv.
- Supranto. 2006. Mengukur Tingkat Kepuasan Pelanggan Atau Konsumen. Jakarta: Rineka Cipta.
- Ulin, Nuha, 2012, Metodologi Super Efektif Pembelajaran Bahasa Arab. Yogyakarta: DIVA Press
References
Al-Ghalayain, 2005, Jami’ ad-Durus al-‘Arabiyah jilid I, Beirut: Dar al-Kutub al- Ilmiyah
Arikunto, Suharsimi, 2002, Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineksa Cipta
Arvina, Eva Ayu, 2016, Penerapan Metode As-Sam’iyyah Asy-Syafawiyyah Dalam Pembelajaran Mahārah Al Kalām Pada Peserta didik Kelas Vii Madrasah Tsanawiyah Negeri Wonosari Tahun Pelajaran 2015-2016, Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga.
Haryadi dan Zamzani. 2000. Peningkatan Keterampilan Berbahasa Indonesia. Jakarta: Depdikbud
Kunandar. 2011. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas sebagai Pengembangan Profesi Guru.Jakarta : PT. Raja Grafindo Persada
Nazir, M. 2003. Metode Penelitian. Jakarta : Ghalia Indonesia.
Santoso, Singgih. 2014. Statistik Parametrik Edisi Revisi. Jakarta: Elex Media Komputindo.
Sudjana. 2006. Metode Statistik. Jakarta: Rineka Cipta.
Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta.Cv.
Supranto. 2006. Mengukur Tingkat Kepuasan Pelanggan Atau Konsumen. Jakarta: Rineka Cipta.
Ulin, Nuha, 2012, Metodologi Super Efektif Pembelajaran Bahasa Arab. Yogyakarta: DIVA Press