Main Article Content
Abstract
ABSTRAK
Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui cara menerapkan pendekatan problem posing tipe post solution posing untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Tahap-tahap yang digunakan dalam PTK yaitu perencanaan, pelaksanaan, pengamatan, dan refleksi. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas VIIIi SMP Negeri 01 Bengkulu Tengah yang berjumlah 30 siswa. Peningkatan hasil belajar siswa dapat dilihat dari nilai rata-rata siswa dan ketuntasan belajar klasikal dari siklus I hingga siklus III, yaitu 61.58; 72.98; 77.41 dan 56,67%; 73,33%; 83,33%. Hasil belajar siswa dapat ditingkatkan dengan cara : siswa berlatih membuat soal yang lebih mudah dipahami dan sesuai kemampuan siswa sendiri dengan mengubah angka, informasi yang diketahui, informasi yang ditanya, mengubah nama gambar, mengubah bentuk gambar, dan mengubah cerita soal berdasarkan soal semula.
Kata Kunci: Model Problem Posing, hasil belajar siswa
ABTRACK
This research is a Classroom Action Research (CAR). This research is a mean to find out how to apply the problem posing approach of post-solution posing type in increasing the ability of students’mathematical concept understanding. The stages used in this CAR are planning, implementation, observation, and reflection. Subjects in this study were students of class VIIIi SMP Negeri 1 Central Bengkulu totally 30 students. Improvement of students’ learning outcomes can bee seen from the improvement in the average value of students and the completeness percentage of classical learning from cycle I to cycle III in respectively: 61.58; 72.98; 77.41 dan 56,67%; 73,33%; 83,33%. Student learning outcomes can be improved by: students practice making problems more easily understood and according to the students’ own abilities by changing numbers, known and questioned information, image names, image form, and story problems based on the original problem.
Keywords: Problem Posing Model, students learning outcomes
Keywords
Article Details
An author who publishes in the Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah agrees to the following terms:
Author retains the copyright and grants the Journal the right of first publication of the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Submission of a manuscript implies that the submitted work has not been published before (except as part of a thesis or report, or abstract); that it is not under consideration for publication elsewhere; that its publication has been approved by all co-authors. If and when the manuscript is accepted for publication, the author(s) still hold the copyright and retain publishing rights without restrictions. For the new invention, authors are suggested to manage its patent before published. The license type is CC-BY-SA 4.0.
Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
- Aqib, Z., Jaiyaroh, S., Diniati, E., & Khotimah, K. (2014). Penelitian Tindakan Kelas Guru SD, SLB, TK. Bandung : CV. Yrama Widya.
- Aqib, Z. (2009). Penelitian Tindakan Kelas Guru SD, SLB, TK. Bandung : CV. Yrama Widya.
- Arikunto, S., Suhardjono, & Supardi. (2016). Penelitian Tindakan Kelas Edisi Revisi. Jakarta: Bumi Aksara.
- Dameyani, E. (2014). Upaya meningkatkan hasl belajar siswa kelas VII SMPN 05 Kota Bengkulu melalui model pemebelajaran problrm posing tipe post solution posing . Bengkulu: Skripsi. tidak diterbitkan.
- Hamalik, O. (2009). Dasar-dasar Pengembangan Kurikulum. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
- Hudojo, H. (2005). Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran Matematika. Malang: UM Press.
- Mahmudi, A. (2008). Pembelajaran Problem Posing untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Makalah Disajikan Pada Seminar Nasional Matematika FMIPA UNPAD bekerjasama dengan Departemen Matematika UI: Universitas Yogyakarta, 13 Desember 2008.
- Saroh, M. (2012, Juli). Optimalisasi Model Pembelajaran Problem Posing Tipe Post Solution Posing untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa Kelas VII SMP N Colomadu pada Pokok Bahasan Segiempat. p. 15.
- Shoimin, A. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
- Silver, E. A., & Cai, J. (1996). An Analysis Of Aritmatic Problem Posing by Middle School Student. Journal For Researc in Mathematis Education , V.2, N.5.November 1996, P.521-539.
References
Aqib, Z., Jaiyaroh, S., Diniati, E., & Khotimah, K. (2014). Penelitian Tindakan Kelas Guru SD, SLB, TK. Bandung : CV. Yrama Widya.
Aqib, Z. (2009). Penelitian Tindakan Kelas Guru SD, SLB, TK. Bandung : CV. Yrama Widya.
Arikunto, S., Suhardjono, & Supardi. (2016). Penelitian Tindakan Kelas Edisi Revisi. Jakarta: Bumi Aksara.
Dameyani, E. (2014). Upaya meningkatkan hasl belajar siswa kelas VII SMPN 05 Kota Bengkulu melalui model pemebelajaran problrm posing tipe post solution posing . Bengkulu: Skripsi. tidak diterbitkan.
Hamalik, O. (2009). Dasar-dasar Pengembangan Kurikulum. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Hudojo, H. (2005). Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran Matematika. Malang: UM Press.
Mahmudi, A. (2008). Pembelajaran Problem Posing untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Makalah Disajikan Pada Seminar Nasional Matematika FMIPA UNPAD bekerjasama dengan Departemen Matematika UI: Universitas Yogyakarta, 13 Desember 2008.
Saroh, M. (2012, Juli). Optimalisasi Model Pembelajaran Problem Posing Tipe Post Solution Posing untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa Kelas VII SMP N Colomadu pada Pokok Bahasan Segiempat. p. 15.
Shoimin, A. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Silver, E. A., & Cai, J. (1996). An Analysis Of Aritmatic Problem Posing by Middle School Student. Journal For Researc in Mathematis Education , V.2, N.5.November 1996, P.521-539.