Main Article Content

Abstract

Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD), is research and development that is commonly called (R&D). The subjects of this study were Students of grade VII of SMP Negeri 18 Bengkulu City with 27 students and 2 teachers. Data analysis techniques using quantitative descriptive analysis as outlined in the form of percentages. Data collection instruments and techniques with a questionnaire. The results of the study stated that the products developed were feasible with expert validation scores, , in expert I, Content eligibility aspects "very good" 100%, aspects of conformity with character education "very good" 97%, didactic aspects "very good" 93%, construction aspects "very good" 100% and technical aspects "very good" 93%. whereas the final result of the assessment was conducted by expert II, the aspect of Feasibility of "very good" content was 100%, the suitability aspect of Character Education was "very good" 97%, the Didactic aspect was "very good" 100%, the construction aspect was "very good" 100% and the technical aspect was "very good” 96%. While overall the quality of LKPD percentage of students' responses to LKPD based on Character Education is "very good" with a percentage of 86% and the results of teacher responses are "very good" with a percentage of 93%.

Keywords

LKPD Strengthening Character Education PJOK

Article Details

How to Cite
Nuryogatama, M., Sugihartono, T., & Sutisyana, A. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) PJOK Senam Lantai Meroda Berbasis Penguatan Pendidikan Karakter Untuk Peserta Didik Kelas VII SMP Negeri 18 Kota Bengkulu. SPORT GYMNASTICS : Jurnal Ilmiah Pendidikan Jasmani, 1(2), 1–9. https://doi.org/10.33369/gymnastics.v1i2.12804

References

  1. Akmal, A., Sugihartono, T., & Ilahi, B. R. (2018). ANALISIS MUATAN MATERI SENAM PADA BAHAN AJAR PJOK SEKOLAH DASAR NEGERI DI KOTA BENGKULU. Kinestetik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Jasmani, 2(1), 11-15.
  2. Arikunto, S. (2012). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumiaksara.
  3. Canggih, H. M., & Sugihartono, T. (2018). PERBEDAAN HASIL LATIHAN SENAM POCO-POCO OLAHRAGA MENGGUNAKAN METODE KONVENSIONAL DAN INSTRUKSIONAL SISWA LAKI-LAKI DAN PEREMPUAN DI SDN 75 KOTA BENGKULU. Kinestetik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Jasmani, 2(2), 202-214.
  4. Dalton,Willian & Hari Amirullah Rachman.(2014). Modifikasi Model Pembelajaran Sport Education Berbasis Kejuaraan Untuk Guru Pjok Smp. Jurnal Keolahragaan. No 1 Vol 2.
  5. Depdiknas, U. U. R. I. N., & No, R. I. (2003). Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Depdiknas.
  6. Depdiknas.(2006). Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Atas.
  7. Depdiknas, (2008). Pengembangan Bahan Ajar Dan Media. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional
  8. Desmita.(2009). Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung : Pt Remaja Rosda Karya
  9. Fajrida, Yunila. (2015) Lembar Kerja Peserta Didik (Lkpd). Diakses Di Http://Yafajridabiologiuir.Blogspot.Co.Id/2 015/11/Lembaran-Kerja-Peserta-Didik-Lkpd.Html . Pada Tanggal 28 Januari 2020
  10. Hidayat, Sholeh.(2013). Pengembangan Kurikulum Baru. Bandung : Pt Rosda Karya
  11. Husdarta H.J.S. (2013). Model Pembelajaran Langsung Dalam Pendidikan Jasmani Dan Kesehatan. Bandung : Alfabeta
  12. Jean, Peaget. (2006). Teori Perkembangan Kognitif. Yogyakarta : Kanisius
  13. Khan, Yahya. (2010). Pendidikan Karakter Berbasis Potensi Diri. Jakarta : Pelangipublishing
  14. Mutohir Cholik (1992). Uu Sistem Keolahragaan Nasional, Penerbit: Sunda Kelapa Pustaka
  15. Muhajir. (2016). Pendidikan Jasmani, Olahraga Dan Kesehatan. Jakarta : Kemendikbud
  16. Prastowo, Andi. (2011). Metode Penelitian Kualitatif Dalam Perspektif Rancangan Penelitian. Jakarta : Ar-Ruzz Media
  17. Rohaeti, E., Lfx, E. W., & Padmaningrum, R.T. (2009). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (Lks) Mata Pelajaran Sains Kimia Untuk Smp. Jurnal Inovasi Pendidikan, 10(1).
  18. S. Nasution. (2003). Berbagai Pendekatan Dalam Proses Belajar & Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara
  19. Saptono. (2011). Dimensi-Dimensi Pendidikan Karakter. Jakarta : Erlangga
  20. Sari, Y., & Pujianto, D. (2018). Pengaruh Metode Bermain Terhadap Hasil Belajar Senam Lantai Roll Belakang Pada Siswa Kelas Viii Smp Negeri 4 Bengkulu. Kinestetik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Jasmani, 2(1), 75-80.
  21. Sudjijono. (2006).Pengantar Statistik Pendidikan.Jakarta : Pt Raja Grafindo Persada
  22. Sugihartono, T., Sutisyana, A., & Sugiyanto, S. (2020). Produktivitas Lembar Kerja Peserta Didik (Lkpd) Pjok Dengan Penerapan Model Projek Base Learning Pada Prodi Penjas Fkip Unib. Kinestetik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Jasmani, 4(1), 63-72.
  23. Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R & D. Bandung : Alfabeta
  24. Sukintaka. (2004). Teori Pendidikan Jasmani.
  25. Bandung : Nuansa Cendekia Trianto. (2009).Mendesain Model
  26. Pembelajaran Invatif Progresif. Jakarta : Kencana Prenada Group.
  27. Utama, Bandi. (2011). Pembentukan Karakter Anak Melalui Aktivitas Bermain Dalam Pendidikan Jasmani. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia. No 1 Vol 8. Hlm 2
  28. Widjajanti, Endang. (2008). Pelatihan Penyusunan Lks Mata Pelajaran Kimia Berdasarkan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Bagi Guru Smk/Mak. Makalah. Yogyakarta: Fmipa Uny.
  29. Wijayanti, Frieda. (2014). Pengembangan Lks Ipa Berbasis Multiple Intelligence Pada Tema Energi Dan Kesehatan Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa. Skripsi Fmipa Unnes : Tidak Diterbitkan
  30. Zuriah, Nurul. (2007). Pendidikan Moral Dan Budi Pekerti Dalam Perspektif Perubahan. Jakarta : bumi aksara