Main Article Content
Abstract
Abstrak
Penelitian bertujuan untuk mengetahui cara menerapkan model pembelajaran kooperatif tipe Team Assisted Individualization (TAI) dengan berbantuan LKPD berbasis masalah untuk meningkatkan aktivitas siswa pada materi bangun ruang sisi datar. Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas dengan tehnik pengumpulan data melalui lembar observasi aktivitas siswa. Subjek dalam penelitian adalah Kelas VIII.8 SMP Negeri 1 Kota Bengkulu tahun ajaran 2016/2017 berjumlah 23 siswa. Hasil penelitian menunjukkan peningkatan aktivitas belajar siswa di lihat pada siklus I sampai siklus III yaitu 14,74(kurang aktif); 21,41(cukup aktif); 25,50(aktif) .
Kata kunci: aktivitas belajar, LKPD Berbasis Masalah, Team Assisted Individualization (TAI).
Abstract
The purpose of this research is to know how to apply cooperative learning model of Team Assisted Individualization (TAI) type with problem-based LKPD assisted to improve student activity on the material of flat side room. This research is a Classroom Action Research with data collection technique through student activity observation sheet. Subjects in the study were Class VIII.8 SMP Negeri 1 Kota Bengkulu 2016/2017 academic year amounted to 23 students. The results showed the increase in student learning activities in the see on the cycle I to cycle III that is 14.74 (less active); 21.41 (active enough); 25.50 (active).
Keywords: learning activities, Problem Based LKPD, Team Assisted Individualization (TAI)
Keywords
Article Details
An author who publishes in the Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah agrees to the following terms:
Author retains the copyright and grants the Journal the right of first publication of the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Submission of a manuscript implies that the submitted work has not been published before (except as part of a thesis or report, or abstract); that it is not under consideration for publication elsewhere; that its publication has been approved by all co-authors. If and when the manuscript is accepted for publication, the author(s) still hold the copyright and retain publishing rights without restrictions. For the new invention, authors are suggested to manage its patent before published. The license type is CC-BY-SA 4.0.
Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
- Arikunto, Suharsimi. 2013. Dasar – Dasar Evaluasi Pendidikan Edisi 2. Jakarta: Bumi aksara
- Huda, Miftahul. 2011. Cooperative Learning : Metode, Teknik, Struktur dan Model Penerapan.Yogyakarta:Pustaka Pelajar.
- Hudojo, Herman. 2005. Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran Matematika. Malang: UM Press.
- Majid, Abdul. 2012. Perencanaan Pembelajaran Mengembangkan Standar Kompetensi Guru. Bandung: Remaja Rosdakarya.
- Kunandar. 2011. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta:PT Rajagrafindo Persada.
- Rusman. 2011. Model- Model Pembelajaran. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada
- Sardiman. 2011. Interaksi & Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.
- Soedjadi, R. 2000. Kiat Pendidikan Matematika di Indonesia. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi.
- Sudijono, Anas. 2008. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta : PT Raja Grafindo Persada.
- Thobroni,M. 2015. Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media
- Zarkasyi, Wahyudin. 2015. Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: Refika Aditama.
References
Arikunto, Suharsimi. 2013. Dasar – Dasar Evaluasi Pendidikan Edisi 2. Jakarta: Bumi aksara
Huda, Miftahul. 2011. Cooperative Learning : Metode, Teknik, Struktur dan Model Penerapan.Yogyakarta:Pustaka Pelajar.
Hudojo, Herman. 2005. Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran Matematika. Malang: UM Press.
Majid, Abdul. 2012. Perencanaan Pembelajaran Mengembangkan Standar Kompetensi Guru. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Kunandar. 2011. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta:PT Rajagrafindo Persada.
Rusman. 2011. Model- Model Pembelajaran. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada
Sardiman. 2011. Interaksi & Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.
Soedjadi, R. 2000. Kiat Pendidikan Matematika di Indonesia. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi.
Sudijono, Anas. 2008. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta : PT Raja Grafindo Persada.
Thobroni,M. 2015. Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media
Zarkasyi, Wahyudin. 2015. Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: Refika Aditama.