Main Article Content
Abstract
ABSTRAK
Dengan menerapkan model Discovery Learning, penelitian ini bertujuan untuk mengetahui cara meningkatkan kemampuan pemahaman konsep matematika siswa pada materi segiempat dan segitiga di SMPN 6 Kota Bengkulu. Jenis penelitian yang digunakan adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dengan teknik pengumpulan data melalui lembar penilaian keterampilan, LKPD dan tes siklus. Kemampuan pemahaman konsep siswa pada siklus I, II dan III adalah 65,70 ; 64,93 ; dan 67,94 dengan pencapaian tiap indikator yaitu : (1) kemampuan siswa menyatakan ulang konsep : 47,91 ; 56,18; 75,42. (2) kemampuan siswa mengklasifikasikan objek atau sifat sesuai konsep : 54,26; 70,17; 92,20. (3) kemampuan memberi contoh dan bukan contoh dari suatu konsep :85,23 ; 97,73; 45,21. (4) kemampuan siswa meyajikan konsep dalam berbagai bentuk representasi : 53,10; 51,21 ; 56,47. (5) kemampuan siswa mengembangkan syarat perlu atau syarat cukup : 69,78; 46,61 ; 81,00. (6) kemampuan siswa menggunakan prosedur atau operasi tertentu : 81,52; 61,25 ; 55,31. (7) kemampuan siswa menerapkan konsep : 68,13 ; 71,36 ; 69,96.
Kata Kunci : Model Discovery Learning, pemahaman konsep matematika
ABSTRACT
With applying Discovery Learning, this research to aims how to improve student understanding of mathematical concepts in quadrilateral and triangle in SMPN 6 Bengkulu. This research used classroom research (PTK) with technique of collecting data through assessment of skill, worksheets and test result learning. Improved understanding of student’s mathematics concepts can be seen from average value of concept understanding from cycle I,II and III were : 65,70 ; 64,93 ; and 67,94. Improvement of understanding of concept in each indicator from cycle I to III were : (1) ability to re-state the concept : 47,91 ; 56,18; 75,42. (2) ability to classify object: 54,26; 70,17; 92,20. (3) ability to give example and non sample : 85,23 ; 97,73; 45,21. (4) ability of recognize condition that determine a concept : 53,10; 51,21 ; 56,47. (5) ability developed sufficient terms and conditions are required : 69,78; 46,61 ; 81,00. (6) ability of used the procedure and operation : 81,52; 61,25 ; 55,31. (7) ability of apply a concept : 68,13 ; 71,36 ; 69,96.
Key word : Discovery Learning, understanding of mathematical concepts
Article Details
An author who publishes in the Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah agrees to the following terms:
Author retains the copyright and grants the Journal the right of first publication of the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Submission of a manuscript implies that the submitted work has not been published before (except as part of a thesis or report, or abstract); that it is not under consideration for publication elsewhere; that its publication has been approved by all co-authors. If and when the manuscript is accepted for publication, the author(s) still hold the copyright and retain publishing rights without restrictions. For the new invention, authors are suggested to manage its patent before published. The license type is CC-BY-SA 4.0.
Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
- Aqib, Z., & Murtadlo, A. (2016). PKumpulan Metode Pembelajaran Kreatif dan Inovatif. Bandung: PT Sarana Tutorial Nurani Sejahtera.
- Dahar, R. W. (2011). Teori-Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Erlangga.
- Dimyati, & Mudjiono. (2013). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
- Kurniasih, I., & Sani, B. (2014). Sukses Mengimplementasikan Kurikulum 2013. Kata Pena.
- Nurdin, S., & Andriantoni. (2016). Kurikulum dan pembelajaran. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.
- Ompusunggu, V. D. (2014). Peningkatan Kemampuan Pemahaman Matematik dan Sikap Positif terhadap Matemtika Siswa SMP Nasrani 2 Medan melalui Pendekatan Problem Posing . Jurnal Saintech, 93-105.
- Suherman, E., & Winataputra, U. (1992). Strategi Belajar Mengajar Matematika. Jakarta: Departeman Pendidikan dan Kebudayaan.
- Susanto, A. (2014). Teori Belajar & Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana.
- Suprihatiningrum, J. (2016). Strategi Pembelajaran. Depok: Ar-Ruzz Media.
- Zefika, M., Yarman, & Yerizon. (2012). meningkatkan kemampuan pemahaman konsep siswa kelas VIII SMP Negeri 2 Padang Panjang melalui Pembelajaran Koperatif tipe Think Pair Share. Jurnal Pendidikan Matematika, 45-50.
References
Aqib, Z., & Murtadlo, A. (2016). PKumpulan Metode Pembelajaran Kreatif dan Inovatif. Bandung: PT Sarana Tutorial Nurani Sejahtera.
Dahar, R. W. (2011). Teori-Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Erlangga.
Dimyati, & Mudjiono. (2013). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Kurniasih, I., & Sani, B. (2014). Sukses Mengimplementasikan Kurikulum 2013. Kata Pena.
Nurdin, S., & Andriantoni. (2016). Kurikulum dan pembelajaran. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.
Ompusunggu, V. D. (2014). Peningkatan Kemampuan Pemahaman Matematik dan Sikap Positif terhadap Matemtika Siswa SMP Nasrani 2 Medan melalui Pendekatan Problem Posing . Jurnal Saintech, 93-105.
Suherman, E., & Winataputra, U. (1992). Strategi Belajar Mengajar Matematika. Jakarta: Departeman Pendidikan dan Kebudayaan.
Susanto, A. (2014). Teori Belajar & Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana.
Suprihatiningrum, J. (2016). Strategi Pembelajaran. Depok: Ar-Ruzz Media.
Zefika, M., Yarman, & Yerizon. (2012). meningkatkan kemampuan pemahaman konsep siswa kelas VIII SMP Negeri 2 Padang Panjang melalui Pembelajaran Koperatif tipe Think Pair Share. Jurnal Pendidikan Matematika, 45-50.