Main Article Content
Abstract
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan model pembelajaran SAVI dengan saintifik pada materi Statistika terhadap hasil belajar matematika siswa kelas VIII SMPN 4 Kota Bengkulu. Jenis penelitian yang dilakukan adalah penelitian eksperimen semu dengan desain penelitian The Nonequivalent Posttest-Only Control Group Design. Populasi dalam penelitian ini yaitu siswa kelas VIII SMPN 4 Kota Bengkulu. Pemilihan sampel dilakukan dengan teknik Purposive Sampling ditentukan berdasarkan nilai rata-rata tes awal siswa yang sama. Sehingga diperoleh siswa kelas VIII 7 berjumlah 35 orang sebagai kelas eksperimen dan kelas VIII 6 yang terdiri dari 36 orang siswa sebagai kelas kontrol. Uji prasyarat analisis dengan menggunakan uji normalitas dan uji homogenitas. Analisis data dilakukan dengan uji-t independent, diperoleh bahwa uji-t independent untuk hasil postes kedua kelas sampel dengan taraf signifikan didapat angka sig.(2-tailed) = 0,000 < taraf signifikan ( dan maka H0 ditolak. Menunjukkan bahwa terdapat perbedaan hasil belajar matematika antara siswa yang menggunakan model pembelajaran SAVI dengan pendekatan saintifik dan siswa yang menggunakan pendekatan saintifik saja pada kelas VIII SMP Negeri 4 Kota Bengkulu.
Kata Kunci : Hasil belajar, Model pembelajaran SAVI (Somatic, Auditori, Visual, Intellectuall)
Abstract
The aim of this study to know SAVI difference with scientific learning model at Statistics material to the results of students' mathematics learning class VIII SMPN 4 Kota Bengkulu. Type of research is quasi-experimental research design with research The Nonequivalent Posttest-Only Control Group Design. The population in this research is class VIII SMPN 4 Kota Bengkulu. Sample selection is done by purposive sampling technique is determined based on the average value of the initial tests the same students. Thus obtained the eighth grade 7 totaling 35 people as an experimental class and class VIII 6 which consists of 36 students as control class. Prerequisite test analysis using normality test and homogeneity test. Data were analyzed by independent t-test, found that the independent t-test to the results of the second post-test sample classwith a significant level obtained gained sig rate.(2-tailed) = 0,000 < significant level then H0 is rejected. It indicates that there are differences in learning outcomes mathematics between students who use learning model SAVI approach to scientific and students who use the approach of scientific course at class VIII SMPN 4 Kota Bengkulu
Keywords: learning outcomes, SAVI learning model (Somatic, Auditori, Visual, Intellectuall)
Keywords
Article Details
An author who publishes in the Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah agrees to the following terms:
Author retains the copyright and grants the Journal the right of first publication of the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Submission of a manuscript implies that the submitted work has not been published before (except as part of a thesis or report, or abstract); that it is not under consideration for publication elsewhere; that its publication has been approved by all co-authors. If and when the manuscript is accepted for publication, the author(s) still hold the copyright and retain publishing rights without restrictions. For the new invention, authors are suggested to manage its patent before published. The license type is CC-BY-SA 4.0.
Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
- Arikunto, S. (1986). Prosedur Penelitian. Jakarta: Bina Aksara.
- Arikunto, S. (2009). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
- Hosnan, M. (2014). Pendekatan Saintifik Dan Kontekstual Dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.
- Huda, M. (2017). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
- Lestari, K. E., & Yhudanegara, M. R. (2017). Penelitian Pendidikan Matematika. Bamdung: PT Refika Aditama.
- Meier, D. (2004). The Accelerated Learning Handbook. Bandung: Kaifa.
- Shoimin, A. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
- Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.
- Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: Alfabeta.
- Sani, R. A. (2014). Pembelajaran Saintifik untuk Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara.
References
Arikunto, S. (1986). Prosedur Penelitian. Jakarta: Bina Aksara.
Arikunto, S. (2009). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Hosnan, M. (2014). Pendekatan Saintifik Dan Kontekstual Dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.
Huda, M. (2017). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Lestari, K. E., & Yhudanegara, M. R. (2017). Penelitian Pendidikan Matematika. Bamdung: PT Refika Aditama.
Meier, D. (2004). The Accelerated Learning Handbook. Bandung: Kaifa.
Shoimin, A. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: Alfabeta.
Sani, R. A. (2014). Pembelajaran Saintifik untuk Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara.