Main Article Content
Abstract
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah hasil belajar matematika siswa antara pembelajaran Problem Posing Tipe Pre Solution lebih tinggi dibandingkan hasil belajar dengan pembelajaran konvensional di kelas VII SMP Negeri 2 Kota Bengkulu. Penelitian ini merupakan penelitian eksperimen dengan populasi penelitian ini adalah siswa kelas VII SMP Negeri 2 Kota Bengkulu. Sampel diambil dengan teknik purposive sampling sehingga diperoleh kelas eksperimen VII.D dengan jumlah 34 siswa yang menerapkan model pembelajaran problem posing tipe pre solution dan kelas kontrol VII.F dengan jumlah 34 siswa yang menerapkan pembelajaran konvensional. Berdasarkan hasil analisis data menggunakan uji t diperoleh thitung = 2,047 lebih dari nilai ttabel = 1,9965 dalam taraf signifikan 5%. Maka H0 ditolak sehingga dapat disimpulkan bahwa hasil belajar matematika siswa dengan menerapkan pembelajaran Problem Posing Tipe Pre Solution lebih tinggi dibandingkan dengan hasil belajar siswa dengan menerapkan pembelajaran konvensional di kelas VII SMP Negeri 2 Kota Bengkulu.
Kata Kunci : pembelajaran problem posing tipe pre solution, pembelajaran konvensional, hasil belajar
Abstract
This study aims to determine whether the results of learning mathematics students between learning Problem Posing Pre Solution Type is higher than the results of learning with conventional learning in class VII SMP Negeri 2 Kota Bengkulu. This research is an experimental research with population of this research is student of class VII SMP Negeri 2 Kota Bengkulu. The samples were taken by purposive sampling technique so that the experimental class VII.D was obtained with the number of 34 students applying the model of problem posing of pre-solution type and control class VII.F with 34 students applying conventional learning. Based on the results of data analysis using t test obtained t count = 2.047 more than the value of ttable = 1.9965 in a significant level of 5%. Then Ho is H0 rejected so it can be concluded that the results of learning mathematics students by applying learning Problem Posing Pre Solution Type is higher than the student learning outcomes by applying conventional learning in class VII SMP Negeri 2 Kota Bengkulu.
keywords: problem posing learning pre solution type, conventional learning, learning outcomes
Article Details
An author who publishes in the Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah agrees to the following terms:
Author retains the copyright and grants the Journal the right of first publication of the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Submission of a manuscript implies that the submitted work has not been published before (except as part of a thesis or report, or abstract); that it is not under consideration for publication elsewhere; that its publication has been approved by all co-authors. If and when the manuscript is accepted for publication, the author(s) still hold the copyright and retain publishing rights without restrictions. For the new invention, authors are suggested to manage its patent before published. The license type is CC-BY-SA 4.0.
Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
- Adinawan, C.M. & Sugijono. (2014). Matematika untuk SMP/MTs Kelas VII. Jakarta: Erlangga
- Arikunto, S. (2013). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan Edisi 2. Jakarta: Bumi Aksara
- Emzil. (2012) Metodologi Penelitian Pendidikan Kuantitatif dan Kualitatif, Jakarta, Rajawali Pers
- Hamzah, M.A, & Muhlisrarini. (2014) Perencanaan dan Strategi Pembelajaran Matematika, Jakarta, Rjawali Pers
- Hudojo, H. (2005). Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran Matematika. Malang: Universitas Negeri Malang
- Ngalimun. (2011). Strategi dan Model Pembelajaran, Yogyakarta, Aswaja Pressindo
- Ruseffendi. (1991). Pengantar Kepada Membantu Guru Mengembangkan Kompentensinya dalam Pengajaran Matematika untuk Meningkatkan CBSA. Bandung: Tarsito
- Suryabrata, S. (2003). Metodologi Penelitian. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada
- Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhi, Jakarta, Rineka Cipta
- Sudijono, A. (2008). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
- Sugiyono. (2015). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabet
- Sudjana. 2005. Metoda Statistika. Bandung: Tarsito
- Sugiyono. 2012. Statistik untuk Penelitian. Bandung: CV Alfabeta
- Thobroni, M. (2015) Belajar dan Pembelajaran, Yogyakarta, Ar-Ruzz Media
References
Adinawan, C.M. & Sugijono. (2014). Matematika untuk SMP/MTs Kelas VII. Jakarta: Erlangga
Arikunto, S. (2013). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan Edisi 2. Jakarta: Bumi Aksara
Emzil. (2012) Metodologi Penelitian Pendidikan Kuantitatif dan Kualitatif, Jakarta, Rajawali Pers
Hamzah, M.A, & Muhlisrarini. (2014) Perencanaan dan Strategi Pembelajaran Matematika, Jakarta, Rjawali Pers
Hudojo, H. (2005). Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran Matematika. Malang: Universitas Negeri Malang
Ngalimun. (2011). Strategi dan Model Pembelajaran, Yogyakarta, Aswaja Pressindo
Ruseffendi. (1991). Pengantar Kepada Membantu Guru Mengembangkan Kompentensinya dalam Pengajaran Matematika untuk Meningkatkan CBSA. Bandung: Tarsito
Suryabrata, S. (2003). Metodologi Penelitian. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada
Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhi, Jakarta, Rineka Cipta
Sudijono, A. (2008). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Sugiyono. (2015). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabet
Sudjana. 2005. Metoda Statistika. Bandung: Tarsito
Sugiyono. 2012. Statistik untuk Penelitian. Bandung: CV Alfabeta
Thobroni, M. (2015) Belajar dan Pembelajaran, Yogyakarta, Ar-Ruzz Media