Main Article Content

Abstract

This study aims to determine differences in student learning outcomes using a model of learning make a match with a model partner switch the subject matter colloidal system class XI IPA MAN 1 Bengkulu City in the academic year 2017/2018. The research population of all classes XI IPA amounted to 4 classes with a total population of 151 students. The sampling of the research was done by normality test and homogeneity test before the study population. Obtained a sample of research that consists of 2 classes of class XI IPA 1 as an experimental class I that apply the model make a match and class XI IPA 2 as an experimental class II using a model parten switch. Student learning outcomes are seen from the postest score. Students' learning outcomes in the make a match class had an average of 82.714 while in the partner switch the average pair was 77.5. This shows that the model of make a match is more effectively used in the process of learning in class than the model of partner switch. From the t test-t test on both experiment classes is obtained tcount and ttable = 1.707> 1.666 (? = 0,05). The results show that H0 is rejected and Ha is accepted which means that there is a significant difference between the learning result of the students using make a match model and the learning model partner switch on the material of the colloidal system.

Article Details

How to Cite
Aprianika, S., Bahar, A., & Rohiat, S. (2019). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN MENCARI PASANGAN DAN BERTUKAR PASANGAN DALAM KELOMPOK DISKUSI TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI SISTEM KOLOID KELAS XI IPA MAN 1 KOTA BENGKULU. ALOTROP, 3(1). https://doi.org/10.33369/atp.v3i1.9048

References

  1. Muhardi, Kontribusi Pendidikan Dalam Meningkatkan Kualitas Bangsa Indonesia, Mimbar, 2004: 20(4): 478-492.
  2. Muhson, A., Meningkatkan Profesionalisme Guru: Sebuah Harapan, Jurnal Ekonomi & Pendidikan, 2004: 2 (1): 90-98.
  3. Medianty, S.U., Amrul Bahar, Elvinawati , Penerapan Model Discovery Learning Dengan Menggunakan Media Video Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Dan Hasil Belajar Siswa Kelas XI IPA 1 SMAN 1 Kota Bengkulu , Alotrop, 2018: 2(1): 58-65
  4. Suhandi, A., Strategi Guru Dalam Menumbuhkan Minat Belajar Sains Di Sekolah Dasar, Gentala Pendidikan Dasar, 2017: 2(2): 1-17.
  5. Hanafy, M.S., Konsep Belajar Dan Pembelajaran, Lentera Pendidikan, 2014: 17(1): 66-79.
  6. Rozikin, S., Hermansyah Amir, Salastri Rohiat, Hubungan Minat Belajar Siswa Dengan Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Kimia Di SMA Negeri 1 Tebat Karai Dan SMA Negeri 1 Kabupaten Kepahiang,Alotrop, 2018: 2(1): 78-81.
  7. Simanjuntak , N,D,P, Salastri Rohiat, Elvinawati, Hubungan Antara Sarana Laboratorium Terhadap Ketrampilan Proses Sains Siswa Kelas XI MIPA 5 Di SMA Negeri 3 Kota Bengkulu , Alotrop .2017: 1(2): 102-105.
  8. Lestari, I.A, Hermansyah Amir, Salastri Rohiat Hubungan Persepsi Siswa Kelas X MIPA Di SMA Negeri Sekota Bengkulu Tahun Ajaran 2016/2017 Tentang Variasi Gaya Mengajar Guru Dengan Hasil Belajar Kimia, Alotrop, 2017:1(2): 113-116.
  9. Gusti, N, Amrul Bahar, Dewi Handayani .Studi Perbandingan Pembelajaran Kooperatif Menggunakan Media Chemical Domino Card Dan Flash Card , Alotrop .2017: 1(2): 85-88.
  10. Ginting, S.M., Hermansyah Amir., Penerapan Model Pembelajaran Somatis, Auditori, Visual danIntelektual (SAVI) Berbantuan Media Komputer Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Kimia Fisik II, Exacta,2012:10(1): 98-105
  11. Wahyuni., N.D, Amrul Bahar, Dewi Handayani, Perbandingan Hasil Belajar Kimia Model Pembelajaran Problem Based Learning Dan Think Talk Write , Alotrop , 2017: 1(2) : 144-147
  12. Sari, Y.A, Amrul Bahar, Salastri Rohiat., Studi Perbandingan Pembelajaran Kooperatif Menggunakan Media Kartu Pintar Dan Kartu KemudiPintar, Alotrop .2017: 1(1): 44-48
  13. Viani, D.S, Amrul Bahar, dan Elvinawati. Perbandingan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Media Chemopoly Game Dan Tournament Question Card. Alotrop . 2017: 1(1): 55-59
  14. Nurhasanah, S., A. Sobandi., Minat Belajar Sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa, Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 2016: 1(1): 128-135
  15. Rahmayanti, V., Pengaruh Minat Belajar Siswa Dan Persepsi Atas Upaya Guru Dalam Memotivasi Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa SMP Di Depok , Jurnal SAP , 2016: 1 (2): 206-216.
  16. Elvinawati., Sumpono., Hermansyah Amir., Lessons Study Pada Mata Kuliah Kimia Sekolah I Sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Pembelajaran Dan Pembangunan Karakter (Character Building), Exacta, 2012: 10(2): 156-159.
  17. Wiwit., Hermansyah.Amir, Dody Dori Putra, Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT dengan dan Tanpa Media Penggunaan Media Animasi Terhadap Hasil Belajar Kimia Siswa SMA Negeri 9 Kota Bengkulu. Exacta, 2012: 10 (1) : 71-78
  18. Rosita, I., Leonard., Meningkatkan Kerja Sama Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share, Jurnal Formatif , 2015: 3(1): 1-10.
  19. Lestina, M., H. Mashudi, Okianna Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Untuk Meningkatkan Motivasi, Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 2014: 3 (3) : 1-10.
  20. Marsantika , Muhammad Zulfajri., Efektivitas Peningkatan Pemahaman Siswa Terhadap Materi Sistem Koloid dengan Menggunakan Model Pembelajaran Partner Switch, J.Edu. Kim, 2017 : 2(1), 72-78
  21. Syofiana,N., Salastri Rohiat, Hermansyah Amir.,Perbandingan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match (MM) Dan Team Games Tournament (TGT) Pada Mata Pelajaran Kimia Di Kelas X IPA MAN 1 Kota Bengkulu, Alotrop, 2018 : 2(2): 122-131.
  22. Zalyana., Perbandingan Konsep Belajar, Strategi Pembelajaran dan Peran Guru (Perspektif Behaviorisme dan Konstruktivisme), Jurnal Al-hikmah , 2016: 13(1): 71-81.
  23. Amir,H., Korelasi Pengaruh Faktor Efikasi Diri Dan Manajemen Diri Terhadap Motivasi Berprestasi Pada Mahasiswa Pendidikan Kimia Universitas Bengkulu, Manajer Pendidikan, 2016: 10(4): 336-342.
  24. Masdiyo, Upaya Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Lompat Jauh Gaya Jongkok Dengan Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif STAD Pada Siswa Kelas SDN Batokerbuy 5 Kabupaten Pamekasan Tahun Pelajaran 2015/2016, Jurnal Sportif, 2016: 2 (1): 59-64.
  25. Novela, M, Amrul Bahar, Hermansyah Amir , Perbandingan Hasil Belajar Siswa Dengan Metode Index Card Match Dan Bamboo Dancing, Alotrop , 2017: 1(2) : 123-126.
  26. Meilan, W., Salastri Rohiat,Hermansyah Amir. Perbandingan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Media Call Card Dan Truth And Dare , Alotrop. 2017: 1(1): 39-43.
  27. Saputri,R.J., Sumpono,Rina Elvia.,
  28. Perbandingan Hasil Dan Minat Belajar Kimia Siswa Kelas X IPA Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Snowball Throwing Dan Talking Stick Pada Kurikulum 2013 Di SMAN 10 Kota Bengkulu, Alotrop, 2018: 2(2): 166-174.
  29. Mutaqwiyati,I.,Nurhamidah, Hermansyah Amir, Penerapan Model Pembelajaran Problem Based
  30. Instruction (PBI) Dengan Menggunakan Media Audio -visual Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Dan Hasil Belajar Siswa Di SMA N 09 Kota Bengkulu , Alotrop, 2018: 2(2): 184-190.
  31. Sudijono, Anas. 2011. Pengantar evaluasi pendidikan. Jakarta: PT. Raja Grafindo. ISBN : 979-421-495-7
  32. Ricardo, Rini Intansari Meilani., Impak minat dan motivasi belajar terhadap hasil belajar siswa, Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 2017: 1(1): 79-92
  33. Yunita, A., Salastri Rohiat, Hermansyah Amir , Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Mata Pelajaran Kimia Pada Siswa Kelas XI IPA SMAN 1 Kepahiang , Alotrop, 2018: 2(1): 33-38
  34. Ismail, M.I., Kinerja Dan Kompetensi Guru Dalam Pembelajaran , Lentera, 2010: 13(1): 44-63.
  35. Faruqi, D., Upaya Meningkatkan Kemampuan Belajar Siswa Melalui Pengelolaan Kelas, Evaluasi, 2018: 2(1): ,294-310.