Main Article Content
Abstract
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) berbasis Discovery Learning pada Materi Bangun Datar Segiempat di Kelas VII SMP Negeri 1 Bengkulu Tengah yang memenuhi kriteria valid, praktis, dan efektif. Jenis penelitian ini adalah penelitian pengembangan (research and development) dengan mengadopsi prosedur Four-D (4D) yang dimodifikasi menjadi 3D yaitu tahap define (pendefinisian) design (perancangan) dan develop (pengembangan) yang terdiri dari uji validitas. Instrumen yang digunakan adalah lembar validasi yang terdiri dari lembar validasi materi, lembar validasi kontruksi dan lembar validasi bahasa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa LKPD berbasis Discovery Learning pada Materi Bangun Datar Segiempat di Kelas VII SMP Negeri 1 Bengkulu Tengah termasuk dalam kategori sangat valid dari segi materi berdasarkan sebelas aspek yang dinilai, valid dari segi kontruksi berdasarkan sepuluh aspek yang dinilai dan valid dari segi bahasa berdasarkan enam aspek yang dinilai dengan skor rata-rata 4,48.
Kata Kunci: Validitas, Lembar Kerja Peserta Didik, Discovery Learning
ABSTRACT
This research aimed to produce student’s worksheets Based Discovery Learning on Dimentional Figure Rectangular Material at grade VII SMP Negeri 1 Bengkulu Tengah that are valid, practical and effective category. This research was a research and development by adopting procedure of four-D (4D) which was modified into 3D namely define, design, and development phase consisting of validity. Validity instrument were sheet of material sheet, construction sheet, and language sheet. The result of the research showed that LKPD Based Discovery Learning on Dimentional Figure Rectangular Material at grade VII SMP Negeri 1 Bengkulu Tengah was included in the category being very valid in the eleven aspects of material, being very valid in the ten aspets construction, and being very valid in the six aspects language with average score 4,48
Keywords: Validity, student’s Worksheet , Discovery Learning
Article Details
An author who publishes in the Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah agrees to the following terms:
Author retains the copyright and grants the Journal the right of first publication of the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Submission of a manuscript implies that the submitted work has not been published before (except as part of a thesis or report, or abstract); that it is not under consideration for publication elsewhere; that its publication has been approved by all co-authors. If and when the manuscript is accepted for publication, the author(s) still hold the copyright and retain publishing rights without restrictions. For the new invention, authors are suggested to manage its patent before published. The license type is CC-BY-SA 4.0.
Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
- Abidin, Y. (2016). Desain Sistem Pembelajaran dalam Konteks Kurikulum 2013. Bandung: PT Refika Aditama.
- Danim, S. (2013). Pengantar Kependidikan. Bandung: Alfabeta.
- Emzir. (2015). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.
- Maizora, Syafdi. (2011). "Pengembangan Web Pembelajaran Kalkulus Diferensial FKIP Universitas Bengkulu". Tesis tidak diterbitkan. Padang: Program Pasca Sarjana Universitas Negeri Padang.
- Nurdin, S., & Adriantoni. (2016). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.
- Prastowo, A. (2015). Panduan Kreatif Membuat Bahan AjarInovatif. Yogyakarta: Diva Press.
- Sani, R. A. (2014). Pembelajaran Saintifik untuk Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara.
- Sugiyono. (2016). Metode Penelitian dan Pengembangan. Bandung: Alfabeta.
- Suprihatiningrum, J. (2016). Strategi Pembelajaran. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.
- Trianto. (2012). Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Bumi Aksara.
References
Abidin, Y. (2016). Desain Sistem Pembelajaran dalam Konteks Kurikulum 2013. Bandung: PT Refika Aditama.
Danim, S. (2013). Pengantar Kependidikan. Bandung: Alfabeta.
Emzir. (2015). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.
Maizora, Syafdi. (2011). "Pengembangan Web Pembelajaran Kalkulus Diferensial FKIP Universitas Bengkulu". Tesis tidak diterbitkan. Padang: Program Pasca Sarjana Universitas Negeri Padang.
Nurdin, S., & Adriantoni. (2016). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.
Prastowo, A. (2015). Panduan Kreatif Membuat Bahan AjarInovatif. Yogyakarta: Diva Press.
Sani, R. A. (2014). Pembelajaran Saintifik untuk Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian dan Pengembangan. Bandung: Alfabeta.
Suprihatiningrum, J. (2016). Strategi Pembelajaran. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.
Trianto. (2012). Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Bumi Aksara.