Main Article Content
Abstract
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar siswa dengan menerapkan model pembelajaran berbasis masalah. Penelitian ini adalah penelitian Tindakan Kelas (PTK) dengan teknik pengumpulan data melalui tes hasil belajar siswa. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas VIII A SMP Negeri 13 Kota Bengkulu Semester Ganjil Tahun Ajaran 2017/2018 berjumlah 33 siswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan strategi pembelajaran berbasis masalah dapat meningkatkan hasil belajar matematika siswa. Peningkatan hasil belajar matematika siswa dapat dilihat dari nilai rata-rata hasil belajar siswa siklus I, siklus II dan siklus III secara berturut-turut adalah 66,98; 74,79; dan 79,51 serta ketuntasan belajar klasikal siklus I, siklus II dan siklus III secara berturut-turut adalah 60,60%; 75,76%; dan 84,85%.
Kata kunci: Hasil Belajar, Pembelajaran Berbasis Masalah.
ABSTRACT
The research aims to improve the learning outcomes of learners with problem based learning model. This research was a Classroom Action Research. To collect the data, the researcher used test. The subject of this research were student of class VIII A at SMP Negeri 13 Kota Bengkulu in academic year 2017/2018 with total number of 33 students. The result of this research shows that applying problem based learning model can improve the result of students mathematic learning. The improvement of students learning result can be seen from the average score in cycle I, cycle II, and cycle III in a row are 66,98; 74,79; and 79,51. Futhermore, the completeness of classical learning in cycle I, cycle II, and cycle III in a row are 60,60%; 75,76%; and 84,85%.
Key words : Learning Outcomes, Problem Based Learning.
Keywords
Article Details
An author who publishes in the Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah agrees to the following terms:
Author retains the copyright and grants the Journal the right of first publication of the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Submission of a manuscript implies that the submitted work has not been published before (except as part of a thesis or report, or abstract); that it is not under consideration for publication elsewhere; that its publication has been approved by all co-authors. If and when the manuscript is accepted for publication, the author(s) still hold the copyright and retain publishing rights without restrictions. For the new invention, authors are suggested to manage its patent before published. The license type is CC-BY-SA 4.0.
Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
- DAFTAR PUSTAKA
- Arikunto, Suharsimi. 2012. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
- Depdiknas. 2006. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Depdiknas.
- Dimyati, & Mudjiono. 2010. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta:Rineka Cipta.
- Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. 2014. Matematika Kelas VIII. Jakarta: Kemendikbud.
- Ngalimun. 2014. Strategi dan Model Pembelajaran. Yogyakarta:Aswaja Pressindo.
- Purwanto, Andik. 2009. Penerapan Media Jejaring Sosial Facebook Pada Mata Kuliah Termodinamika. Journal Exacta. Vol. VII. No 2.
- Rusman.2011. Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta:Rajawali Pers.
- Sitiatava, Rizema. 2012. Desain Belajar Mengajar Kreaktif Berbasis Sains. Jogjakarta : Diva Press.
- Sudjana, Nana.2006. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Rosda Karya.
- Susanto, Ahmad. 2014. Teori Belajar dan & Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta:Kencana.
- Syah Nur, Lidya. 2017. Penerapan Strategi Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri 13 Kota Bengkulu. Bengkulu:Universitas Bengkulu.
References
DAFTAR PUSTAKA
Arikunto, Suharsimi. 2012. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
Depdiknas. 2006. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Depdiknas.
Dimyati, & Mudjiono. 2010. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta:Rineka Cipta.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. 2014. Matematika Kelas VIII. Jakarta: Kemendikbud.
Ngalimun. 2014. Strategi dan Model Pembelajaran. Yogyakarta:Aswaja Pressindo.
Purwanto, Andik. 2009. Penerapan Media Jejaring Sosial Facebook Pada Mata Kuliah Termodinamika. Journal Exacta. Vol. VII. No 2.
Rusman.2011. Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta:Rajawali Pers.
Sitiatava, Rizema. 2012. Desain Belajar Mengajar Kreaktif Berbasis Sains. Jogjakarta : Diva Press.
Sudjana, Nana.2006. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Rosda Karya.
Susanto, Ahmad. 2014. Teori Belajar dan & Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta:Kencana.
Syah Nur, Lidya. 2017. Penerapan Strategi Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri 13 Kota Bengkulu. Bengkulu:Universitas Bengkulu.