Main Article Content

Abstract

The productivity of liberica coffee which continues to increase will increase opportunities for the development of liberica coffee agroindustry in Tanjung Jabung Barat Regency. One of the agro-industry efforts to maintain its existence in the business world, namely agro-industry must provide two types of benefits to consumers, namely functional and emotional benefits from products or services. One strategy to improve perceived quality is the application of the marketing mix. This study has the objectives of knowing 1) analyzing the implementation of the marketing mix at Liberika coffee outlets in Tanjung Jabung Barat Regency. 2) identify the marketing mix development strategy at Liberika coffee outlets in Tanjung Jabung Barat Regency. This study uses observation methods and survey methods to the field and see the conditions and potential of Liberika coffee outlets to be input and analysis. The results of research on the application of the marketing mix at Liberika coffee outlets indicate that in general Liberika coffee outlets have implemented a marketing mix strategy well. Liberika coffee outlets have improved perceived quality by implementing a good 7P marketing mix (product, price, place, promotion, human resources, process and physical evidence). The Liberika coffee outlet development strategy is generated through a SWOT analysis. Based on the identification of internal and external factors, the strengths, weaknesses, opportunities and threats can be identified.

Keywords

agroindustry liberica coffee marketing mix strategy

Article Details

How to Cite
Amalia, D. N., & Ningsih, R. (2021). STRATEGI PENGEMBANGAN MARKETING MIX DENGAN ANALISIS SWOT PADA GERAI KOPI LIBERIKA DI KABUPATEN TANJUNG JABUNG BARAT. Jurnal AGRISEP: Kajian Masalah Sosial Ekonomi Pertanian Dan Agribisnis, 20(2), 421–441. https://doi.org/10.31186/jagrisep.20.2.421-441

References

  1. Abidin, Zainal, M., Mas’udin, I. dan Utama, D. M. 2017. Pemilihan strategi pemasaran dengan metode SWOT dan TOPSIS. Jurnal Teknik Industry. 18(1): 55-67
  2. Abdullah, T dan F. Tantri. 2015. Manajemen Pemasaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada
  3. Anderson, E. W. 1994. Customer satisfaction, findings from Sweden market share, and profitability. Journal of Marketing. 58(3): 53–66
  4. Hernanto, F. 1991. Ilmu Usahatani. Jakarta: Penebar Swadaya
  5. Hariyati, Y. dan Sumarno, J. 2013. Pengembangan Agroindustri Pedesaan Berbasis Kopi Menuju Produk Specialty Kabupaten Jember. Lembaga Penelitian Universitas Jember. Laporan Hasil Penelitian Hibah Strategis Nasional.
  6. Jonna, Y. F. 2018. Strategi Pengembangan Usahatani Kopi Liberika (Coffee Liberica) Di Desa Kadarupat Kabupaten Kepulauan Meranti Provinsi Riau. JOM FEB. 1(1): 1-14
  7. Khulud, H. Arifin, Z. (2016). Analisa Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap Volume Ekspor (Studi Dengan Pendekatan Biaya Pada Komoditi Kopi Di PT. Asal Jaya). Jurnal Administrasi Bisnis. 32(2): 53-58
  8. Kotler dan Armstrong. 2001. Prinsip-prinsip Pemasaran. Jakarta : Erlangga.
  9. Marrus. 2002. Manajemen Pelayanan Umum di Indonesia. Jakarta: Penerbit PT. Bumi Aksa.
  10. Maulana, W. 2020. Metode Marketing Mix Dalam Penyusunan Strategi Bersaiing Pada IKM Keripik Tempe Ayudy. Jurnal Perilaku Dan Strategi Bisnis. 8(2): 141-151
  11. Nasution, M. I., Prayogi, M. A. dan Nasution, S. M., A. 2017. Analisis Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap Volume Penjualan. Jurnal Riset Sains Manajemen. 1(1): 1-12
  12. Nurcahyo, F. dan Wahyuati, A. 2016. Pengaruh bauran pemasaran terhadap volume penjualan pada restoran McDonald’s Delta Plaza Surabaya. Jurnal Ilmu dan Riset Manajemen (JIRM). 5(4): 20-30
  13. Nurman., Susanti, E. dan Agia, N. L. 2020. Strategi Peningkatan Daya Saing Kopi Liberika DI Kabupaten Kepulauan Meranti. COSTING: Journal of Economic, Business and Accounting. 3(2): 499-505.
  14. Retnowati, N. dan Putra, E. 2017. Analisis Strategi Pemasaran Kopi Bubuk PDP Kahyangan di Kabupaten Jember. Seminar Nasional Hasil Penelitian 2017.
  15. Rangkuti, F. 2014. Analisis SWOT : Teknik Membedah Kasus Bisnis. Jakarta : PT. Gramedia pustaka utama.
  16. Sekaran, U. 2006. Research Methods For Business. Jakarta: Salemba Empat
  17. Soekartawi. 2011. Ilmu Usahatani dan Penelitian untuk Pengembangan Petani Kecil. Jakarta: Penerbit UI.
  18. Umar, Z. A. 2012. Strategi Bauran Pemasaran dalam Meningkatkan Volume Penjualan Ikan Tuna Olahan pada PT. Betel Citra Seyan Gorontalo. Jurnal INOVASI. 9(1): 1-26.
  19. Suratiyah, K. 2009. Ilmu usahatani. Jakarta: Penerbit Penebar Swadaya.
  20. Waluyo, E. dan Nurliam, A. 2017. Potensi Pengembangan Kopi Liberika (Coffea liberica) Pola Agroforestry dan Prospek Pemasarannya untuk Mendukung Restorasi Lahan Gambut di Sumatera. Palembang. Prosiding Seminar Nasional Lahan Suboptimal 2017.
  21. Zeithaml, V. 1988. Consumer Perceptions: A Means-End Model And Synthesis Of Evidence Of Price, Quality And Value. Journal of Marketing. 52(3): 1–22.
  22. Zuhra, H. S. dan Anis, T. M, 2019. Pengembangan Usahatani Kopi Liberika Berbasis Indeks Keberlanjutan Di Kecamatan Betara Kabupaten Tanjung Jabung Barat. Jurnal Pembangunan Berkelanjutan. 2(1): 89-101.