Main Article Content

Abstract

Lesson about  hydrolysis  requires students to understand the concepts hydrolyzed from  type of salt which is then applied in the calculation. In  learning process, students direct involvement is necessary, so that it is used a method that can increase the activity of students. Student Teams Achievement Division (STAD) cooperative learning and Course Review Horey (CRH) expected to create learning that has caharacterized as student centered.  This research aims to reveal students' learning outcomes using STAD cooperative learning and CRH on the hydrolisis material in class XI SMAN 8 Padang. This type of research is experimental research using a randomized study design Control Group Posttest-Only Design is expanded. The study population was a class XI IPA SMAN 8 Padang. Giving  a test at the end of the study as many as 25 pieces of matter objectively. Results of tests of normality and homogeneity of the two classes that both classes of samples obtained samples were normally distributed and had homogeneous variance. After being tested on a real level t = 0.05 with degrees of freedom (df) of 59 obtained t of 2.53 while t table of 1.67. From the research shows that the learning outcomes of students with STAD cooperative learning model is significantly higher than the results of student learning with cooperative learning model CRH hydrolysis of salts in the material in class XI of SMAN 8 Padang.

Article Details

How to Cite
Amida, N., Andromeda, A., & Bahrizal, B. (2019). PERBANDINGAN HASIL BELAJAR MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD DAN CRH PADA MATERI HIDROLISIS GARAM. ALOTROP, 2(2). https://doi.org/10.33369/atp.v2i2.7560

References

  1. Muslim, B., Pembelajaran Hidrolisis Garam Menggunakan Model Pembelajaran Pemecahan Masalah Tipe Gallet, Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran IPA ( JPPI), 2015: 1(1): 76-90.
  2. Wiwit., Hermansyah.Amir, Dody Dori Putra, Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT dengan dan Tanpa Media Penggunaan Media Animasi Terhadap Hasil Belajar Kimia Siswa SMA Negeri 9 Kota Bengkulu. Exacta, 2012: 10 (1) : 71-78
  3. Sari, Y.A, Amrul Bahar, Salastri Rohiat., Studi Perbandingan Pembelajaran Kooperatif Menggunakan Media Kartu Pintar Dan Kartu KemudiPintar, Alotrop .2017: 1(1): 44-48
  4. Wardana, I., Tinggi Banggali, Halimah Husain, Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Team Achivement Division (STAD) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas XI IPA Avogadro SMA Negeri 2 Pangkajene ( Studi Pada Materi Asam Basa) , CHEMICA , 2017: 18(1): 76-84.
  5. Esminarto, S., Nur Suryowati, Khoirul Anam, Implementasi Model STAD Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa, Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual, 2016: 1(1): 16-23.
  6. Asep Amaludin, Keefektivan Model Pembelajaran Student Teams Achievement Division (STAD) Pada Pembelajaran Ekonomi Berbasis Konstruktivis Terhadap Hasil Belajar Siswa, Jurnal Pendidikan Ekonomi Dinamika Pendidikan , 2010: 5(1): 92-102.
  7. Fatkhur Rozi, I Made Muliatna, Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Course Review Horay (CRH) Pada Materi Memelihara Transmisi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas XI TKR 3 SMK PGRI 1 Lamongan ,JPTM, 2014: 2(3): 76-81
  8. Eliyah, S., Isnani, Wikan Budi Utami, Keefektifan Model Pembelajaran Course Review Horay Berbantuan Power Point Terhadap Kepercayaan Diri Dan Prestasi Belajar , JES-MAT, , 018 : 4(2): 131-140
  9. Ritonga , L.S., Ratna Tanjung, Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Course Review Horay (CRH) Terhadap Hasil Belajar Fisika Pada Materi Suhu Dan Kalor Kelas X MAN Kisaran T.P 2013/2014 , Jurnal Inpafi, 2014 : 2(4): 156-166.
  10. Saputra, A., Bambang Sujatmiko, Media Pembelajaran Video Pembelajaran Berbasis Animasi 2D Instalasi Proxy Server Dan Web Server Untuk Siswa Kelas XI TKJ Di SMK Negeri 2 Surabaya, Jurnal IT-EDU, 2017: 2 (2) : 218-222
  11. Oktariska, B., Anselmus J.E Toenlioe, Susilaningsih, Studi Kasus Penerapan Teori Belajar Behavioristik Dalam Menumbuh Kembangkan Perilaku Peduli Lingkungan Hidup Siswa Di SMKN 6 Malang , JKTP, 2018 : 1(2): 159-168.
  12. Laa, N., Hendri Winata, Rini Intansari Meilani, Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe student teams achievement division terhadap minat belajar siswa, Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran , 2017 : 1(1): 139-148.
  13. Andriyani, F., Teori Belajar Behavioristik Dan Pandangan Islam Tentang Behavioristik, Jurnal Pendidikan Dan Pranata Islam, 2015: 10(2): 165-180.
  14. Nahar, N.I., Penerapan Teori Belajar Behavioristik Dalam Proses Pembelajaran, Nusantara (Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial), 2016: 1: 64-74.