https://ejournal.unib.ac.id/gymnastics/issue/feed SPORT GYMNASTICS : Jurnal Ilmiah Pendidikan Jasmani 2025-04-03T01:44:38+00:00 Andika Prabowo gymnastics.penjas@unib.ac.id Open Journal Systems <div style="text-align: justify;"><strong><strong>SPORT GYMNASTICS</strong>: Jurnal Ilmiah Pendidikan Jasmani</strong>, It is a place for the dissemination and publication of research results from undergraduate theses or final assignments for Undergraduate Study Program Physical Education which is the duty of every student to upload scientific work as a condition for graduation and graduation. The article was written with the supervisor and was published online after going through a review process by two reviewers and the editorial team. The article also has been through the Plagiarism Check using turnitin.</div> https://ejournal.unib.ac.id/gymnastics/article/view/40863 Meningkatkan Hasil Pembelajaran Sepak Bola Menggunakan Metode Fun Game Pada Siswa Sekolah Dasar Sumberejo 2 2025-03-20T07:48:10+00:00 David Ardan Kurniawan davidardankurniawan87@gmail.com Endang Sumarti endangsumarti@gmail.com Hari Pamungkas haripamungkas@gmail.com David Suyuf davidyusuf@gmail.com Reza Aofal rezaaofal@gmail.com <p>Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil pembelajaran sepak bola pada siswa sekolah dasar Sumberejo 2 melalui penerapan metode <em>fun game</em>. Dalam pembelajaran sepak bola banyak siswa yang merasa kurang tertarik dan kesulitan dalam memahami teknik-teknik dasar yang diajarkan. Metode penelitian yang digunakan yaitu Penelitian Tindakan Kelas dengan penerapan 2 siklus. Subjek penelitian ini yaitu siswa sekolah dasar Sumberejo 2 dengan jumlah yaitu 30 siswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa hasil siklus I yaitu 19 siswa (63,33%) dinyatakan tuntas, sedangkan siklus II diperoleh 26 siswa (86,67%). Sehingga kesimpulannya yaitu metode <em>fun game</em> terbukti efektif meningkatkan hasil belajar yang menyenangkan dan mendorong siswa untuk lebih aktif berpartisipasi dalam kegiatan olahraga sepakbola. Dengan demikian, metode <em>fun game</em> dapat dijadikan alternatif untuk meningkatkan kualitas pembelajaran sepak bola di tingkat Sekolah Dasar.</p> <p><strong><em>Abstr</em></strong><strong><em>act</em></strong></p> <p><em>This study aims to improve the learning outcomes of soccer in elementary school students of Sumberejo 2 through the application of the fun game method. In learning soccer, many students feel less interested and have difficulty in understanding the basic techniques taught. The research method used is Classroom Action Research with the application of 2 cycles. The subjects of this study were elementary school students of Sumberejo 2 with a total of 30 students. The results of the study showed that the results of cycle I, namely 19 students (63.33%) were declared complete, while cycle II obtained 26 students (86.67%). So the conclusion is that the fun game method has proven to be effective in improving enjoyable learning outcomes and encouraging students to be more active in participating in soccer sports activities. Thus, the fun game method can be used as an alternative to improve the quality of soccer learning at the Elementary School level</em></p> 2025-04-14T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 David Ardan Kurniawan, Endang Sumarti, Hari Pamungkas, David Suyuf, Reza Aofal https://ejournal.unib.ac.id/gymnastics/article/view/40701 Penerapan Metode Latihan Reaction Time Test Terhadap Kecepatan Reaksi Stimulus Visual Atlet Sepak Bola Persik Kendal 2025-03-20T07:49:10+00:00 Jadug Arya Aragani Aragani@gmail.com Muhammad Nidommuddin Muhammadnidommuddin@gmail.com Agusti Mardikaningsih AgustiMardikaningsih@gmail.com Hari Pamungkas Haripamungkas@gmail.com Reza Aofal rezaaofal@gmail.com <p style="font-weight: 400;">Penelitian ini bertujuan untuk menguji penerapan metode latihan <em>reaction time test</em> terhadap peningkatan kecepatan reaksi visual pada atlet sepak bola persik kendal. Kecepatan reaksi visual merupakan faktor kunci dalam pengambilan keputusan yang cepat di lapangan sepak bola, seperti merespons pergerakan bola atau lawan. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah eksperimen dengan desain <em>pre-test</em> dan <em>post-test</em>. Sebelum mengikuti program latihan, waktu reaksi visual atlet diukur menggunakan <em>reaction time test</em> yang melibatkan stimulus visual berupa cahaya atau pergerakan objek yang harus segera direspons. Program latihan dilakukan selama empat minggu dengan variasi kecepatan dan jenis stimulus visual, bertujuan untuk meningkatkan kemampuan atlet dalam merespons stimulus dengan lebih cepat. Setelah program latihan selesai, dilakukan <em>post-test</em> untuk mengukur perubahan waktu reaksi atlet. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan uji t untuk membandingkan perbedaan waktu reaksi sebelum dan setelah latihan. Hasil penelitian menunjukkan adanya peningkatan signifikan dalam kecepatan reaksi visual atlet sepak bola Persik Kendal setelah menjalani program latihan ini. Peningkatan waktu reaksi visual ini diharapkan dapat berdampak pada peningkatan performa di lapangan, khususnya dalam hal pengambilan keputusan yang cepat dan tepat.</p> <p style="font-weight: 400;"><strong><em>Abstr</em></strong><strong><em>act</em></strong></p> <p style="font-weight: 400;"><em style="font-weight: 400;">This study aims to test the application of the reaction time test training method to improve visual reaction speed in Persik Kendal soccer athletes. Visual speed is a key factor in making quick decisions on the soccer field, such as reacting to the movement of the ball or opponents. The method used in this study is an experiment with a pre-test and post-test design. Before following the training program, the visual reaction time of athletes was measured using a react time test involving visual stimuli in the form of light or object movement that must be responded to immediately. The training program was carried out for four weeks with variations in speed and type of visual stimulus, aiming to improve athletes' ability to respond to stimuli more quickly. After the training program was completed, a post-test was conducted to measure changes in athletes' reaction time. The data obtained were analyzed using a t-test to compare the difference in reaction time before and after training. The results showed a significant increase in the visual reaction speed of Persik Kendal soccer athletes after undergoing this training program. The expected increase in visual reaction time can have an impact on improving performance on the field, especially in terms of making quick and accurate decisions</em></p> 2025-04-12T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 Reza Aofal, Jadug Arya Aragani, Muhammad Nidommuddin, Agusti Mardikaningsih, Hari Pamungkas https://ejournal.unib.ac.id/gymnastics/article/view/40604 Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Meroda Pada Pembelajaran Senam Lantai Melalui Model Permainan untuk Siswa MTs Negeri 6 Muaro Jambi 2025-03-19T15:08:09+00:00 Aditya Maulana Firmansyah Adit aditstarboy2002@gmail.com Wawan Daya wawanfik@unja.ac.id Ely Yuliawan elyyuliawan.fik@unja.ac.id <p style="font-weight: 400;">Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas IX MTs Negeri 6 Muaro Jambi dalam pembelajaran senam lantai materi meroda. Penelitian ini menggunakan tes untuk mengetahui seberapa jauh siswa memahami materi meroda. Sampel dalam penelitian ini adalah siswa kelas IX-D MTs Negeri 6 Muaro Jambi. Teknik analisis data melalui uji prasyarat normalitas Shapiro-wilk dan kemudian dilanjutkan dengan uji <em>Paired Sample T test</em>. Hasil uji normalitas diperoleh nilai signifikasi siklus I dan II sebesar 0,061 dan 0,173 yang menunjukkan data terdistribusi normal karena nilai ssignifikasi lebih dari 0,05 (&gt;0,05). Hasil uji coba <em>Paired Sample T test</em> diperoleh nilai signifikasi sebesar 0,000 (&lt;0,05) yang menunjukkan adanya perbedaan signifikan antara sebelun dan sesudah menggunakan media permainan. Media permainan dapat meningkatkan teknik meroda dan memberikan motivasi untuk siswa yang belum memahami materi meroda.</p> <p style="font-weight: 400;"><strong><em>Abstr</em></strong><strong><em>act</em></strong></p> <p style="font-weight: 400;"><em>The purpose of this study was to improve the learning outcomes of class IX students of MTs Negeri 6 Muaro Jambi in learning floor gymnastics on cartwheel material. This study used a test to determine how far students understand the cartwheel material. The sample in this study was class IX-D students of MTs Negeri 6 Muaro Jambi. The data analysis technique was through the Shapiro-Wilk normality prerequisite test and then continued with the Paired Sample T test. The results of the normality test obtained a significance value of cycles I and II of 0.061 and 0.173 which showed that the data was normally distributed because the significance value was more than 0.05 (&gt; 0.05). The results of the Paired Sample T test trial obtained a significance value of 0.000 (&lt;0.05) which showed a significant difference between before and after using game media. Game media can improve cartwheel techniques and provide motivation for students who do not understand cartwheel material.</em></p> 2025-04-03T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 Aditya Maulana Firmansyah Adit, Wawan Daya, Ely Yuliawan https://ejournal.unib.ac.id/gymnastics/article/view/40683 Efek Basic dan Alternating Foot Skipping terhadap Daya Tahan Kardiovaskular Atlet Atletik Nomor Lari 2025-03-19T15:07:27+00:00 Mohamad Akil Hunta mohamads1kepelatihan@mahasiswa.ung.ac.id Edy Dharma Putra Duhe edhydharma@ung.ac.id Arief Ibnu Haryanto arief_haryanto@ung.ac.id Nurkhoiroh nurkhoirohsiregar@ung.ac.id Ucok Hasian Refiater ucok.refiater@ung.ac.id <div> <div><span lang="EN-US">Penelitian ini bertujuan untuk membandingkan kedua variasi dari metode latihan skiping, yaitu antara <em>Basic</em><em> foot skipping </em>dan <em>alternating foot skipping</em><em>. </em>Metode penelitian <em>quasi experiment </em>dipakai dalam penelitian ini dan berjenis kuantitatif. Instrumen yang dipakai dalam penelitian ini yaitu <em>Bleep Test. </em>Populasi dalam penelitian ini berjumlah 18 atlet yang merupakan keseluruhan sampel. Populasi dalam penelitian ini merupakan atlet atletik nomor lari di Kabupaten Bone Bolango, Provinsi Gorontalo. Hasilnya, kedua metode latihan berkontribusi dalam meningkatkan daya tahan kardiovaskular atlet, dengan kelompok <em>Alternating Foot Skipping</em> menunjukkan peningkatan lebih banyak ke kategori Sangat Baik dibandingkan <em>Basic Skipping</em>. Namun, berdasarkan uji statistik, </span><span lang="SV">tidak ada bukti yang cukup untuk menyatakan bahwa salah satu latihan lebih efektif dibandingkan yang lain dalam meningkatkan daya tahan kardiovaskular, </span><span lang="EN-US">Penelitian ini menunjukkan bahwa kedua variasi latihan dapat diterapkan dalam program pelatihan untuk atlet lari, namun pilihan latihan sebaiknya disesuaikan dengan preferensi dan tujuan spesifik atlet untuk mencapai hasil optimal agar dapat menyasar pula ke hal-hal dominan untuk nomor lari.</span></div> </div> <div> <p style="font-weight: 400;"><strong><em>Abstr</em></strong><strong><em>act</em></strong></p> <p style="font-weight: 400;"><em style="font-weight: 400;">This study aims to compare two variations of the skipping training method, namely basic foot skipping and alternating foot skipping. The quasi-experimental research method was used in this study and is quantitative. The instrument used in this study was the Bleep Test. The population in this study was 18 athletes who were the entire sample. The population in this study were athletic athletes in the running category in Bone Bolango Regency, Gorontalo Province. As a result, both training methods contributed to increasing the cardiovascular endurance of athletes, with the Alternating Foot Skipping group showing a greater increase to the Very Good category compared to Basic Skipping. However, based on statistical tests, there is insufficient evidence to state that one exercise is more effective than the other in increasing cardiovascular endurance. This study shows that both variations of training can be applied in training programs for running athletes, but the choice of training should be adjusted to the preferences and specific goals of the athlete to achieve optimal results in order to also target the dominant things for the running number</em></p> </div> 2025-04-03T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 Mohamad Akil Hunta, Edy Dharma Putra Duhe, Arief Ibnu Haryanto, Nurkhoiroh, Ucok Hasian Refiater https://ejournal.unib.ac.id/gymnastics/article/view/40672 Pengaruh Latihan Passing Berpasangan Terhadap Akurasi Passing Pada Pemain Putra Klub Futsal Kerung FC 2025-03-10T04:29:53+00:00 Apla Rahmanda aplarahmanda280404@gmail.com Silvi Aryanti silviaryanti@fkip.unsri.ac.id Soleh Solahudin solehsolahuddin@fkip.unsri.ac.id Samsul Azhar samsulaszhar@fkip.unsri.ac.id Resti Ries Tuti restiriestuti@polsri.ac.id <p style="font-weight: 400;">Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh latihan passing berpasangan terhadap hasil akurasi passing pada pemain putra klub futsal kerung fc. Metode yang digunakan pada penelitian ini yaitu eksperimen. Pengambilan sampel dengan jumlah sampel 30 orang pemain. Instrumen penelitian ini yaitu tes passing kearah gawang kecil. Dari hasil pengelolaan dan analisis data dengan menggunakan uji normalitas data dan uji hipotesis dengan rumus uji T, bahwa latihan passing berpasangan berpengaruh terhadap peningkatan hasil akurasi passing pada permainan futsal. Hal ini dapat dilihat dari hasil analisis data melalui perhitungan rumus uji t dengan kriteria t hitung lebih besar dari ttabel (12,990 ˃ 1,70) dengan taraf kepercayaan 95 (α = 0,05) dan jumlah sampel (N = 30). Kesimpulan penelitian ini terdapat pengaruh latihan passing berpasangan terhadap akurasi passing pemain putra klub futsal kerung fc. Implikasi dari penelitian ini bahwa latihan passing berpasangan dapat digunakan sebagai salah satu jenis latihan untuk meningkatkan ketepatan passing dan akurasi passing dalam permainan futsal</p> <p style="font-weight: 400;"><strong><em>Abstr</em></strong><strong><em>act</em></strong></p> <p style="font-weight: 400;"><em>This study aims to determine the effect of paired passing training on the results of passing accuracy in male players of the Kerung FC futsal club. The method used in this study is an experiment. Sampling with a sample size of 30 players. The research instrument is a passing test towards a small goal. From the results of data management and analysis using data normality tests and hypothesis tests with the T-test formula, paired passing training has an effect on increasing passing accuracy in futsal games. This can be seen from the results of data analysis through the calculation of the t-test formula with the criteria of t count greater than t table (12.990 ˃ 1.70) with a confidence level of 95 (α = 0.05) and the number of samples (N = 30). The conclusion of this study is that paired passing training has an effect on passing accuracy in male players of the Kerung FC futsal club. The implication of this study is that paired passing training can be used as one type of training to improve passing accuracy and passing accuracy in futsal games.</em></p> 2025-04-05T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 Apla Rahmanda, Silvi Aryanti, Soleh Solahudin, Samsul Azhar; Resti Ries Tuti