Main Article Content

Abstract

This study aimed to describe the cognitive level distribution of statistical questions based on the Revised Bloom Taxonomy. The type of this research is descriptive research. The data collection instrument was a classification sheet for the cognitive level of the questions. The data source in this study was a mathematics textbook, namely the mathematics book of Junior High School grade VIII of the 2013 curriculum, the 2017 revised edition compiled by Abdur Rahman Asy'ari, et al. Publisher Center for Curriculum and Books, Balitbang, Kemendikbud. Data collection by using the documentation method. The results showed that the distribution of cognitive levels in the statistical material questions was: C2-Understanding 11.36% (10 items), C3-Applying 82.96% (73 items), C4-Analyzing 4.54% (4 items). question), and C6-Creating 1.14% (1 item).

 

Keywords

Analysis of Question Bloom’s Taxonomy Cognitive Process Level

Article Details

How to Cite
Sartika, P. D., Maizora, S., Siagian, T. A., & Susanto, E. (2021). ANALISIS TINGKAT KOGNITIF SOAL PADA MATERI STATISTIKA BUKU MATEMATIKA SMP KELAS VIII KURIKULUM 2013. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah (JP2MS), 5(1), 121–130. https://doi.org/10.33369/jp2ms.5.1.121-130

References

  1. Agustina, N. K. (2018). Analisis Soal Dalam Buku Teks Matematika SMP Kelas VIII Berdasarkan Pada Taksonomi Bloom. Tesis diterbitkan. Surabaya: Universitas Islam Negeri Sunan Ampel
  2. Effendi, Ramlan. (2017). Konsep Revisi Taksonomi Bloom dan Implementasinya Pada Pelajaran Matematika SMP. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Vol. 2 Nomor 1
  3. Giani, Zulkardi, dan Hiltrimartin. (2011). Analisis Tingkat Kognitif Soal-soal Buku Teks Matematika Kelas VII Berdasarkan Taksonomi Bloom. Jurnal Pendidikan Matematika Volume 9 No 2
  4. Istiqomah, I., Maulidiya, D., Siagian, T. A. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Siswa Dengan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay – Two Stray. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah. Volume 3, No 3
  5. Utami, I, T. , Yensy, N.A., Siagian, T. A. (2020). Perbedaan Hasil Belajar Matematika Siswa SMP Antara Model Pembelajaran Discovery Learning Dengan Inkuiri Terbimbing. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah. Volume 4, No 1
  6. Kemendikbud. 2018. Buku Pegangan Pembelajaran Berorientasi Pada Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi. Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan
  7. Madya, Retno. (2011). Taksonomi Bloom (Apa dan Bagaimana Menggunakannya). Pusdiklat KNPK
  8. Rusdi, & Susanto, E. (2020). Kesalahan Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Soal Pada Mata Kuliah Statistika Dasar. Prosiding SEMIRATA Bidang MIPA 2016; BKS-PTN Barat, Palembang 22-24 Mei 2016
  9. Siyoto, S dan Sodik, A. (2015). Dasar Metodologi Penelitian. Yogyakarta: Literasi Media Publishing
  10. Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta
  11. Sugiyono. (2012). Statistik Nonparametris untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta
  12. Susanti, N. Y., dkk. (2015). Analisis Tingkat Kognitif Uji Kompetensi Pada Buku Sekolah Elektronik (BSE) Matematika SMP/MTs Kelas VII Kurikulum 2013 Berdasarkan Taksonomi Bloom. doi:http://dx.doi.org/10.15294/kreano.v6i1.4509:65-73
  13. Susanto, E. , Susanta, A., & Rusdi. (2020). efektivitas project based learning terhadap kemampuan pemecahan masalah dan berpikir kritis mahasiswa. Jurnal THEOREMS, Vol.5 No.1, hal.61-68.
  14. Widodo, A. (2006). Revisi Taksonomi Bloom dan Pengetahuan Butir Soal. Buletin. Puspendik. 3(2): 18-29
  15. Windrianto, Rusdi, Maizora, S. (2017). Efektivitas Lembar Kerja Siswa Dengan Model Problem Based Learning Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Kelas VIII SMP. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah. Volume 1, No 2