Main Article Content

Abstract

This study aims to describe the implementation of strengthening character education (PKK) in PJOK subjects. This research is a qualitative descriptive study. The method used in this research is a survey method. The instrument used was a questionnaire. The composed instruments were consulted with an expert (expert judgment). The subjects in this study were PJOK teachers and SDIT students of Lebong Regency with a total of 3 PJOK teachers and 45 students. The data analysis technique used is descriptive analysis with a percentage. The results showed that the implementation process of strengthening character education (PPK) in corner subjects at the Integrated Islamic Elementary School in Lebong Regency, namely the religious character value of 94%, the nationalist value 89%, the independent value 95%, the mutual cooperation value 94% and the integrity value 95% .

Keywords

Implemetasi PPK PJOK

Article Details

How to Cite
Medika, F., syafrial, S., & Sutisyana, A. (2022). Implementasi Penguatan Pendidikan Karakter (PPK) Pada Mata Pelajaran PJOK di Sekolah Dasar Islam Terpadu Kabupaten Lebong. SPORT GYMNASTICS : Jurnal Ilmiah Pendidikan Jasmani, 3(1), 130–138. https://doi.org/10.33369/gymnastics.v3i1.12872

References

  1. Amrullah, A. (2017). Sekolah Islam Terpadu: Sebuah Tindakan Kritis. Jurnal Tadrib Pendidikan Agama Islam. Vol. 1, no 1, Hal. 1-15.
  2. Arman. (2014). Survei Sarana Prasarana Olahraga dengan Efektivitas Pembelajaran Penjasorkes SMP Negara Kecamatan Dampal Selatan Kabupaten Tolitoli. Jurnal Sarana Prasarana Olahraga dengan Efektivitas Pembelajaran. Vol. 2, no 6, Hal. 2.
  3. Bafadal. (2009). Manajemen Peningkatan Mutu Sekolah Dasar: dari Sentralisasi Menuju Desentralisasi. Indonesia: Bumi Aksara.
  4. Cahyono, Eko. (2013). Pendidikan Karakter Siswa SD/MI Kabupaten Ponorogo.Skripsi. Ponorogo: Universitas Muhammadiyah Ponorogo.
  5. Dwiyanto, Djoko, & Saksono, Ign. Gatot. (2012). Pendidikan Karakter Berbasisi Pancasila (Negara Pancasila: Agama atau Sekuler; Sosialis atau Kapitalis). Skripsi. Yogyakarta: Universitas Muhammadiyah Yogyakarta.
  6. Herawati. (2019). Survei Sarana dan Prasarana Olahraga Terhadap Hasil Belajar Penjas SMP Negeri 1 Pujananting Kab. Barru. Skripsi. Makassar: Universitas Negeri Makassar.
  7. Indrastoeti, Jenny. (2016). Penanaman Nilai-Nilai Karakter Melalui Implementasi Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar. Skripsi. Surakarta: Universitas Sebelas Maret.
  8. Kesuma, Dharma. Dkk. (2013). Pendidikan Karakter Kajian Teori dan Praktik di Sekolah. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
  9. Khotimah, N. D. (2019). Implementasi Program Penguatan Pendidikan Karakter (PPK) Melalui Kegiatan 5s di Sekolah Dasar. Jurnal ILMIAH KEPENDIDIKAN. Vol. 2, no 1, Hal. 28-31.
  10. Komalasari, & Saripudin. (2017). Pendidikan Karakter Konsep dan Aplikasi Living Values Education. Bandung: PT Refika Aditama.
  11. Mufidah, Nurul. (2005). Emotional Spiritual Quetient (ESQ) Sebagai Sistem Pendekatan Pendidikan Karakter Agama Islam. Skripsi. Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.
  12. Samani, & Hariyanto. (2017). Konsep dan Model Pendidikan Karakter. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
  13. Subadar. (2017). Penguatan Pendidikan Karakter (PPK) Berbasis Higher Order Thingking Skills (HOTS). Vol. 04, no. 01, Hal. 83.
  14. Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
  15. Sugiyono. (2016). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.
  16. Undang-Undang Negara Republik Indonesia No. 20 (2003). TentangSistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Mendiknas.
  17. Suwandi, Sarwiji. (2019). Pendidikan Literasi Membangun Budaya Belajar, Profesionalisme Pendidik, dan Budaya Kewirausahaan untuk Mewujudkan Marwah Bangsa. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
  18. Yuandana, Tarich. (2012). Implementasi Pendidikan Karakter pada Anak Usia Dini di Kelompok Bermain Islam Terpadu Buah Hati Kita Kecamatan Sumbersari Kabupaten Jember. Skripsi. Jember: Universitas Jember.